MS Windows
briani 27239
Win XP på Sata HD
Fra : Thore

Dato : 13-07-07 12:41

Vedr. XP installation på ny PC med Sata HD:

På en stationær PC lægger jeg bare driverne fra CD'en på en diskette,
monterer et drev midlertidigt med fladkabel og strøm...intet problem...

Nu skal jeg installere på en laptop uden CD-drev...
Tilsluttede et USB-floppydrev, som maskinen fint kan boot'e fra...

Booter på CD'en, trykker F6 for at lede efter sata-drivere, men
Win-installationen kan ikke se USB-drevet som A:...:(

Hvad gør man så?

Kan man formattere Sata-HD'en i en anden PC og lægge sata-driverne på
den i roden, så installationsprg. kan finde dem der?

Evt med en Win98 Fat32 formattering , lave en autoexec der loader
dos-kommandoen SUBST A: C: ?

Eller kopiere hele i386-biblioteket over på HD, og installere derfra?

Har søgt lidt rundt og via nLite kan man åbenbart lave en arbejdskopi-CD
med sata-driverne på, men det virker besværligt...

Er der andre muligheder?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 13-07-07 20:00

"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Booter på CD'en, trykker F6 for at lede efter sata-drivere, men
> Win-installationen kan ikke se USB-drevet som A:...:(

Denne teknik plejer at virke. Måske du skal en tur ind i bios og se om der
er noget floppy legacy usb ting du kan pille i.

> Er der andre muligheder?

Slipstreame driverne ind på installations cd'en.
http://www.nliteos.com/

Jeg installerer jævnligt xp, så jeg har lavet en speciel cd som indeholder
sata drivere til de mest almindelige controllere, har patches inkluderet og
lavet nogle forvalg under installationen som f.eks. sprogvalg.

På trods af de mange muligheder er nlite faktisk lige til at gå til, prøv
det prøv det! :)

Fra : Thore

Dato : 16-07-07 11:44

On Fri, 13 Jul 2007 20:59:52 +0200, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.invaliDK> wrote:

> [...]
>lavet nogle forvalg under installationen som f.eks. sprogvalg.
>
>På trods af de mange muligheder er nlite faktisk lige til at gå til, prøv

Har prøvet nLite et par gange:

Den ene gang gik det fint, den anden gang var der problemer med Win
updates efter en given dato, mener det var i april/maj måned...:(

Når jeg så undlod de iupdates fungerede det, men nu er jeg så oppe på at
mangle 34 upfdates/hotfix'es m.m.

Er ikke helt klar over hvordan/hvor man gør med de sata-drivere...

Fra : sls\(2770\)

Dato : 13-07-07 20:04

> [...]
>
> Nu skal jeg installere på en laptop uden CD-drev...
> Tilsluttede et USB-floppydrev, som maskinen fint kan boot'e fra...

Kan XP installationen da ikke se Sata disken uden drivere?
Det er lang tid siden jeg har skulle bruge dirvere til mine Sata diske, og
det er kun hvis de sidder på Sata raid controlleren der skal drivere til.

Fra : Thore

Dato : 16-07-07 11:44

On Fri, 13 Jul 2007 21:03:33 +0200, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

> [...]
>det er kun hvis de sidder på Sata raid controlleren der skal drivere til.

Måske med en helt ny PC (har ikke prøvet, dog...)
Men ved en reinstallation af XP på en 1-2 år gammel PC er jeg rendt ind
i at den ville have den fra diskette, og USB-FD kunne altså ikke
bruges..:(

Fra : Lennart Hansen

Dato : 18-07-07 19:40

> [...]
> Men ved en reinstallation af XP på en 1-2 år gammel PC er jeg rendt ind
> i at den ville have den fra diskette, og USB-FD kunne altså ikke

Du kan KUN installere XP, hvis den er SP2 ... SP1 kan IKKE fungere med SATA