Stabil Router med trådløs
Fra : jimmi1311

Dato : 09-07-07 20:18

Hej Allesammen

Jeg er blevet træt af min Linksys WRT54G. Efter jeg har fået 8Mbit
skal den efterhånden genstartes hver anden uge, alt efter hvor meget
jeg henter.

Jeg vil derfor gerne have en ny router og de jeg er blevet informeret
om at min hastighed bliver sat op til 20 Mbit bliver det nu endnu mere
nødvendigt.

Hvilken router er der som kan håndtere en 20Mbit forbindelse uden at
skulle genstartes alt for tit??

MVH
Jimmi

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 09-07-07 20:51

jimmi1311 wrote:

> Jeg er blevet træt af min Linksys WRT54G. Efter jeg har fået 8Mbit

Hvilken version er den WRT54G?

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 07:06

jimmi1311 wrote:
> [...]
> nødvendigt.
>
> Hvilken router er der som kan håndtere en 20Mbit forbindelse uden at

Jeg kan varmt anbefale denne D-Link:

Den kan route tæt på 100 Mbit fuld duplex, og oppetid på min siger p.t. 478
dage på en 10/10 Mbit fiber forbindelse.

Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-07-07 13:36

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> wrote in

> Jeg kan varmt anbefale denne D-Link:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=129281
>
> Den kan route tæt på 100 Mbit fuld duplex, og oppetid på min siger
> p.t. 478 dage på en 10/10 Mbit fiber forbindelse.

Jeg er netop skiftet fra en Linksys WRT54g v2.2 til en DGL-4300 - jeg havde
de samme problemer som Jimmi skriver om. Routeren gik ned så genstart var
nødvendig hver 14. dag ca. på min 10/1Mbit linje. Før da jeg havde 2Mbit
var problemet der stort set aldrig... Jeg gætter på at det er en firmware
fejl som bliver ekstra udtalt ved mange sessions/meget trafik.

En af mine kolleger har valgt at lægge en OpenWrt firmwaren på sin WRT54g
og han mener ikke hans er gået kold på noget tidspunkt det sidste halve år.
Jeg ved desværre ikke hvilken version hans WRT54g er - men kan evt. finde
ud af det.

På min v.2.2 var det som regel kun wireless der gik kold - jeg kunne stadig
surfe via LAN når WLAN gik i baglås. Den eneste måde at få WLAN op igen var
at lave en cold boot.

Min oplevelse af DGL-4300 er lidt blandet.
Jeg købte en brugt DGL-4300 i sidste uge og begyndte at bruge den i lørdags
- jeg har brugt helt vildt mange timer siden da på at få den til at virke
efter hensigten, men har på fornemmelsen at jeg har været uheldig med at
jeg er løbet ind i diverse firmware bugs. Jeg havde selvfølgelig sørget for
at resette til factory defaults og lave en hardware reset inden jeg
forsøgte at få mine maskiner på.

Wireless virkede lige med det samme - det vil sige det var ret ustabilt
mellem min laptop og routeren selvom de stod på det samme bord. Jeg fandt
så ud af at hvis man har firmware 1.07 og en Intel Centrino maskine med
især 3945ABG chipset så gør man klogt i at få opgraderet DGL-4300 firmwaren
til 1.08. Det hjalp ret meget jeg kunne ikke engang opgradere firmwaren i
routeren via wireless fra en maskine udstyret med et 3945ABG WLAN kort mens
der lå 1.07 på routeren. Heldigvis havde jeg også en ældre Dell Latitude
D600 med et Dell Truemobile 1300 kort - den havde ingen problemer med at
opgradere firmwaren i DGL-4300 FW1.07 til 1.08.

Derefter havde jeg så problemer med at DHCP serveren i routeren ikke
svarede på DHCP requests fra klienterne på LAN portene (jeg havde også
problemet på 1.07), men den svarede fint på requests på WLAN.

Jeg har stadig ikke fundet ud hvad de manglende svar på DHCP requests
skyldes - der er ingen mac filtrering sat op eller andet der skal blokere
LAN maskiner. Og jeg kan tilmed i routerens egen log se at den når at
trække et ip-nummer til maskinen der forsøger at connecte, men på maskinen
kan jeg se at der ikke kommer noget svar retur.

Det virker som om det kun sker hvis DGL-4300 får startet op og ender i en
uheldig tilstand. Der kører en mindre tråd om det i
dk.edb.netvaerk.traadloest - men nu har jeg da fundet et work-around hvor
jeg "blot" skal ind i administrationsinterfacet hvis DHCP ikke svarer og
bede routeren reboote sig selv. Problemet er der som sagt ikke altid, men
oftest efter en cold boot/strømafbrydelse.

Som i nok har luret er jeg efter de første dage ikke vildt imponeret over
routerens stabilitet - men nu har den da virket perfekt de sidste 12 timer
og den har alle de muligheder jeg kunne tænke mig. Jeg har især savnet
virtual servers på min wrt54g. Hvis den bliver ved med at fungere som den
gør nu så er jeg sådan set godt tilfreds med den. Der er mange flere
muligheder i administrationsinterfacet sammenlignet med WRT54g og så har
den som Hans også påpeger 10/100Mbit fuld duplex WAN interface - så den er
ret fremtidssikret for mit vedkommende i hvert fald :)

Angående ustabiliteten skal det lige siges at jeg har søgt nettet vidt og
bredt og det er ikke lykkedes mig at finde mere end én anden person som har
en lignende oplevelse mht. at DHCP serveren ikke svarer - hos ham blev det
løst ved at opgradere til 1.08. Men det gjorde det så ikke hos mig - men
med min workaround i baghånden er jeg sådan set godt tilfreds med bæstet.

