MS Windows
briani 27239
Langsom Computer
Fra : Søren Pedersen

Dato : 15-06-07 16:15

Hej

Jeg har tit tænkt på hvad det er der gør en computer langsom. Tænker på at
man køber en rimelig god computer med
Windows XP, efter et års tid starter den op, men det tager 2 minutter, hvor
det kun tog 30 sec da den var ny.
Alt tager lang tid, og den hænger ofte, alle de ting som de fleste nu
kender...

Der er ikke blevet installeret mange programmer på den, og den er primært
brugt til regnskab, mail og Internettet.

Jeg installerede et program der ryder op i temp biblioteker og det fjernede
62000 filer der fyldte 999 Mb, og derefter
brugte jeg et program der ryder op i reg, basen. Og har defrakmenteret
harddisken, men den er stadig betydeligt
langsommere end da den var nyinstalleret.

Hvad er det der gør den langsom, det irreterer mig at jeg ikke ved hvad det
er, så jeg kan gøre noget ved det.
Når man kikker på nettet finder man flere "firmaer" der yder PC hjælp, og
som kan få den til at kører hurtigere, hvad
kan de gøre ud over det jeg har gjordt.?

Et lille tilægsspørgsmål. Disse PC firmaer tager måske 450 Kr Incl Moms for
en time hvis man er privat, men 550 Kr ex moms
hvis man er et firma. Hvorfor koster det så meget mere i timen for et firma?

Hilsen
Søren.

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 16:56
Fra : kep

Dato : 15-06-07 23:27

"Søren Pedersen" <soeren.k.p@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for en time hvis man er privat, men 550 Kr ex moms
> hvis man er et firma. Hvorfor koster det så meget mere i timen for et

Hej
Jeg ved ikke lige hvilke programmer du har brugt til oprydning.
Men jeg bruger Ccleaner som løser mange prolemer - og den er gratis
http://www.ccleaner.com/download/
og jv16 PowerTools - den kan bl.a. defragmentere reg. basen - den er gratis
i 30 dage, hvorefter den kan erhverves for små 200.- kr.
http://www.macecraft.com/

Regseeker har en funktion som kan nulstille Explorer og
øge navigationshastigheden : Histories => Clean StreamMRU/Streams keys
den bruger jeg også. Den kan bl.a. også reparere ikonerne : Tweaks =>
Rebuild ..
http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

At tjekke systemfilerne er også en god ide.
Start => "Kør" og skriv : sfc /scannow - husk mellemrum efter sfc
du skal indsætte din xp skive inden du trykker OK.

Du kan også prøve at tjekke Filsystemet.
Denne Computer => højreklik på Harddiskdrev => Egenskaber
=> Funktioner => Undesøg nu - og sæt Flueben i "Undesøg fejl i .."
Du skal så genstarte computeren.

Hvis du bruger Outlook Express.
Åben "Søg" => Alle filer og mapper => Flere avancerede instillinger
- der sætter du Flueben i "Søg i skjulte filer og mapper"
I søgefeltet skriver du : folders.dbx - når den er fundet sletter du den
så gendannes alle mapperne i O.E. - men du skal hente nyhedsgrupperne igen.

Det kan måske også være en god ide at opdatere driverne

Prøv også at slette de filer som ligger i mappen
Windows\SoftwareDistribution\Download

Så kan du også lige prøve at rydde op i Systemgendannelse
Diskoprydning => Flere indstillinger => Systemgendannelse => Ryd op

Min computer er også ca. 2 min. om at starte op
men det kan jeg sagtens leve med.
Du kan prøve om PageDefrag kan gøre noget ved det
http://www.microsoft.com/technet/sysinternals/FileAndDisk/PageDefrag.mspx

--
M.v.h.
kep

Fra : Thunder \(4920 Sølle~

Dato : 16-06-07 07:48

HOV, vær lige opmærksom på at slette folders.dbx også sletter hans gemte
filer såsom koder og mapper!

Jan Johansson

Fra : Ole C

Dato : 16-06-07 01:18

Søren Pedersen skrev blandt andet:

> [...]
> minutter, hvor det kun tog 30 sec da den var ny.
> Alt tager lang tid, og den hænger ofte, alle de ting som de fleste nu

"De fleste" er nok at tage munden for fuld....

> Der er ikke blevet installeret mange programmer på den, og den er
> primært brugt til regnskab, mail og Internettet.

Men der er muligvis alligevel nogle flere der skal starte sammen med
computeren nu - antivirus for eksempel.

> Hvad er det der gør den langsom, det irreterer mig at jeg ikke ved
> hvad det er, så jeg kan gøre noget ved det.

Det undrer mig at ingen har givet dig det råd at kigge i joblisten om et
eller andet sluger kræfterne - noget "spyware-snavs" af en slags.
Når computeren er "i ro", bør den nederste linie på fanebladet "Processer" -
"Aktiv systemproces" - ligge omkring 95 eller derover.
Du kan også under fanebladet "Ydeevne" se hvor meget din CPU knokler. Den
bør ligge på et par procent når computeren er i ro.

--
vh
Ole C.

Fra : Thunder \(4920 Sølle~

Dato : 16-06-07 08:00

Hejsa, jeg har nogenlunde samme problem, men det er efter at en virus har
været inde på computeren. Og her er det ikke når windows er startet op men i
opstarts og nedlukningsfasen og indtil videre er der ikke nogen som har
kunnet svare på hvordan jeg får det fixet. Jeg har prøver stort set alt
undtagen at lave en repair, kan ikke komme til det da jeg kører NTFS og ikke
har internt dvd drev i min bærbare(kan ikke boote via usb).

Jeg vil give Søren det råd at kontakte spywarefri og få dem til at checke
hans pc igenem for snavs, afhjalp dog ikke mit problem som netop opstod da
deres anbefalede programmer rydede op. Så jeg vil også anbefale ham at lave
en total backup før han gør noget som helst andet, f.eks. med paragon
Harddisk manager, den har en function til at lave en recovery cd/dvd og han
kan evt. bruge en dvd-rw så den kan genbruges hvis alt bliver ordnet:)

Jan Johansson