VMWare load balancing/802.1q - cisco switc~
Fra : Brian Ipsen

Dato : 30-06-07 08:47

Hej.

Jeg sidder med nogle overvejelser vedr. et VMware setup - og har i den
forbindelse nogle overvejelser, som jeg håber på at en eller anden herinde
måske kan svare på.

På VI3 (VMware ESX server) kan man lave load-balancing på netkort (VMware
skriver, at det er "outbound only"). Samtidigt kan man lave 802.1q VLAN
tagging, hvilket gør, at jeg kan køre flere VLAN's over den samme
forbindelse..

Hvis jeg konfigurerer op med load balancing og trunking - så burde det jo
ikke være noget problem at få en Cisco switch til at håndtere dette (når
kablerne ryger i samme fysiske switch).

Men kan man lave samme numer, hvis man f.eks. forbinder 2 stk 3560 sammen
med et krydset kabel - og så sætter et kabel fra hver adapter i hver sin
switch ?

Trunk'ingen skulle være nem nok at konfigurere op (det defineres jo bare op
på hver port). Men jeg er i tvivl om hvordan evt. loadbalancing vil fungere
(outbound vil VMware jo nok styre det) - men hvordan hulen styres trafik til
disse 2 adaptere fra switchen ?

/Brian

PS: Jeg ved godt, at en Catalyst 4500/6500 ville være perfekt i denne
sammenhæng for at opnå den redundans, som egentlig er målet - men jeg har
desværre også nogle mennesker over mig, som kigger på økonomi; og det er
svært at overbevise dem om, at man skal bruge en 4500, når den "jo bare" er
en switch ligesom en 3560, og "funktionen er den samme" og "kan man ikke
bare sætte 2 mindre switche op" ?

Fra : Ole Thomsen

Dato : 30-06-07 10:23

"Brian Ipsen" <me@nowhere.net> wrote in message

> [...]
> fungere (outbound vil VMware jo nok styre det) - men hvordan hulen styres
> trafik til disse 2 adaptere fra switchen ?

I det setup styrer switchen(e) intet omkring loadbalancing, og du kan
sagtens forbinde din ESX server til flere forskellige switche som blot skal
have VLAN trunk på de involverede porte.

Ole Thomsen

Fra : Thomaa Kruse

Dato : 03-07-07 16:32

Hvis du kører VMware 3 burde du kunne lave både inbound og outbound.

men der er vel forskel om du snakket load balancing mellem 2 swithe eller
mellem flere giga trunks på den samme switch.
hvis du har 3560 platform og gerne vil lave loadbalancing mod din EXS og den
eks har 2 gb porte og du gerne vil 802.1q og de samme vlan på begge porte
kan du lave noget istil med dette.

interface Port-channel3
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport trunk allowed vlan 30,50,69
switchport mode trunk

interface GigabitEthernet4/0/15
description #blabla channel 3#
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport trunk allowed vlan 30,50,69
switchport mode trunk
channel-group 3 mode on
!
interface GigabitEthernet4/0/16
description #blabla channel 3#
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport trunk allowed vlan 30,50,69
switchport mode trunk
channel-group 3 mode on

under interface i din VC skal du lige ændre egenskaber på loadbalancing til
# IP HASH# hvis du ikke gør det, så får du en ret træls oplevelse.
det er beskrevet i et PDF dokument på VMware hjemmeside (kan bare ikke lige
finde det nu)
der står oxo der ikke er support for LACP/PAgP

det giver loadbalancing på den samme switch begge retninger.
Hvis du nu havde en 3750 der var stackede kunne du gører det på flere
switche for at lave redundant oxo.

Vh
Thomas