/flemming

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 15:02

Flemming Joensson wrote:

> [...]
> svarer - hos ham blev det løst ved at opgradere til 1.08. Men det
> gjorde det så ikke hos mig - men med min workaround i baghånden er

Jeg læste lige din tråd igennem i trådløsgruppen, og hælder mest til at du
desværre nok har fået en defekt router.

Noget andet er, at det er en rigtig dårlig idé at opgradere firmware
trådløst, så prøv og indlæs den nyeste firmware igen med en "snor" direkte
til routeren.

Hans

Fra : Flemming Joensson

Dato : 10-07-07 20:39

> Jeg læste lige din tråd igennem i trådløsgruppen, og hælder mest til
> at du desværre nok har fået en defekt router.

Ok, det gør ikke så meget - selvom den er brugt er den fra januar 2007 - så
der er masser af garanti tilbage. D-Link giver selv 2 års fuld
fabriksgaranti så det går nok.

> Noget andet er, at det er en rigtig dårlig idé at opgradere firmware
> trådløst, så prøv og indlæs den nyeste firmware igen med en "snor"
> direkte til routeren.

Jep - men jeg kunne bare ikke komme i kontakt med den via "snor" på det
tidspunkt og jeg var ved at være desperat :)

Nu kører den som jeg ønsker den skal gøre så jeg venter lige en dag eller
to før jeg piller mere med dens opsætning. Jeg har også sendt info til D-
link support - så venter jeg på om de siger den er defekt, eller hvad de nu
kan tolke af de logs jeg har sendt til dem.

Generelt har du selvfølgelig helt ret i at det er en dårlig idé at indlæse
firmwares via trådløse forbindelser der let kan afbrydes. Heldigvis (jeg
havde tjekket det på forhånd har DGL-4300 i modsætning til mange andre
billige routere et tjek af at den uploadede firmware er valid inden den
indlæser den efter upload er fuldført. Så hvis den ender med at have
opgraderet firmwaren i stedet for at melde "File Invalid"-agtige beskeder
så er opgraderingen lige så god som var den udført med snor.

/flemming

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 20:48

Flemming Joensson wrote:

> [...]
> fuldført. Så hvis den ender med at have opgraderet firmwaren i stedet
> for at melde "File Invalid"-agtige beskeder så er opgraderingen lige

Mnja.. Her er sakset fra D-Links hjemmeside omkring FAQ på DGL-4300:

"Husk på at man ikke burde gøre updatering over en trådløse forbindelse, da
routeren kan tage skade."

Ordvalget er D-Links, ikke mit, men budskabet er vist tydeligt nok.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-07-07 13:36

Hans skrev:

> Jeg kan varmt anbefale denne D-Link:
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=129281
>
> Den kan route tæt på 100 Mbit fuld duplex, og oppetid på min
> siger p.t. 478 dage på en 10/10 Mbit fiber forbindelse.

Hvilken firmware kører du med i den router, Hans?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 14:01

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvilken firmware kører du med i den router, Hans?

Jeg bruger v.1.6.

Da jeg ikke har haft problemer vil jeg ikke opgradere.

Hans

Fra : NoOne

Dato : 11-07-07 13:47

On Tue, 10 Jul 2007 15:01:22 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Jeg bruger v.1.6.
>
>Da jeg ikke har haft problemer vil jeg ikke opgradere.
>
>Hans

se evt i disse tråde - http://www.dslreports.com/forum/dlink

der er også nogle som synes 1.6 er bedre end 1.7 ... nogle er sprunget
fra 1.6 til 1.8 og siger det er rigtig godt ....

..... hvilke hardware versioner køre I med ... min er en "A3" (DGL4300)

RaZoR

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-07 12:56

NoOne skrev:

> "For PPPoE, your MaxMTU should be no more than 1492"

Standardindstillingen i DGL-4300 med FW 1.8 er en MTU på 1492.
Jeg fik ikke tjekket hvad standardindstillingen er i version 1.7,
men i 1.6 er det 1500, og jeg har prøvet både version 1.6, 1.7 og
1.8 uden at det løste problemet.

Det skal dog siges, at jeg ikke har ændret MTUen på netkortene i
computerne bag routeren, for jeg kan ikke finde indstillingen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-07 13:01

Thomas G. Madsen skrev:

> Det skal dog siges, at jeg ikke har ændret MTUen på netkortene i
> computerne bag routeren, for jeg kan ikke finde indstillingen.

Det glemte jeg at uddybe. Under egenskaber for mit netkort på WinXP-
maskinen i enhedshåndtering, er der så vidt jeg kan se ikke mulighed
for at ændre på MTU.

Så er der: <http://support.microsoft.com/kb/826159>, men PPP er vel
ikke det samme samme som PPoE?

