MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Installere SATA driver uden diskettedrev
Fra : Lars

Dato : 16-06-07 17:37

Jeg skal installere XP på en maskine med SATA drev.
Den kan ikke finde drevet når jeg booter xp cden (som ikke fulgte med
computeren).

Der er heller ikke diskettedrev jeg kan bruge til satadriverne (har dem på
en ekstra cd).

Kan man få xp til at lede på en cd efter satadriverne efter opstart ? (har
kun et cd drev)

På forhånd tak.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-06-07 17:45

"Lars" <nono@spam> skrev i en meddelelse
> [...]
> computeren).
>
> Der er heller ikke diskettedrev jeg kan bruge til satadriverne (har dem på

USB floppydrev kan gøre tricket.

> Kan man få xp til at lede på en cd efter satadriverne efter opstart ? (har
> kun et cd drev)

Slipstream driverne ind på installations cd'en, så vil den kunde genkende
sata controlleren uden at foretage sig noget.

Har brugt denne med fine resultater:
http://www.nliteos.com/

Man kan iøvrigt også putte drivere til net,lyd osv ind, og lave en masse
indstillinger på forhånd så den ikke spørger under installationen, meget
praktisk (unattended installation).

Fra : Lars

Dato : 16-06-07 18:28

> Har brugt denne med fine resultater:
> http://www.nliteos.com/

Skal man lave en bootable iso for at lave en ny cd ?

Eller er det nok at lave en folder på harddisken og kopiere den til en cd ?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-06-07 20:12

> Skal man lave en bootable iso for at lave en ny cd ?
>
> Eller er det nok at lave en folder på harddisken og kopiere den til en cd
> ?

Hvis du følger den "guide" nlite giver dig, tilbyder den faktisk at brænde
cd'en til dig. Det andet vil ikke virke.

Fra :    ab©

Dato : 22-06-07 12:16

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse

> Hvis du følger den "guide" nlite giver dig, tilbyder den faktisk at brænde
> cd'en til dig. Det andet vil ikke virke.

Tak for linket - men IMHO er der alt for mange "guide"r til at man (jeg) kan
fatte, hvordan man laver en CD, som kan få en PC til at indlæse drivere i
forbindelse med en nyinstallation

Måske nogen kunne overtales til at berette om, hvordan man kommer videre når
programmet "Automation Anywhere" (det er formentlig dette program, der skal
bruges ?) er installeret og valget i "New" står mellem "Record" /
"Templates" og "Task Editor" ?

ab©

Fra : Lars

Dato : 17-06-07 06:14

> Har brugt denne med fine resultater:
> http://www.nliteos.com/

Kan det give problemer med aktivering/licensnøgle hvis man f.eks. lægger
satadrivere eller sp2
på disken ?

Fra : Sune Storgaard

Dato : 17-06-07 10:29

> Kan det give problemer med aktivering/licensnøgle hvis man f.eks. lægger
> satadrivere eller sp2
> på disken ?

Der er ingen forskel på licensnøgler uanset om det er uden service packs,
eller sp1/2, tror det er en anden der stammer fra dengang M$ bannede en
håndfuld VLK .
Det gør heller ingen forskel på om du fodrer den med en håndfuld drivere ,
tænker hvis du tænker på oem aftalen om at der kun må laves et antal
ændringer, så er det kun fysiske ting i maskinen du ikke må ændre.

Fra : Lars

Dato : 17-06-07 16:23

> USB floppydrev kan gøre tricket.

Hvad med en usb stick. Kan den bruges før Xp er indlæst ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-06-07 18:23

Den 16-06-07 18.36 skrev Lars følgende:
> Jeg skal installere XP på en maskine med SATA drev.
>
> Kan man få xp til at lede på en cd efter satadriverne efter opstart ? (har
> kun et cd drev)

På et tidspunkt under installationen (ret tidligt) får man mulighed for
at indlæse specielle drivere. Du skal sidde vågen, du har vist noget med
10-20 sekunder til at trykke på en tast, når beskeden kommer på skærmen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : O. Skjold

Dato : 17-06-07 19:18

Kim Ludvigsen skrev i

<klip>

> [...]
> vist
> noget med 10-20 sekunder til at trykke på en tast, når beskeden

Den kommer ret hurtigt med "Tryk F6 hvis du vil installere
yderligere..." og lidt senere beder den så om driverne på A:
Andre drev virker ikke. Mht. USB-diskettedrev har jeg ikke prøvet
men mit gæt er, at det i hvert fald skal detekteres enten af BIOS
eller af installationsprg. som A:

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-07 13:47

Den 17-06-07 20.17 skrev O. Skjold følgende:
> Kim Ludvigsen skrev i

> Den kommer ret hurtigt med "Tryk F6 hvis du vil installere
> yderligere..." og lidt senere beder den så om driverne på A:

Jeg er helt sikker på, at du har mulighed for at angive et andet drev.

Fra : O. Skjold

Dato : 19-06-07 18:14

Kim Ludvigsen skrev i

<klip>

> Jeg er helt sikker på, at du har mulighed for at angive et
> andet drev.

Hej.

I så fald er det en anden version af installationsprogrammet end
på den CD jeg har. Jeg har lagt et "skærmdump" i dk.binær og jeg
kan ingen steder vælge andet end A:

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-06-07 12:42

Den 19-06-07 19.14 skrev O. Skjold følgende:
> [...]

> I så fald er det en anden version af installationsprogrammet end
> på den CD jeg har. Jeg har lagt et "skærmdump" i dk.binær og jeg

Du har ret, jeg tænkte på Vista. Da man lavede XP kunne man åbenbart
ikke forestille sig en computer uden diskettedrev. Løsningen må så være
at lave en slipstream-cd. Det har vist været nævnt tidligere i tråden
som en mulighed.

Med hensyn til skærmdump. Det er ikke alle, der har adgang til
binærgruppen, så det vil som regel være bedre at lægge billedet op på en
hjemmeside og så bringe et link til det. Og hvis man endelig bruger
binær-gruppen, så i det mindste fortælle, hvad emnet er, så det er
nemmere at finde indlægget.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler med alarmfunktion, så du aldrig glemmer en aftale.

Fra : O. Skjold

Dato : 20-06-07 19:45

Kim Ludvigsen skrev i

<klip>

> [...]
> bruger
> binær-gruppen, så i det mindste fortælle, hvad emnet er, så det

Noteret.

--
Mvh.
O. Skjold (Odense)