MS Windows
briani 27239
Er Vista godt, eller skal man holde sig væ~
Fra : ha

Dato : 28-06-07 09:59

Hej, jeg står overfor at skulle anskaffe en ny bærbar og kunne
ønske mig andres input / erfaringer mht. Vista ctr. XP.

De maskiner jeg har prøvet med Vista virker på mig som om, at
de alle har været langsommere end det jeg forventede.

Jeg er udmærket tilfreds med XP, og overvejer at blive ved det,
men omvendt vil jeg selvfølgelig også gerne følge udviklingen.

Hvad synes I ?

/ha

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-07 10:31

ha wrote:

> Hvad synes I ?

Bliv ved XP. Der er mere afvikling end udvikling ved Vista.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Christensen

Dato : 28-06-07 12:28

On Thu, 28 Jun 2007 10:58:41 +0200, "ha" <minnewsmail@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Jeg er udmærket tilfreds med XP, og overvejer at blive ved det,
>men omvendt vil jeg selvfølgelig også gerne følge udviklingen.

Jeg er godt tilfreds med min overgang til Vista. Har ikke haft de
store hardware problemer.

Fra : Anders

Dato : 28-06-07 14:44

ha skrev:
> Hvad synes I ?

Jeg har indtil videre været rigtig glad for Vista. Jeg synes, det er
lettere at håndtere end XP. Det kører desuden hurtigere end XP på min
computer, så det er super.

Jeg tror, en del af problemerne med hastigheder, som folk brokker sig
over, skyldes, at man har en computer med ALT for lidt ram. Jeg har 2Gb
i min, hvilket er fint. Men jeg tror, at 1Gb vil være alt for lidt.

Jeg var meget skeptisk omkring Vista, da jeg skiftede, fordi jeg havde
hørt meget dårligt omkring det. Men jeg tog springet og har ikke
fortrudt overhovedet. Eneste problemer jeg har med hardware:

- Der er ikke nogen driver til min webcam, men XP driveren kunne
installeres og det virker fint.

- Jeg har en ukendt enhed i min enhedshåndtering, som jeg ikke kan finde
ud af, hvad er og gør. Men jeg savner den åbenbart ikke.

- Min nvidia skærmdriver crasher ind i mellem ved opstart og genstartes.
Men det sløver ikke computeren overhovedet.

Mvh
Anders

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-07 15:06

Anders wrote:

> over, skyldes, at man har en computer med ALT for lidt ram. Jeg har 2Gb
> i min, hvilket er fint. Men jeg tror, at 1Gb vil være alt for lidt.

Det er også vanvittigt at skulle fylde sin PC op med RAM bare for at få
operativsystemet til at virke. Det er ikke operativsystemets opgave at
bruge computerens ressourcer. Det er operativsystemet opgave at fordele
ressourcerne til de programmer der skal bruge dem. Hvad i alverden har
Microsoft dog tænkt på...?

Jesper Poulsen

Fra : Snuden

Dato : 28-06-07 15:32

On Thu, 28 Jun 2007 15:44:00 +0200, Anders <nospam@nospam.dk> wrote:

> [...]
>over, skyldes, at man har en computer med ALT for lidt ram. Jeg har 2Gb
>i min, hvilket er fint. Men jeg tror, at 1Gb vil være alt for lidt.

Ikke nødvendigvis. Jeg har en bærbar med 512 mb systemram og 128 mb
videoram.. bortset fra en lidt overdreven start-up tid kører windows
ultimate med hele farveladen (inkl. Aero) slået til egentlig rimeligt
fornuftigt.

At der så er 2 gb i den boks jeg normalt bruger er noget andet :)
--
Snuden

Fra : Marianne

Dato : 28-06-07 20:03

Jeg har fået en Vista-maskine, og jeg vil bestemt ikke anbefale det. Flere
af mine programmer kan ikke køre på Vista'en, og det virker ikke at sætte
dem til at køre i en anden mode.

Flere af børnenes spil duer heller ikke.

Desværre er maskinen - en Compac - ikke fremstillet med drivere til XP, så
jeg kan ikke engang afinstallere Vista og lægge XP ind i stedet.

mvh
Marianne

Fra : Kim

Dato : 28-06-07 23:24

"Marianne" <handel_fjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Desværre er maskinen - en Compac - ikke fremstillet med drivere til XP, så
> jeg kan ikke engang afinstallere Vista og lægge XP ind i stedet.