På min Mac G5 med OS 10.4.10 har jeg ingen anelse om, hvordan man
ændrer MTU, for den har også problemet med at forbindelsen går kold.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-07 13:43

Thomas G. Madsen skrev:

> Så er der: <http://support.microsoft.com/kb/826159>, men PPP er
> vel ikke det samme samme som PPoE?

Nå, men det er det tilsyneladende:
<http://support.microsoft.com/kb/283165>

Dog er maksimumstørrelsen i WinXP åbenbart 1480, så jeg prøver at
stille routeren til det samme.

> På min Mac G5 med OS 10.4.10 har jeg ingen anelse om, hvordan
> man ændrer MTU, for den har også problemet med at forbindelsen
> går kold.

<http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303192>.

Jeg prøver, om det gør nogen forskel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : NoOne

Dato : 17-07-07 13:53

On Tue, 17 Jul 2007 14:43:16 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Nå, men det er det tilsyneladende:
><http://support.microsoft.com/kb/283165>
>
>Dog er maksimumstørrelsen i WinXP åbenbart 1480, så jeg prøver at
>stille routeren til det samme.

ok spændende ... :) prøve at ring til "dem" igen og spørg om der er en
MTU som er optimal for deres setup ... det må de da vide siden de
kører med PPoE ...

RaZoR :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-07-07 14:21

Hans skrev:

> Jeg bruger v.1.6.

> Da jeg ikke har haft problemer vil jeg ikke opgradere.

Ok. Var blot nysgerrig, for jeg opgraderede forleden min fra 1.7
til 1.8 i håbet om, at det ville løse problemerne på min 6/6 Mbit
fiberforbindelse, men det gjorde det ikke. Faktisk tyder det på
at være værre, men jeg hælder nu mest til, at det skyldes en
ustabil fiberforbindelse, for min DGL-4300 kørte klippestabilt,
da jeg havde ADSL fra TDC.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 14:33

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> at være værre, men jeg hælder nu mest til, at det skyldes en
> ustabil fiberforbindelse, for min DGL-4300 kørte klippestabilt,

Vi har ComX her i boligforeningen, og selv da de var noget mere gavmilde med
båndbredden, hvor vi havde 32/32 Mbit på en 10/10 forbindelse, har den kørt
24/7/365 uden problemer.

If it ain't broken - Don't fix it.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-07 14:13

NoOne skrev:

> ok spændende ... :) prøve at ring til "dem" igen og spørg om der
> er en MTU som er optimal for deres setup ... det må de da vide
> siden de kører med PPoE ...

Den samme tanke fik jeg for lidt siden, men svaret var blot, at de
1492 burde virke fint, og så må 1480 vel også, som jo åbenbart er
det WinXP kører med som standard.

Lige pt. kører jeg med 1480 både i router og på maskinerne bag og
så må vi se, om det går i stå igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-07-07 21:08

Thomas G. Madsen skrev:

> Lige pt. kører jeg med 1480 både i router og på maskinerne bag og
> så må vi se, om det går i stå igen.

Det gør det desværre.

--
Hilsen
Madsen

Fra : NoOne

Dato : 18-07-07 09:53

On Tue, 17 Jul 2007 22:08:10 +0200, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det gør det desværre.

ok hmm ... kan Energi Midtvest ikke anbefale en router ? ...

det virker lidt skummelt at både routeren og pc'en ikke fungere 100%
med PPoE ... så det er nok "deres" installatione som der er problemer
med ... har du prøvet at skifte netkabler ?

du har ikke en ven/bekendt som har en fx linkssys router liggende ?

fik lige en vild tanke ... prøv at sæt din WAN port til 10 / half
eller 100 / full .... altså ikke "auto" .... nogle gange kan
"udstyret" ikke finde ud af forhandle hastighed ... det giver mange
collisioner og interfacene (portene) går kolde ......

RaZoR :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-07-07 14:51

Hans skrev:

> If it ain't broken - Don't fix it.

Nej just præcis. Jeg tror også hellere, at jeg igen må få ringet
til den pokkers udbyder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-07 13:04

Bjarke Hansen skrev:

> Det med oppetid på Dlink 4300 kan man vist ikke helt regne med?

I hvert tilfælde ikke med FW 1.8, for den kører min også med og
den registrerer overhovedet ikke, at man afbryder forbindelsen.
Jeg har lige afbrudt min og forbundet igen, men den står stadig
til en oppetid på et par dage.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-07 16:31

Hans skrev:

> Vi har ComX her i boligforeningen

Foregår den forbindelse vha. PPoE ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 16-07-07 17:02

Thomas G. Madsen wrote:

> Foregår den forbindelse vha. PPoE ?

Nej - Standard DHCP klient.

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-07 17:27

Hans skrev:

> Nej - Standard DHCP klient.

Gid jeg havde det, men EnergiMidt kører med PPoE.

Pt. har jeg PPoE-funktionen i min DGL-4300 mistænkt for at have
en defekt. Er lige gået tilbage til FW 1.6 for at se, om det gør
en forskel.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 16-07-07 17:48

Thomas G. Madsen wrote:

> Gid jeg havde det, men EnergiMidt kører med PPoE.
>
> Pt. har jeg PPoE-funktionen i min DGL-4300 mistænkt for at have
> en defekt. Er lige gået tilbage til FW 1.6 for at se, om det gør
> en forskel.

