MS Windows
briani 27239
Haster!!!: Vista installation fejler!
Fra : Anders

Dato : 14-06-07 14:09

Jeg har lige fået fat i en Vista Premium 32bit OEM version (lovlig altså!).

Jeg sætter dvd'en i drevet og booter. Installationsprogrammet starter
automatisk, jeg indtaster produktnøgle osv. Jeg skal så vælge disk (jeg
har 1 IDE disk (master) og 2 SATA disks). Jeg vælger disk0, da denne
ifølge informationerne må svare til SATA 1.

Jeg formaterer disken og starter installationen. Det går fint til og med
"Installerer funktioner". Herefter skal installationen genstarte
computeren, men så kommer den aldrig videre.

Når den er genstartet siger den:
"Press any key to boot from CD or DVD....
Disk Failure
Press any key to restart"

Hvis jeg trykker på en tast i starten, så booter computeren op fra
dvd'en igen og starter installationen forfra!

Jeg har prøvet alle tænkelige opsætninger i BIOS mht disks:

- Slået IDE Primary Master fra
- Sat disk-rækkefølgen til at være SATA1, SATA2, IDE
- Sat disk-rækkefølgen til at være SATA2, SATA1, IDE
- Sat disk-rækkefølgen til at være SATA1, IDE, SATA2
- Sat disk-rækkefølgen til at være SATA2, IDE, SATA1
- Sat disk-rækkefølgen til at være IDE, SATA1, SATA2
- Sat disk-rækkefølgen til at være IDE, SATA2, SATA1

Intet virker.

Hvad gør jeg lige galt?

Skal jeg fjerne IDE-disken helt fra computeren eller hvad?

Det haster en smule...

Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-07 14:22

Den 14-06-07 15.09 skrev Anders følgende:

> Når den er genstartet siger den:
> "Press any key to boot from CD or DVD....

> Hvad gør jeg lige galt?

Ikke noget, det er Windows, den er gal med.

> Skal jeg fjerne IDE-disken helt fra computeren eller hvad?

Du behøver ikke fjerne IDE-disken helt fra computeren, bare træk dens
strømstik ud. Når installationen er færdig, kan du atter tilslutte
IDE-disken.

Husk at slukke strømmen helt på computeren, før du piller ved
IDE-diskens strømstik.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Blur

Dato : 14-06-07 14:37

Prøv at læse manualen af dit bundkort når du installerer XP eller Vista på
SATA disk. Der kræves som regel drivere til SATA når man installerer disse
os'er

Mvh, Blur

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-06-07 15:01

Den 14-06-07 15.36 skrev Blur følgende:
> Prøv at læse manualen af dit bundkort når du installerer XP eller Vista på
> SATA disk. Der kræves som regel drivere til SATA når man installerer disse
> os'er

Vista leveres med SATA-driver, problemet er, at Vista ikke kan finde ud
af det, når computeren indeholder både IDE- og SATA-diske. Jeg kæmpede
selv en del med problemet, inden jeg ud af at koble IDE-diskene fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : Anders

Dato : 14-06-07 15:08

Kim Ludvigsen skrev:
> Vista leveres med SATA-driver, problemet er, at Vista ikke kan finde ud
> af det, når computeren indeholder både IDE- og SATA-diske. Jeg kæmpede
> selv en del med problemet, inden jeg ud af at koble IDE-diskene fra.

Ja, det var simpelthen det.
Jeg har ikke koblet IDE-disken til endnu, men nu er jeg da kommet ind i
Vista

Tak for hjælpen
Anders

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-06-07 01:30

Anders skrev:

> Skal jeg fjerne IDE-disken helt fra computeren
> eller hvad?

Ja, normalt skal man fjerne alle andre diske, ellers
kan det gå helt galt.

Den kendte XP-bug går ud på at man også skal
fjerne stikke fra en kortlæser inden en ínstallation,
ellers får XP-installationen et drev-bogstav der
ligger efter korlæseren, og sp går alt muligt andet
galt efterfølgende.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk