Forbinde to PC´ere
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-07-07 23:35

Hej.

Jeg har to pc´ere i stuen... et mediacenter + en alm.

Begge kører trådløst til internettet.

Jeg vil gerne kunne forbinde dem med kabel, da det trådløse ikke er hurtigt
nok til streaming af film / musik osv.

Jeg har kørt kablet gennem en router da jeg ikke har et krydset kabel.

Men... jeg får alligevel problemer når jeg forsøger at oprette forbind.
mellem dem.

Når jeg deaktiverer det trådløse kort i een af pc´erne kører det fint, men
ellers ikke. Og der er jo ikke megen idé i, at den ene maskine skal stå uden
forbind. til nettet.

Jeg har prøvet at "brigde" den trådløse + den alm. LAN forbind. så meddeler
pc´erne bare at der er to maskiner med samme IP adr.Hvordan det end kan lade
sig gøre?

Men kan jeg gøre noget, således at begge maskiner kun bruger det trådløse
til nettet, og den gl. LAN til den direkte forbind. mellem de to maskiner?

Mvh

Jasper
--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : Fietsenmaker

Dato : 23-07-07 06:01

Jasper Norman Ahrensbach skrev:
> [...]
> til nettet, og den gl. LAN til den direkte forbind. mellem de to maskiner?

Aldi har haft en usb kabel som man sætter mellem 2 maskiner, har prøvet
det og det virker fint. Ved ikke om de fortsat har den liggende det er
3 uger siden jeg købte den.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-07-07 08:54

> Aldi har haft en usb kabel som man sætter mellem 2 maskiner, har prøvet
> det og det virker fint. Ved ikke om de fortsat har den liggende det er
> 3 uger siden jeg købte den.

Det virker sikkert ok, men der er 4-5 meter mellem maskinerne, og så langt
er kablet sikkert ikke.

/Jasper

Fra : Stig Johansen

Dato : 23-07-07 06:12

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Men kan jeg gøre noget, således at begge maskiner kun bruger det trådløse
> til nettet, og den gl. LAN til den direkte forbind. mellem de to maskiner?

Ja, det du skal have fat i er "multihomed pc".

Jeg mener at jeg så en rimelig artikel på MS supportsider for nogle måneder
siden, men jeg har desværre ikke lige linket.

I mit tilfælde kunne man forbinde PC'erne direkte med et almindeligt kabel,
da de var så nye at de selv finder ud af det.

Kort fortalt ska det 'kablede net' ligge i et andet subnet end det trådløse.

Så hvis dit trådløse net er 192.168.1.0/24 kan du sætte det kablede net til
192.168.2.0/24

Men det er nok en god ide at finde den udførlige forklaring fra MS.

Stig Johansen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-07-07 08:55

> Men det er nok en god ide at finde den udførlige forklaring fra MS.

Takker. Prøver at finde noget på deres side.

/Jasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-07-07 09:55

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> writes:

> Begge kører trådløst til internettet.
>
> Jeg vil gerne kunne forbinde dem med kabel, da det trådløse ikke er hurtigt
> nok til streaming af film / musik osv.

Her er en metode som er til at have med at gøre uden at pille for meget.

Den maskine der er tændt mest kalder jeg A, den anden B. Det formodes
at B kun bruges når A er tændt.

I B slås det trådløse netkort fra, og kablet tages ud af netstikket.

I A går du i oversigten over netværksforbindelser og vælger Egenskaber
på din trådløse forbindelse. I Avanceret-fanebladet findes "Deling af
internetforbindelse" (Internet Connection Sharing) som du vinger til,
og vælger din kabelforbindelse i fald-ned-boksen nedenunder. Afslut
med OK, og afvent den bliver færdig.

Sæt kablet i B igen.

Dette virker for mig under XP, jeg kender ikke mediacenteret.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-07-07 00:17

> Dette virker for mig under XP, jeg kender ikke mediacenteret.

Fungerer fint med det interne. Men jeg kan ikke rigtigt få forbind.til
nettet fra "B"

Hvordan gør du det?

/Jasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-07 00:50

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> writes:

> Fungerer fint med det interne. Men jeg kan ikke rigtigt få forbind.til
> nettet fra "B"
>
> Hvordan gør du det?

Det er det deling af internetforbindelsen skal sørge for. Er du helt
sikker på at det er din trådløse forbindelse du har delt?

Jeg har lavet præcis dette nummer med både Mac og PC over ethernet og
firewire, så det kan skam virke :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-07-07 10:19

> [...]
> sikker på at det er din trådløse forbindelse du har delt?
>
> Jeg har lavet præcis dette nummer med både Mac og PC over ethernet og

I Windows netværkkontrolpanel er der noget der hedder "metric" som
styrer rækkefølgen af forbindelserne når der er flere netkort i
computeren (f.eks trådløs og kabel).

Prøv at søge på Google med: cable wireless metric

Eller kig på vejledning her:

http://www.microsoft.com/technet/community/columns/cableguy/cg0405.mspx

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-07-07 20:29

> [...]
> computeren (f.eks trådløs og kabel).
>
> Prøv at søge på Google med: cable wireless metric

Jeg prøver lige at kigge på det.

Takker

/Jasper

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 24-07-07 20:28

> Det er det deling af internetforbindelsen skal sørge for. Er du helt
> sikker på at det er din trådløse forbindelse du har delt?

Ja, det mener jeg. Jeg har delt den trådløse forbind. på "A", deaktiveret
det trådløse kort på "B", og kabelforbind. kører da også som lyn og torden,
men ikke nogen forbind. til verdenen udenfor Jeg har prøvet samme nummer
med firewall slået til / fra.

Fatter det ikke

/Jasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-07-07 22:40

> [...]

> men ikke nogen forbind. til verdenen udenfor Jeg har prøvet samme nummer

Trippelcheck endnu engang at der står Delt (Shared) ud for den
trådløse forbindelse på A.

Hvis det ikke er det, må der en mere Windowskyndig person på banen.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Icenfire

Dato : 26-07-07 10:16

Hej

Det du gør er ganske simpelt.. behold din trådløse forbindelse på begge
maskiner..

Lad os sige at dit mediecenter får tildelt 192.168.1.50 fra routeren
og at din anden maskine får tildelt 192.168.1.51 fra routeren

Mellem begge maskiner ligger du et krydset kabet og opsætter på begget
maskiner en fast ip adresse på kortene. så den ene hedder 192.168.2.50 og
192.168.2.51

Nu kommer tricket så..

For hvis du vil tilgå en delt mappe på netværket fra mediecenteret, så ved
vi i teorien ikke hvad vej den vil gå da den kalder computer navnet. du skal
istædet bruge ip adressen.. opret evt nogle netværksdrev med de nye
ipadresser.. hvis du nu åbner en browser og indtaster \\192.168.2.51\ så vil
computeren gå ud gennem den ipadresse der ligger i dette net (kabelet) og
ind på den anden maskine. og du vil den vej have så meget hastighed som
netkortene tillader.

God fornøjelse

//Brian

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:46a3dba1$0$820$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 29-07-07 23:17

> [...]
> og ind på den anden maskine. og du vil den vej have så meget hastighed som

Lyder godt! Jeg har dog ikke noget krydset kabel i den længde, men jeg kan
vel stadig bare bruge et alm. kabel + en router / switch?

/Jasper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-07-07 08:14

Jasper Norman Ahrensbach wrote:

> Lyder godt! Jeg har dog ikke noget krydset kabel i den længde, men jeg kan
> vel stadig bare bruge et alm. kabel + en router / switch?

Jo.

Jesper Poulsen