Du er ikke den eneste som har problemer med EnergiMidt og PPPoE, og de
indlæg jeg har set har ikke handlet om DGL-4300.

Her er f.eks. en tråd fra den 22.6:

Hans

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-07 13:23

NoOne skrev:

> ok hmm ... kan Energi Midtvest ikke anbefale en router ? ...

De har lidt svært ved det, når de bliver konfronteret med, at det
heller ikke virker, når min nuværende router blot fungerer som en
switch, eller når jeg går helt udenom routeren. Det må jo da vise
med rimelig tydelighed, at routeren ikke har skylden.

> det virker lidt skummelt at både routeren og pc'en ikke fungere
> 100% med PPoE ... så det er nok "deres" installatione som der er
> problemer med ...

Meget skummelt ja og da specielt når det pludselig starter i en
weekend efter en periode på ca. en måned, hvor det havde kørt uden
problemer. Den sidste tekniker kunne i øvrigt fortælle, at de
opdaterede deres udstyr i den weekend, hvor det begyndte at drille
her.

I dag har jeg bestilt en fastnetlinje hos TDC (dog med 14 dages
fortrydelsesret, just in case..), så man har mulighed for at flytte
internettet over på den, for det her kan ikke blive ved. Det bliver
nok bare knaldhamrende dyrt, for der er pt. ingen andre linjer end
fiberkablet ført ind i huset.

> har du prøvet at skifte netkabler ?

Jeps.

> du har ikke en ven/bekendt som har en fx linkssys router
> liggende ?

Faktisk så har jeg vist selv en Linksys BEFSR41v3 liggende et sted,
som jeg overvejer at prøve. Jeg tvivler bare på at det hjælper, når
forbindelsen også går kold, når der ikke er nogen router på, eller
hvis jeg blot bruger min DGL-4300 som en switch.

> [...]
> kan "udstyret" ikke finde ud af forhandle hastighed ... det
> giver mange collisioner og interfacene (portene) går kolde

Den står i forvejen til 100Mbps, hvis du mener indstillingen inde
under Advanced > Advanced Network > WAN Port Speed. Man kan med
FW 1.8 kun vælge imellem '10Mbps', '100Mbps' og 'Auto 10/100Mbps'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ole C

Dato : 18-07-07 14:01

Thomas G. Madsen skrev blandt andet:

> [...]
> internettet over på den, for det her kan ikke blive ved. Det bliver
> nok bare knaldhamrende dyrt, for der er pt. ingen andre linjer end

Jeg mener der er den rest fra monopolets dage, at der er fast
oprettelsespris ligegyldigt hvor langt TDC skal trække kabel. Sådan var det
i hvert fald da jeg for tre år siden fik sat første stik op i mit nybyggede
hus.
Pt. ligger det tilsyneladende på 850 kr. hvis du bestiller over internettet.
http://privat.tdc.dk/telefoni/fastnet/tdcfastnet/

--
vh
Ole C.

Fra : NoOne

Dato : 18-07-07 14:57

On Wed, 18 Jul 2007 15:00:40 +0200, "Ole C" <ocl@fjerndettetdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>hus.
>Pt. ligger det tilsyneladende på 850 kr. hvis du bestiller over internettet.

det er en fast pris ... TDC skal bare grave hvis man skal ha en
telefonlinie ... ;);) ... det er det som hedder forsyningspligt :)

men så hvor hurtig din xDSL linie bliver er noget helt andet ... bla
hvor langt bor du fra centralen .... ??

RaZoR :)

Fra : NoOne

Dato : 18-07-07 14:54

On Wed, 18 Jul 2007 14:22:30 +0200, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>problemer. Den sidste tekniker kunne i øvrigt fortælle, at de
>opdaterede deres udstyr i den weekend, hvor det begyndte at drille

na da ... så er det jo "dem" som har aben ! ... der er vel noget
udstyr som "de" har glemt at genstarte efter de har lavet "service" ;)
eller også har de glemt at skifte noget grej ude hos dig ....

så skal de jo også modregne den periode hvor det ikke har virket
optimalt ....

.... der var også én i en anden tråd som beskrev el-selskaberne's fiber
som "de vil gerne sælge det ... men de kan ikke supportere det !" ....

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-07 22:50

Ole C skrev:

> Jeg mener der er den rest fra monopolets dage, at der er fast
> oprettelsespris ligegyldigt hvor langt TDC skal trække kabel.

Okay. Det undrer mig egentlig, men det lyder da trods alt positivt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 13:56

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> hjælper, når forbindelsen også går kold, når der ikke er nogen
> router på, eller hvis jeg blot bruger min DGL-4300 som en

Jeg har Linksysen koblet på nu og det hjalp ganske rigtigt ikke en
døjt. Det så positivt ud i aftes, hvor den cyklede derudad i flere
timer, men i dag har jeg måttet genstarte den tre gange for at få
et flow i gang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : NoOne

Dato : 20-07-07 16:09

On Fri, 20 Jul 2007 14:55:46 +0200, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>døjt. Det så positivt ud i aftes, hvor den cyklede derudad i flere
>timer, men i dag har jeg måttet genstarte den tre gange for at få

ok hmm jamen så må du jo næsten ringe eller skrive til "bossen" for
energi midt vest og fortælle ham at du er utilfreds kunde !! ... og om
er det de vil samle på ;) og de ikke kommer til at se "pengene" før
tingene er bragt i orden ....