Er du sikker på det ?
Tror nok, at alle maskiner kan kan køre Vista, osse kan
køre XP....
Det må være meget specielle programmer siden de ikke kører
under Vista. Jeg er kun løbet ind i ét...

Mvh, Kim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-06-07 23:44

Kim wrote:

> Tror nok, at alle maskiner kan kan køre Vista, osse kan
> køre XP....

Men det kan de ikke, godnat og sov godt.

De nye bærbare fra Toshiba kan _kun_ køre XP. Det er ikke muligt at
installere hverken XP eller Linux på dem.

> Det må være meget specielle programmer siden de ikke kører
> under Vista. Jeg er kun løbet ind i ét...

Mange børnespil er skrevet specifikt til ét OS (NT5.x).

Jesper Poulsen

Fra : Anders

Dato : 29-06-07 08:25

Jesper Poulsen skrev:

> Men det kan de ikke, godnat og sov godt.
>
> De nye bærbare fra Toshiba kan _kun_ køre XP. Det er ikke muligt at
> installere hverken XP eller Linux på dem.

Det er da nok det mest umulige svar at give overhovedet!

Ang. programmer og evt. spil så kan man fx. checke her:

http://www.compatdb.org/

omkring sine programmer. Dog er listen LANGT fra komplet, men det kan jo
være, at det hjælper.

Jeg har ingen programmer, som ikke virker under Vista!

På XP installerede jeg spillet Tomb Raider - Angel of Darkness, hvor det
virkede fint. Nu har jeg så installeret det på Vista uden problemer. Her
starter spillet med det samme og kører ganske glimrende.

Anders

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-07 17:19

Anders wrote:

> Det er da nok det mest umulige svar at give overhovedet!

Se mit svar til Rado.

> Jeg har ingen programmer, som ikke virker under Vista!

Har du mange børnespil installeret?

Og vi finder nok ikke mange danske børnespil på http://www.compatdb.org/

Jesper Poulsen

Fra : Rado

Dato : 29-06-07 09:38

On Fri, 29 Jun 2007 00:43:53 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Men det kan de ikke, godnat og sov godt.
>
>De nye bærbare fra Toshiba kan _kun_ køre XP. Det er ikke muligt at
>installere hverken XP eller Linux på dem.

Du mener vel "kun køre Vista." Det undrer mig bare at fabrikanterne
gør det, da de jo mister alle de kunder der ønsker at bruge andre
operativsystemer (og med den manglende popularitet Vista har er det
nok mange).

Man kunne godt få den tanke at visse fabrikanter har lavet en aftale
med MS om at lave deres systemer inkompatible med alt andet end Vista.
B.la. for at prøve at slippe af med Linux som de vist er lidt nervøse
for for tiden.

--
Rado

"Mind KNOWS. It does not /learn/. All-knowledge is timeless
to an Illuminate." - Lao Russell

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-07 17:16

Rado wrote:

> Du mener vel "kun køre Vista." Det undrer mig bare at fabrikanterne

Ja, my mistake.

> [...]
> med MS om at lave deres systemer inkompatible med alt andet end Vista.
> B.la. for at prøve at slippe af med Linux som de vist er lidt nervøse

Det er også min tanke...

Jesper Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-06-07 17:17

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

>De nye bærbare fra Toshiba kan _kun_ køre XP. Det er ikke muligt at
>installere hverken XP eller Linux på dem.

Kan du give et bestemt model nr på en hvor det skulle gælde, og evt. en
lille beskrivelse af "problemet" ?

Jeg har ned..opgraderet en del maskiner med vista preinstalleret til xp,
nogle sværere end andre, men jeg er endnu ikke stødt på en eneste hvor det
har været umuligt.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-06-07 17:40

Sune Storgaard wrote:

> Kan du give et bestemt model nr på en hvor det skulle gælde, og evt. en
> lille beskrivelse af "problemet" ?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30722

Jesper Poulsen

Fra : Sune Storgaard

Dato : 29-06-07 19:47

Sune Storgaard wrote:

> Kan du give et bestemt model nr på en hvor det skulle gælde, og evt. en
> lille beskrivelse af "problemet" ?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30722

ahhh gammel historie, gammel AND !

comon plejer at have et lidt højere kildekritik niveau, men det her var
åbenbart en smutter.