Wake On Lan og fjernstyring af en anden PC~
Fra : Mads

Dato : 21-06-07 22:56

Hej

Jeg har lige anskaffet mig en ny PC og da den gamle ikke er
så forfærdelig gammel endda, tænkte jeg at den da stadig
kunne bruges til noget, f.eks. download fra nettet, eksternt
lager, komprimering af video og andet foreliggende arbejde.
Da der er småt med plads under skrivebordet tænkte jeg så
om maskinen evt. kunne placeres ude i mit bryggers, hvor der
i forvejen er placeret router og access point til trådløst net.

Både den nye og den gamle PC har WOL og gigabit netværk,
men jeg har aldrig rodet med WOL før, så jeg aner ikke hvordan
sådan noget sættes op. Det ville jo være rart hvis jeg kunne tænde
den anden PC uden at skulle rejse mig fra bordet, ja man er vel
doven.

Er der nogen der har en nem guide til hvordan man sætter WOL
op, sådan at den ene maskine kan tænde den anden ?

Og kan I anbefale et godt program til at fjernstyre den anden PC?
Jeg har kigget lidt på TeamViewer som er gratis til privat brug, men
er det noget der virker? Er der noget der er bedre?

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mads

Fra : Jacob Ask

Dato : 22-06-07 06:40

Mads wrote:
> Er der nogen der har en nem guide til hvordan man sætter WOL
> op, sådan at den ene maskine kan tænde den anden ?

på denne side: http://www.annoyances.org/exec/show/article04-101 står
der en rimeligt godt beskrevet. Men for at tage det lidt hurtigt. Den PC
du skal "vække" skal understøtte WOL og det skal være aktiveret i BIOS.
erefter er det "bare" at sende en magic-packet til netkortets MAC
(ihvertfald hvis du sidder inden for samme netværk).

Der står også noget her med links til programmer til at sende
magic-packets: http://en.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN#Microsoft_Windows

> Og kan I anbefale et godt program til at fjernstyre den anden PC?
> Jeg har kigget lidt på TeamViewer som er gratis til privat brug, men
> er det noget der virker? Er der noget der er bedre?

Hvis det er windows-baseret er det letteste bare at bruge windows egen
remote desktop. Ellers er VNC et godt gratis alternativ - her er det
mange forskellige udgaver, men ultraVNC plejer at virke ret godt.

> På forhånd tak for hjælpen

Håber den kunne bruges

Mvh
Jacob

Fra : Mads

Dato : 22-06-07 17:35

On Fri, 22 Jun 2007 07:40:24 +0200, Jacob Ask <ask@FJERNexo.dk> wrote:

> [...]
>erefter er det "bare" at sende en magic-packet til netkortets MAC
>(ihvertfald hvis du sidder inden for samme netværk).

OK, jeg kigger på siden. Takker.
Og ja, de 2 maskiner er på samme netværk.

>Hvis det er windows-baseret er det letteste bare at bruge windows egen
>remote desktop. Ellers er VNC et godt gratis alternativ - her er det
>mange forskellige udgaver, men ultraVNC plejer at virke ret godt.

Ja, det er da slet ikke umuligt at Remote Desktop kan bruges.
Bare det er noget der kan stilles til at aktivere automatisk når
maskinen er blevet vækket.

mvh Mads