RaZoR ;)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-07 19:00

Hans skrev:

> Du er ikke den eneste som har problemer med EnergiMidt og PPPoE,
> og de indlæg jeg har set har ikke handlet om DGL-4300.

Jeg har nu haft teknikerbesøg to gange, og begge gange har det
selvfølgelig passet med, at der ikke har været noget som helst galt
med forbindelse, når de har været her, men lige så snart de er kørt,
er det galt igen. Meget frustrerende.

Teknikeren, som var her i dag, havde haft lignende problemer med en
Linksys-router, hvor en ny firmware havde løst problemet, men det
hjælper ikke noget at skifte firmware her. Nu har jeg prøvet både
1.6, 1.7 og 1.8 og alle opfører sig på samme måde.

Med EnergiMidts (elendige) adgangsklient og forbindelse direkte til
fiberboksen, oplever jeg også problemet, men alligevel er de frække
nok til at påstå, at det nu nok er min router.

I aften vil jeg prøve med PPoE-adgangsklienten i WinXP SP2 og hvis
det spiller uden problemer, må jeg evt. prøve at købe en anden router
på nettet og så benytte mig af min 14-dages returret, hvis det viser
sig, at den har samme problem som min D-Link. Jeg har bare ikke nogen
anelse om hvilken router, man skal forsøge med.

> Her er f.eks. en tråd fra den 22.6:

Den tråd har jeg fulgt nøje.
Han taber tilsyneladende forbindelsen. Det gør jeg ikke, men der er
bare intet flow overhovedet. Ved at afbryde forbindelsen i routeren
og oprette den igen, kommer flowet som regel tilbage, men efter et
stykke tid er det galt igen.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans

Dato : 16-07-07 22:55

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> selvfølgelig passet med, at der ikke har været noget som helst galt
> med forbindelse, når de har været her, men lige så snart de er kørt,

Murphy strikes again - Træls gut.

> [...]
> fiberboksen, oplever jeg også problemet, men alligevel er de frække
> nok til at påstå, at det nu nok er min router.

Når jeg tænker tilbage på hvor mange problemer f.eks. TDC og Tele2 har
haft/har? med almindelig DHCP og routere, så er det lidt af et postulat at
hævde det er dit udstyr som fejler.

Kunne han så anbefale dig routere som kører problemfrit.

> [...]
> sig, at den har samme problem som min D-Link. Jeg har bare ikke nogen
> anelse om hvilken router, man skal forsøge med.

Hvad med den Linksys som anbefales længere nede i tråden?

Da der også står Cisco på fronten er der jo mulighed for, at den kan spille
VPN sammen med de Cisco bokse du også bruger i det daglige, med mindre det
hele bliver goofed up i EnergiMidt udstyret.

Hans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 17-07-07 06:13

On Mon, 16 Jul 2007 23:54:52 +0200, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> Da der også står Cisco på fronten er der jo mulighed for, at den kan
> spille VPN sammen med de Cisco bokse du også bruger i det daglige [...]

Linksys og 'rigtig' Cisco har ikke noget med hinanden at gøre. Der er
ikke fælles udvikling og ikke engang et formaliseret testprogram, så
de checker, om de virker med hinandens produkter. (De gør de nu ofte
alligevel, men det er pga. standarderne ikke pga firmaejerskabet).

-A

Fra : NoOne

Dato : 17-07-07 08:57

On Tue, 17 Jul 2007 07:12:53 +0200, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
>de checker, om de virker med hinandens produkter. (De gør de nu ofte
>alligevel, men det er pga. standarderne ikke pga firmaejerskabet).

Kom lige til at tænke på noget .... MTU size i en router (WAN) er sat
til 1500 (ethernet) ....

forkert MTU kan få noget udstyr til at gå kold ....

http://www.dslreports.com/faq/695

"For PPPoE, your MaxMTU should be no more than 1492"

http://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_transmission_unit

MTU kan rettes her (dgl4300)
Basic -> Internet -> Manual Configure -> DNS and Advanced Settings ->

RaZoR :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-07 22:50

NoOne skrev:

> det er en fast pris ... TDC skal bare grave hvis man skal ha en
> telefonlinie ... ;);) ... det er det som hedder forsyningspligt

Jeg har ikke forstand på nybyggeri eller husbyggeri i det hele
taget, men jeg er f.eks. ikke sikker på, at det bliver ret nemt
for dem at få et kobberkabel ind i mit bryggerskab, medmindre de
vælger at proppe det ind i EnergiMidts beskyttelsesrør til
fiberen, men det må de vel ikke bare gøre.

> men så hvor hurtig din xDSL linie bliver er noget helt andet ...
> bla hvor langt bor du fra centralen .... ??

Jeg efterspurgte en 15 Mbit/s Bredbånd City og fik at vide, at den
godt kunne bestilles senere, men i første omgang ville de blot give
mig den mindste ADSL-forbindelse plus et fastnetnummer.
Egentlig havde jeg mest lyst til en bærelinje, men det kunne man
ikke, når der ikke tidligere er ført en linje ind i huset, hvilket
jeg ikke forstår årsagen til, men det sagde de.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 20-07-07 18:24

NoOne skrev:

> ok hmm jamen så må du jo næsten ringe eller skrive til "bossen"
> for energi midt vest og fortælle ham at du er utilfreds kunde !!

