Flere faste IP på router ?
Fra : Kurt

Dato : 22-07-07 22:38

Hej,
Hvordan gør man, hvis man skal have 2 statiske IP numre?
Kan det gå gennem den samme ADSL modem/delefilter Og er det nødvendigt med
en router som har 2 WAN porte?

Kurt

Fra : ebbe

Dato : 23-07-07 08:42

Kurt wrote:
> Hej,
> Hvordan gør man, hvis man skal have 2 statiske IP numre?
> Kan det gå gennem den samme ADSL modem/delefilter Og er det
> nødvendigt med en router som har 2 WAN porte?

Hmm det kommer lidt an på opsætningen. Forskellig fra ISP til ISP
(internetleverandør)
Du skal under alle omstændigheder kun have ét adsl-modem.

Hos TDC sætter du en switch på adsl-modem'et og den første maskine* du
kobler på switchen får IP nummer 1
og den næste får IP nummer 2.
(sætter du flere på, kommer de ikke på nettet )

*Maskine kan være en pc, en router eller ?

--
ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-07-07 15:28

ebbe wrote:

> Hos TDC sætter du en switch på adsl-modem'et og den første maskine* du
> kobler på switchen får IP nummer 1
> og den næste får IP nummer 2.

Problemet er så at trafik fra den ene IP-adresse til den anden skal via
TDC's udstyr (ud af ADSL-linien og tilbage igen).

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-07-07 10:25

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Problemet er så at trafik fra den ene IP-adresse til den anden skal via
> TDC's udstyr (ud af ADSL-linien og tilbage igen).

Det er vel ikke nødvendigvis et problem. Hvis den ene IP ikke skal hen til
den IP, så er det i hvert fald ikke noget problem, og selvom den skulle så
er det stadig muligt, det vil blot kun køre med hastighed svarende til
upload-hastigheden på linien. Det er "kun" et problem hvis man forventer
LAN-hastigheder mellem de to IP'er, som f.eks hvis man skal overføre store
filer eller spille mellem dem.

mvh
///M

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-07-07 12:12

///M wrote:

> Det er vel ikke nødvendigvis et problem. Hvis den ene IP ikke skal hen til

Nej, men det er møg-upraktisk.

Selv har jeg udtænkt et langt mere kompliceret setup for at udnytte med
anden statiske IP-adresse - nu mangler jeg bare den nødvendige hardware
(en WRT54GL mere)...

Jesper Poulsen

Fra : ebbe

Dato : 24-07-07 12:57

Jesper Poulsen wrote:

> Nej, men det er møg-upraktisk.
>
> Selv har jeg udtænkt et langt mere kompliceret setup for at udnytte
> med anden statiske IP-adresse - nu mangler jeg bare den nødvendige
> hardware (en WRT54GL mere)...

Mange routere (selv min 300 kr.taiwan ting) kan godt håndtere flere
offentlige ip-adresser. Og fordele trafikken på disse på et antal noder på
lan.

ebbe

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-07-07 14:45

ebbe wrote:

> Mange routere (selv min 300 kr.taiwan ting) kan godt håndtere flere
> offentlige ip-adresser. Og fordele trafikken på disse på et antal noder på

Det afhænger af forudsætningerne for de statiske IP-adresser. Jeg har to
/30-net og det kan én WRT54GL ikke klare med standard-firmwaren.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-07 09:46

"Kurt" <kurt.andersen@spamfree.ff> wrote in message
> Hej,
> Hvordan gør man, hvis man skal have 2 statiske IP numre?
> Kan det gå gennem den samme ADSL modem/delefilter Og er det nødvendigt med
> en router som har 2 WAN porte?

Nogle routere kan have flere WAN-interfaces (fysisk eller virtuelle). Så det
kan lade sig gøre, men afhænger af dit hardware.

mvh
///M