MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
firewall i win 2000?
Fra : Poul Johannsen

Dato : 05-07-07 17:16

Hej

Har win 2000 egentligt en indbygget firewall?
Jeg har win 2000 sp4 og ville hører om der er en indbygget firewall.
Hvis ikke hvilken firewall kan anbefales uden at forstyrre brugeren
mens man er på nettet.

Mvh Poul

Fra : Snuden

Dato : 05-07-07 18:39

On 05 Jul 2007 16:15:35 GMT, Poul Johannsen
<poul_johannsen@43Y60hotmail.com> (slet 43Y60) wrote:

>Hej
>
>Har win 2000 egentligt en indbygget firewall?

Nej

>Jeg har win 2000 sp4 og ville hører om der er en indbygget firewall.

Det er der ikke.

>Hvis ikke hvilken firewall kan anbefales uden at forstyrre brugeren
>mens man er på nettet.

Personligt foretrækker jeg Kaspersky Internet Suite
--
Snuden

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-07-07 18:46

Poul Johannsen (slet 43Y60) wrote:

> Hvis ikke hvilken firewall kan anbefales uden at forstyrre brugeren
> mens man er på nettet.

Du er ikke selv brugeren?

Den bedste firewall er sund fornuft. Problemet er at firewalls ofte
giver falsk tryghed; en forkert opsat firewall er værre end slet ingen
firewall.

Skal man endeligt beskytte mod umotiverede angreb udefra er en
NAT-router løsningen. Jeg sidder bag NAT, men har ingen firewall på min
Windows 2000 SP4. Har heller ikke aktivt antivirus.

Jesper Poulsen

Fra : Poul Johannsen

Dato : 07-07-07 11:53

Hej

>Du er ikke selv brugeren?

Nej. Regner med at min kæreste vil have win 2000 på sin pc, hvor
win me er på i øjeblikket.

>Den bedste firewall er sund
>fornuft. Problemet er at firewalls ofte
>giver falsk tryghed; en forkert
>opsat firewall er værre end slet ingen
>firewall.

Hun surfer mest på spil.tv2.dk, så hun er kun på de danske sider.

>Skal man endeligt beskytte mod
> [...]

Hun vil helt sikker ikke have en NAT-router og hun har avast
antivirus på sin win me.

Mvh Poul

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 18:19

Poul Johannsen (slet WI3EI) wrote:

> Hun vil helt sikker ikke have en NAT-router og hun har avast

Hvorfor vil hun helt sikkert ikke det?
Ved hun hvad det er og hvilke fordele det giver?

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-07-07 18:49

Poul Johannsen (slet 43Y60) wrote:

> Har win 2000 egentligt en indbygget firewall?

BTW, så er den rette firewall-gruppe dk.edb.sikkerhed

Jesper Poulsen

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-07-07 01:11

Poul Johannsen (slet 43Y60) skrev:

> Har win 2000 egentligt en indbygget firewall?

Nej!

> Hvis ikke hvilken firewall kan anbefales uden at
> forstyrre brugeren mens man er på nettet.

Har du en normal router på din internetforbindelse,
er den normalt forsynet med en firewall, så skulle
alle brugere på systemet være beskyttet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rado

Dato : 06-07-07 13:35

On Fri, 6 Jul 2007 02:10:51 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Nej!

>Har du en normal router på din internetforbindelse,
>er den normalt forsynet med en firewall, så skulle
>alle brugere på systemet være beskyttet.

Mod indkommende trafik ja. Men det er nu også en god ide med en
softwarefirewall der kan holde øje med udgående trafik (hvis man
ellers har temperament til at skulle klikke på pop-up bokse hele
tiden).

--
Rado

"Mind KNOWS. It does not /learn/. All-knowledge is timeless
to an Illuminate." - Lao Russell

Fra : John

Dato : 06-07-07 13:45

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> (hvis man
> ellers har temperament til at skulle klikke på pop-up bokse hele
> tiden).

Hele tiden? Det skal man ikke i de firewall's jeg kender.

Efter en indlæringsperiode husker firewall'en hvilke programmer, der har
tilladelse til at gå på nettet.

John

Fra : Rado

Dato : 06-07-07 14:03

On Fri, 6 Jul 2007 14:44:49 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Hele tiden? Det skal man ikke i de firewall's jeg kender.
>
>Efter en indlæringsperiode husker firewall'en hvilke programmer, der har
>tilladelse til at gå på nettet.

Det afhænger sikkert at hvilken der er tale om, og hvordan den er
konfigureret. Min egen (Norman) spørger f.ex. om man vil tillade
kørsel af active-x scripts og lignende når man går ind på websites der
kører med disse. Og da de fleste besøger nye websites hele tiden, vil
den også poppe op hele tiden.

Fra : John

Dato : 06-07-07 14:14

> [...]

> kørsel af active-x scripts og lignende når man går ind på websites der
> kører med disse. Og da de fleste besøger nye websites hele tiden, vil

Oops, dén kendte jeg ikke!

Ja, så er der jo nok at se til, men det kan vel også have en vis
underholdningsværdi.

John :)

Fra : Rado

Dato : 06-07-07 15:15

On Fri, 6 Jul 2007 15:13:47 +0200, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Oops, dén kendte jeg ikke!
>
>Ja, så er der jo nok at se til, men det kan vel også have en vis
>underholdningsværdi.

Tja, hvis man kan lide at trykke på knapper :)

--
Rado

"The obvious is that which is never seen
until someone expresses it simply."
- Christian Morgenstern

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 16:44

Rado wrote:

> Mod indkommende trafik ja. Men det er nu også en god ide med en
> softwarefirewall der kan holde øje med udgående trafik (hvis man

Ja, hvis man ikke ved hvilke programmer man anvender og hvad de gør. Men
med sund fornuft er en softwarefirewall ganske unødvendig.

Jesper Poulsen

Fra : Poul Johannsen

Dato : 07-07-07 11:55

Hej

>Nej!

Ok.

>Har du en normal router på din internetforbindelse,
>er den normalt forsynet med en firewall, så skulle
>alle brugere på systemet være beskyttet.

Win 2000 er mere beregnet til min kærestes pc, hvis hun vil have
den.
Jeg har selv en nat-router+ win xp og win vista.

Mvh Poul

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-07-07 10:49

Poul Johannsen <poul_johannsen@43Y60hotmail.com> wrote:

> Hej
>
> Har win 2000 egentligt en indbygget firewall?

Ja.

<http://homepages.wmich.edu/~mchugha/w2kfirewall.htm>

Fra : Snuden

Dato : 06-07-07 15:33

On Fri, 6 Jul 2007 11:48:32 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Ja.
>
><http://homepages.wmich.edu/~mchugha/w2kfirewall.htm>

Det er IPSEC firewall'ing, og det er ikke det der spørges til. Det er
heller ikke aktivt som default, hvilket XP's firewall jo som regel er.
--
Snuden

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 07-07-07 13:21

Snuden <snudie@hotmail.com> wrote:

> Det er IPSEC firewall'ing, og det er ikke det der spørges til. Det er
> heller ikke aktivt som default, hvilket XP's firewall jo som regel er.

En firewal er en firewall. De virker all på samme måde.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-07-07 18:26

Axel Hammerschmidt wrote:

> En firewal er en firewall. De virker all på samme måde.

Korrekt, men nogle er lettere at opsætte end andre og en forkert opsat
firewall er mindre værd end slet ingen.

Jesper Poulsen