Det bliver jeg nødt til ja.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-07 22:50

NoOne skrev:

> [...]
> udstyr som "de" har glemt at genstarte efter de har lavet
> "service" ;) eller også har de glemt at skifte noget grej ude

Jeg håber stadig på, at jeg kan få dem til at skifte fiberboksen,
men indtil videre har de mere eller mindre afvist den som en mulig
årsag til problemet. I det hele taget kan man tydeligt mærke, at
de helst vil feje problemet over på mit udstyr, uanset hvor mange
modbeviser man så end kommer med.

> så skal de jo også modregne den periode hvor det ikke har virket
> optimalt ....

Det kommer de til ja.

> ... der var også én i en anden tråd som beskrev el-selskaberne's
> fiber som "de vil gerne sælge det ... men de kan ikke supportere
> det !" ....

Det er også mit indtryk, at de ikke har meget styr på det.
De er lysår fra TDC i hvert tilfælde. Ærgerligt, at man ikke bare
kan lade TDC overtage styringen af EnergiMidts fiber, men den går
nok ikke.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-07-07 23:17

Jeg er p**** træt af ham. Han er også tit i vejen på jobbet.

> Når jeg tænker tilbage på hvor mange problemer f.eks. TDC og
> Tele2 har haft/har? med almindelig DHCP og routere, så er det
> lidt af et postulat at hævde det er dit udstyr som fejler.

Det tyder heller ikke på at være mit udstyr.
Lige pt. bruger jeg kun min DGL-4300 som en switch. Altså, ikke et
kabel fra fiberboksen ind i WAN-porten, men i stedet ind på en af
LAN-portene, og så bruger jeg WinXPs indbyggede PPoE-klient til at
få forbindelse til EnergiMidt.

Det kørte fint i et par timer, men her ved 23:30-tiden gik det i
stå og eneste måde at få flow igen var at afbryde forbindelsen
og ringe op igen. Logbogen i min newsserver afslører pt., at det
snart vil ske igen, for den er begyndt at få 'Windows Socket Error'-
fejl på flere af de servere, den suger fra.

> Kunne han så anbefale dig routere som kører problemfrit.

Nej, men i morgen vil jeg ringe til supporten for at høre om de
kan, selvom testen i aften jo sådan set har bevist, at det næppe
vil virke med hvilket som helst andet mærke. Jeg må evt. se, om
jeg kan lokke dem til at skifte fiberboksen.

> Hvad med den Linksys som anbefales længere nede i tråden?
>
> http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=306685

Den er jeg også ret lun på.

> [...]
> kan spille VPN sammen med de Cisco bokse du også bruger i det
> daglige, med mindre det hele bliver goofed up i EnergiMidt

Jeg kunne godt tænke mig en VPN-router, som virker med Ciscos VPN-
klient (derfor <news:f7gpjt.4c8.1@tgm.dyndns.dk>), men hvis den
router ikke kan, så vil jeg egentlig hellere have:
<http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386305>, for
man kunne sikkert godt få brug for det Storage Link. Godt nok så
har jeg et par Synology-diske på netværket, men diskplads kan man
vel aldrig få for meget af, og jeg har i forvejen et par USB-diske
stående, som kunne være rare at få på netværket.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-07-07 13:27

Thomas G. Madsen skrev:

> I hvert tilfælde ikke med FW 1.8, for den kører min også med og
> den registrerer overhovedet ikke, at man afbryder forbindelsen.

Det skyldes nu nok indstillingen 'Link Drop Delay', som står til
120 sec. i FW 1.8.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 19-07-07 15:09

NoOne skrev:

> .... hvilke hardware versioner køre I med ... min er en "A3"
> (DGL4300)

Det er min også, og den var født med FW 1.6 som Hans'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-07-07 21:52

Thomas G. Madsen skrev:

> Faktisk tyder det på at være værre, men jeg hælder nu mest til,
> at det skyldes en ustabil fiberforbindelse, for min DGL-4300
> kørte klippestabilt, da jeg havde ADSL fra TDC.

Bare lige for at bevise, hvor galt det står til, kan I prøve at
kigge: <http://tgm.dyndns.dk/energimidt/net_test.htm>, hvis I
ellers kan komme igennem til den.

Kl. 19 afbrød jeg forbindelsen, og ringede op igen, og så blev
testen startet. Så har jeg ellers afbrudt og ringet op igen ca.
hver hele time i løbet af aftenen.

Som testen viser, så går det nogenlunde de første ca. 20 min.
efter et nyopkald, men så begynder der også at opstå flere og
flere fejl, indtil man afbryder forbindelsen og ringer op igen.

Testen er foretaget udenom min D-Link DGL-4300, men tendensen er
den samme, uanset om jeg går direkte på fiberboksen og bruger enten
EnergiMidts PPoE-adgangsklient eller den indbyggede i WinXP SP2,
eller om der er en router imellem, hvor dennes PPoE-klient bruges.

--
Hilsen
Madsen

Fra : NoOne

Dato : 01-08-07 10:12

On Sat, 21 Jul 2007 22:52:03 +0200, "Thomas G. Madsen"
> [...]

