Hvilke netkabler skal jeg vælge til dette ~
Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-07-07 15:17

Jeg har 12 meter fra telefonstik til hvor jeg vil placere min server,
og har i den forb. nogle spørgsmål.

1. Bør jeg placere min router lige ved telefonstikket og trække 12m.
kabel mellem router/switch og server, eller skal jeg trække 12m.
telefonledning til router/switch som så placeres lige ved siden af
serveren? (Jeg gætter på første mulighed)

2. Computerne er ikke jordede, så skal jeg vel vælge STP(ikke skærmet)
og ikke UTP(skærmet)?

3. Er det godt nok hvis jeg benytter denne type kabel til det hele:
800590 - RJ 45 CAT6, 300MHz, 20 meter - STP (http://www.shg.dk/p/
800590) Altså både til router og switch, switch og server, switch og 6
klienter? (self. ikke alle kabler bliver 20m...)

4. Andre forslag til kabler? - Jeg vil hellere betale lidt ekstra og
være sikker på at det fungerer end tage chancer

Håber i kan hjælpe mig.

Mvh.

Fra : MN

Dato : 09-07-07 17:05

jenner4000@gmail.com skrev:
> Jeg har 12 meter fra telefonstik til hvor jeg vil placere min server,
> og har i den forb. nogle spørgsmål.
>
> 2. Computerne er ikke jordede, så skal jeg vel vælge STP(ikke skærmet)
> og ikke UTP(skærmet)?

STP (Shielded Twisted Pair Cabling )er skærmet og UTP (Unshielded
Twisted Pair) er ikke.

Mogens

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-07-07 17:10

On 9 Jul., 18:05, MN <vir...@ikke.nospam> wrote:

> STP (Shielded Twisted Pair Cabling )er skærmet og UTP (Unshielded
> Twisted Pair) er ikke.
>
> Mogens

Selvfølgelig. Tak fordi du rettede mig.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 09-07-07 19:55

On 9 Jul., 16:17, jenner4...@gmail.com wrote:
> [...]
> telefonledning til router/switch som så placeres lige ved siden af
> serveren? (Jeg gætter på første mulighed)

Jeg ville umildbart synes det var smartest at have samlet
serverudstyret samlet, og dermed udstyret. Dermed løsning 2 med
telefonledning. Hvis man vælger parsnoret telefonledning, er det det
bedste man kan få.. (Hvis man bestiller ekstra telefonstik fra TDC,
vil de lave det med parsnoret kabel.
Så det kunne man jo nok også selv lave hvis det var.

> 2. Computerne er ikke jordede, så skal jeg vel vælge STP(ikke skærmet)
> og ikke UTP(skærmet)?

Som du selv er inde på har du byttet om på begreberne.. Du skal
naturligvis altid vælge UTP(uskærmet)

> [...]
> 800590) Altså både til router og switch, switch og server, switch og 6
> klienter? (self. ikke alle kabler bliver 20m...)

Der har før været omtalt problemer med billige kabler, mister
forbindelse i selve kontakten. Ud over de mere usynlige ting som
kvalitet af selve forbindelsen, skal man altid være nogle
professionelle kabel levandører.
Du kan i prensippet benytte helt alm. cat5e især når det er i
privaten.

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 09-07-07 20:50

On 9 Jul., 20:55, Bjarke Hansen <bjark...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> professionelle kabel levandører.
> Du kan i prensippet benytte helt alm. cat5e især når det er i

Tak for dit svar :) Kan du sige hvad prislejet er for Cat6-kabler?
Overvejer kraftigt at købe en rulle samt stik og tang....
Jeg kan vel godt bruge Cat6-kabler til klienterne som stadig kører
10/100 mbit?

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 10-07-07 06:06

jenner4000@gmail.com wrote:

> [...]
>Overvejer kraftigt at købe en rulle samt stik og tang....
>Jeg kan vel godt bruge Cat6-kabler til klienterne som stadig kører

Ja, men Cat5E fungerer op til 1 gigabit - hvilket er det samme som for
almindelig Cat6. Man får i princippet først brug for mere end Cat5E
når man vil køre 10G og det det lidt spøjse er så at almindelig Cat6
heller ikke er nok, idet det kræver Cat6A. Og hvornår lige er det at
man får brug for 10G i privaten. Ikke lige i morgen vil jeg tro.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : jenner4000@gmail.com

Dato : 10-07-07 08:14

On 10 Jul., 07:05, Lars Kim Lund <l...@fabel.dk> wrote:

> [...]
> heller ikke er nok, idet det kræver Cat6A. Og hvornår lige er det at
> man får brug for 10G i privaten. Ikke lige i morgen vil jeg tro.

Ok, det var rart at vide. Cat5E må det så blive.

Nu er privaten nævnt et par gange - jeg skal benytte dette til et
mindre kontor som samles om en filserver.