Hvad må denne PC koste??
Fra : Mari

Dato : 06-07-01 21:35

Jeg har fået tilbudt en brugt PC, som er bestykket således:

Processor: k6-2 400mhz
på et 2 mdr. gammelt super socket 7
med lydkort i bundkortet
64 mb pc100 ram.
20 Gb harddisk der kører ATA 66 (Quantum LM20,5 med stadig ca. 2 års garanti)
i et helt nyt ATX kabinet med en 300 W strømforsyning.
Der er installeret win98SE
brænderen er em mitsumi (4802TE) med 2 mb buffer.
Der medfølger en 14" skærm (kant til kant)
Grafikkortet er et ældre PCI kort,
der er et 48X AOPEN cdrom
1,44 mb diskdrev -
alt fungere som det skal. Der er driver CD'er og manualer til det meste !!

Hvad må en sådan maskine koste???
Hvor gammel er mon de dele, der ikke er garanti på længere??

Hvad mon driftssikkerheden er??
Hvis den købes, kan den da køre 3-4 år??

--

Venlig hilsen
M a r i a n n e H a n s e n

Fra : Madsen

Dato : 06-07-01 23:50

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev:

> Jeg har fået tilbudt en brugt PC, som er bestykket således:

[Bestykning klippet]

> Hvad må en sådan maskine koste???

Jeg ville max. give 3000,- for den, hvis det var mig der skulle
købe og så er det måske endda i overkanten. Nærmere 2500
måske.

> Hvor gammel er mon de dele, der ikke er garanti på længere??

Der er jo sådan set kun brænder, grafikkort og skærm der er
ældre dele og det er svært at sige hvor gammelt det er.
Skærmen kan man sikkert finde noget om ved at søge på model-
len på nettet. (www.google.com er et godt sted at starte.)
Brænderen kan man sikkert også finde på google eller måske
endda på www.edbpriser.dk hvis den stadig er i handlen.

> Hvad mon driftssikkerheden er??

Svært at sige. Kommer an på om Win98 er installeret med gode
drivere og ellers er sat fornuftigt op.

> Hvis den købes, kan den da køre 3-4 år??

Regn ikke med at kunne køre de aller nyeste 3D spil hvis det f.eks.
er en PC til ungerne du har gang i. Om den holder i 3-4 år? Det er
også meget svært at sige. Processoren kan brænde af i morgen
eller den kan køre endnu om 10 år. :)
Selve processormodellen er dog på vej ud, hvis den ikke allerede
er udgået af produktion.

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : raven

Dato : 07-07-01 08:47

On Fri, 6 Jul 2001 22:35:01 +0200, "Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote:

> [...]
>Hvor gammel er mon de dele, der ikke er garanti på længere??
>
>Hvad mon driftssikkerheden er??
>Hvis den købes, kan den da køre 3-4 år??

Hej

Først ville jeg gerne have vidst hvilket bundkort det er. Men skidt,
så tillægger jeg det ikke nogen høj pris.

Jeg plejer at regne prisen ud ud fra halv pris på gamle dele, og lidt
højere for nye.

cpu: 250
ram: 75 (dagspris)
harddisk: 800 (dagspris 900)
cdrom: 250
brænder: 700 (dagspris 800)
bundkort: 500
grafikkort: 200
skærm: 400
kabinet m. floppy, tastatur og mus: 400

Så når jeg frem til 3575,- kr. hvilket nok er i overkanten.
men brænder, cpu og kabinet har jeg nok sat højt.

Du kan nok sælge den i den blå for mindst 2500,-
men ikke lige for tiden. Vent til ultimo august.

Jeg vil tilråde at forøge ram til 128 Mbyte, eller 160.
Et bedre grafikkort ville også være godt, men jeg kan se at det
ligesom går hånd i hånd med en ny skærm.

Når du sælger brugt, så forventes også brugte dele. Det er derfor lidt
synd, at du har spenderet et helt nyt bundkort og en helt ny harddisk
og kabinet.

Du burde faktisk have indkøbt et socketa bundkort og en billig duron.

Hvis du på nogen måde kan finde en mindre harddisk, 4 Gbyte er
rigeligt til de fleste.

Det var bare et par kommentarer.
Nyhedsgruppen edb.marked.privat kan jeg ikke anbefale. De vil sige
højst 1500 (benhårde).

John

Fra : Anders Riis

Dato : 07-07-01 12:09

Hej.

Ang. alder på delene, så er det normalt på stemplet de enkelte dele, på
deres etiketter, cd-rom, grafikkort....brænder.

Hilsen Anders.

Fra : Flyfish.dk

Dato : 07-07-01 12:49

Prøv at se på edbpriser under bundlen vare og se hvorlidt en ny 700 Mhz
maskine koster,,,
jeg har også i længere tid kigget efter ældre pc'er. men det er jeg stoppet
med eftersom at det er ALT for dyrt i forhold til ny pris .
Jeg kan lave min egen 700 Mhz maskine for 3000-4000 kr.

Så en krone over 2000 vil jeg ikke give for en brugt !!!!!omkring 1500 er
nok OK

OBS ADM k6 II I er ikke en ret god CPU efter min erfaring !!!!

Drift sikkerheden får du aldrig med en K6 II og sammentidig køre Win 98 (95
eller ME)
hvis du vil have en drift sikkeret miljø så køb en NT licens, så kan du
fådig en godt arbejds miljø (Jeg gen installer min NT maskine max en gang
årlig og der kan godt gå måneder imellem at den går ned !!)
Og jeg ved at NT og ADM K6 II ikke er alt for gode venner !!

Om pc'en kan køre 3-4 år,,,, tjja det kan den nok hvis den kun skal bruges
til en """skrive makine"""
men selv os der arbejder inden for IT miljøet aner ikke hvad det er for
noget HW vi køre med om et halvt år !!!
vi ved helle ikke hvormeget de nye programmer kræver en meget vigtig ting er
at du kan udvide med RAM !!!!
det er der hvor mange programmen trækker pc'en ned idag, """alt det LORTE
GRAFIK""""

en standart kontor pc idag
933 Mhz P2/P3 Intel processor
Inten 815/810 Chipset på bundkort
256 Mb ram
20 GB HDD
Disse maskiner er nok det man kan kalde middel størrelse maskiner, og koster
omkring 7000 kr
men så er alt også MÆRKE VARE !!!! og maskinen køre meget stabil under alle
styresystemer

Så du skal virkeli9g tænke dig om inden du køber ældre bruget HW

Fra : Anders Lund

Dato : 08-07-01 00:26

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor gammel er mon de dele, der ikke er garanti på længere??
>
> Hvad mon driftssikkerheden er??
> Hvis den købes, kan den da køre 3-4 år??
En ide kunne evt. være at splitte systemet ad for at sælge delene. Det giver
dig nog lidt flere penge, og der ud over kan du beholde dine nye/elskede
dele.

Mvh
Anders Lund

Fra : Mari

Dato : 09-07-01 23:50

"Anders Lund" <webmaster@123grin.dk> skrev i en meddelelse news:9i85o6$ae7$1@sunsite.dk...
> En ide kunne evt. være at splitte systemet ad for at sælge delene. Det giver
> dig nog lidt flere penge, og der ud over kan du beholde dine nye/elskede
> dele.

Min mail starter således: "Jeg har fået tilbudt en brugt PC, som er bestykket således"

Det er en PC jeg i givet fald skulle KØBE - ikke SÆLGE. Jeg har derfor
heller ikke spurgt i dk.marked.xxxxx.
Men tak allesammen - jeg fik bekræftet mine anelser og vælger at købe en u-brugt maskine.

Mh Mari