>EnergiMidts PPoE-adgangsklient eller den indbyggede i WinXP SP2,
>eller om der er en router imellem, hvor dennes PPoE-klient bruges.

hej igen .... sidder her og er nysgerrig efter hvordan det går ?? ...
har "de" givet sig og skiftet udstyret hos dig eller kæmper du statig
??

RaZoR :)

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-08-07 20:44

NoOne skrev:

> sidder her og er nysgerrig efter hvordan det går ?? ... har "de"
> givet sig og skiftet udstyret hos dig eller kæmper du statig ??

Tak for interessen :)

Kæmper stadig desværre. :/
Jeg har fundet årsagen, men EnergiMidt bliver ved med at påstå, at
det ikke kan lade sig gøre, trods det at jeg har logfiler, som viser,
at det vitterlig sker(*).

Har opdaget, at det er mit fildelingsprogram, som får forbindelsen
til at gå kold. Som standard står det til at skabe op til 800
forbindelser til andre computere, og det gik uden problemer i to
til tre år på min gamle TDC ADSL-linje og den første måneds tid
på EnergiMidt-fiberen, men så opgraderede de deres udstyr i en
weekend (har en af deres teknikere fortalt mig), og siden da går
forbindelse død efter 20-30 min., når fildelingsprogrammet kører.

Fildelingsprogrammet er stillet til kun at måtte bruge 512 Kbit/sec.
af de 6 Mbit/sec., jeg har adgang til, så det er ikke fordi at det
bruger hele båndbredden. Jeg kan undgå at forbindelsen går død ved
at stille det til maks. 180 forbindelser, men så får jeg heller ikke
hentet noget som helst hjem.

I starten af sidste uge ville EnergiMidt have mig til selv at grave
et nyt indføringsrør ind i huset, så fiberboksen kunne placeres et
andet sted, for de var sikre på, at den havde det for varmt i mit
bryggersskab, trods det at jeg har målt, at der aldrig bliver over
35° derinde. Fandeme nej om jeg vil til at grave nyt indføringsrør
ind i et nybygget hus, hvor bygherren har fulgt deres egne
foreskrifter for, hvordan det skal føres ind, så efter en del brok,
lykkedes det endelig at få dem til at skifte fiberboksen.

Det gjorde de i onsdags og samtidig fik jeg en forlængerledning, så
jeg selv kunne flytte den udenfor skabet, hvis det skulle vise sig,
at det ikke hjalp noget kun at skifte den. Det hjalp hverken at skifte
den eller flytte den uden for skabet, så godt at man ikke gik med
til at grave et nyt indføringsrør ind. Det undrer mig i det hele taget
meget, at de insisterer på at tage de sværeste løsninger først frem
for at prøve de letteste.

I går ringede jeg så til dem igen og sendte dem to logfiler som
tydeligt viser, at forbindelsen går død efter 20-30 min. og at det
eneste middel er at afbryde og ringe op igen. De lovede at gå videre
til en tekniker med mere viden end den tekniker, jeg allerede havde
kontakt til, og lidt senere ringede de så og startede forfra med, at
det måtte være mit udstyr, og at jeg skulle prøve at gå direkte på
fiberboksen (ARGH!).

Selvom jeg gik ud fra, at det var nytteløst, gjorde jeg det alligevel
i går aftes, og ringede til dem i dag for at fortælle, at det ikke
hjalp noget. Nu har de så lovet, at ham med den større viden, vil tage
kontakt til mig i næste uge, hvis de da ellers kan få ham til det.
Han er tilsyneladende en af dem, som sidder i de mørkeste teknikrum
uden dagslys og kundekontakt overhovedet, så spørgsmålet er, om han
nogensinde ringer.

(*) <http://tgm.dyndns.dk/energimidt\net_test.htm>.
Bemærk, at der begynder at komme udfald efter 20-30 min. Hver hele
time har jeg afbrudt forbindelsen og ringet op igen.
Det hjælper ikke at lukke fildelingsprogrammet ned, når linjen er
gået kold. Selvom jeg kan se med netstat, at forbindelserne til de
computere, som programmet står og kontakter, bliver lukket, forbliver
internetforbindelsen død, indtil man afbryder og ringer op igen.

Jeg har valgt ikke at afmelde den bestilte ADSL-linje hos TDC og
hvis EnergiMidt ikke får løst problemet inden sidst i denne måned,
skifter jeg tilbage til TDC. Det eneste jeg frygter ved TDC er, at
de ikke vil placere telefonstikket inde i mit bryggerskab. Vil de
ikke det, ser det ret sort ud, for jeg ville være meget træt af at
skulle trække netkabler fra et andet sted i huset, nu når det hele
er samlet i bryggersskabet (IHC Net).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-07 16:01

On 10 Jul., 15:01, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Jeg bruger v.1.6.
>
> Da jeg ikke har haft problemer vil jeg ikke opgradere.
>
> Hans

Havde du ikke problemer med at under status skrev den en masse errors
på WAN forbindelsen? Det gjorden den nemlig hos mig, efter at jeg
kører 1,8 har der ikke været en enkelt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-07-07 16:02

On 10 Jul., 08:06, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Den kan route tæt på 100 Mbit fuld duplex, og oppetid på min siger p.t. 478
> dage på en 10/10 Mbit fiber forbindelse.

Det med oppetid på Dlink 4300 kan man vist ikke helt regne med?
Jeg pillede Kabler fra routeren igår, inkl. WAN og satte nogle nye i..
Og idag skriver den 23dages oppetid på WAN, selvom jeg altså tog
kablet fra WAN igår

Fra : Hans

Dato : 10-07-07 16:38

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> Jeg pillede Kabler fra routeren igår, inkl. WAN og satte nogle nye i..
> Og idag skriver den 23dages oppetid på WAN, selvom jeg altså tog

Det passer nu meget godt, da sidste gang den var nede, var dengang ComX
havde strømafbrydelse på deres centrale udstyr.

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 11-07-07 04:36

On 10 Jul., 17:38, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Det passer nu meget godt, da sidste gang den var nede, var dengang ComX
> havde strømafbrydelse på deres centrale udstyr.
>
> Hans

hvonår har de haft det da? er det ikke ved at være nogle år siden?

Fra : Hans

Dato : 11-07-07 07:20

Bjarke Hansen wrote:

> hvonår har de haft det da? er det ikke ved at være nogle år siden?

Det skete svjh i begyndelsen af 2006, da det var ret kort tid efter vi fik
vores installation op og køre i midten af december året før.

Hans

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 13:57

"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Hvilken router er der som kan håndtere en 20Mbit forbindelse uden at
>skulle genstartes alt for tit??

Hvad med at skifte ud til denne her:

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1154659754557&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=5455739789B01

mvh
Bjørn J.

Fra : NoOne

Dato : 11-07-07 14:57

On Wed, 11 Jul 2007 14:57:29 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

ja den ser nice ud ;)

http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=NETLI0122&kat=&subkat=
1399,-

RaZoR :)

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 15:06

"NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse

KLIP

> ja den ser nice ud ;)
>
> http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=NETLI0122&kat=&subkat=
> 1399,-

Det er jo ikke så slemt og du er fremtidssikret..:)

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-07-07 18:06

> Det er jo ikke så slemt og du er fremtidssikret..:)

Bjørn, du burde vide bedre end at prøve at koble 'IT udstyr' og
'fremtidssikret'

Thomas
--
Help stamp out and eradicate superfluous redundancy

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 18:07

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Bjørn, du burde vide bedre end at prøve at koble 'IT udstyr' og
> 'fremtidssikret'

ROFTL.

mvh
Bjørn J.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 11-07-07 22:12

BJ wrote:
> "NoOne" <mail.test.dk@> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er jo ikke så slemt og du er fremtidssikret..:)

Med den lille hage at der ikke er nogen garanti for at Draft-N udstyr
kommer til at virke med "rigtigt" 802.11n udstyr når det dukker op.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 22:16

"Jesper Hartoft" <news1@hartoftUD.net> skrev i en meddelelse

KLIP

> Med den lille hage at der ikke er nogen garanti for at Draft-N udstyr
> kommer til at virke med "rigtigt" 802.11n udstyr når det dukker op.

Jeg vil da tro, Cisco har sikret sig muligheden for en firmware upgrade.?

mvh
Bjørn J.

Fra : NoOne

Dato : 12-07-07 08:50

On Wed, 11 Jul 2007 23:11:48 +0200, Jesper Hartoft
<news1@hartoftUD.net> wrote:

>Med den lille hage at der ikke er nogen garanti for at Draft-N udstyr
>kommer til at virke med "rigtigt" 802.11n udstyr når det dukker op.

prøve at kigge på www.dlink.dk de skriver at deres "pre N draft 2"
udstyr kommer til via firmware upgrades af kører den endelige N
standard ... ved ikke om linkssys og andre er kommer med den samme
udmendling

RaZoR :)

Fra : skibber

Dato : 12-07-07 17:50

On 09-07-2007 21:18:08, jimmi1311 wrote:

Jeg skal også til at skifte, min alm router ud
og jeg læser her i tråden at i anbefaler D-Lind 4300 som en
der ikke bliver træt sådan lige med det samme.

Hvad med den nye Dir 655
nogle der har prøvet den.

Jeg har ikke noget imod at det koster lidt extra
bare resultatet er godt.

/skibber

Fra : NoOne

Dato : 12-07-07 19:53

On Thu, 12 Jul 2007 18:50:26 +0200, "skibber" <fredibau@gmail.com>
wrote:

> [...]
>og jeg læser her i tråden at i anbefaler D-Lind 4300 som en
>der ikke bliver træt sådan lige med det samme.

655'eren har en bedre performance end 4300'eren ... :)

prøv at kig her http://www.dslreports.com/forum/dlink der er et sted
en tråd hvor de to routere blever sammenlignet

RaZoR :)

Fra : NoOne

Dato : 12-07-07 19:56

On Thu, 12 Jul 2007 20:52:51 +0200, NoOne <mail.test.dk@> wrote:

>655'eren har en bedre performance end 4300'eren ... :)
>
>prøv at kig her http://www.dslreports.com/forum/dlink der er et sted
>en tråd hvor de to routere blever sammenlignet

her er den

http://www.dslreports.com/forum/r18308552-DLink-DIR655-vs-DGL4300-which-one

RaZoR :)

Fra : skibber