test af hastighed på internettet
Fra : B. Jensen

Dato : 21-06-07 16:11

Hej
Jeg har en kollega der har en 20mb internet forbindelse ved TDC.
Hvordan tester vi hastigheden på en Windows XP?
Jeg kan ikke lide at bruge den grafiske test på TDC's hjemmeside.
Windows begrænser tilsyneladende hastigheden i en FTP-session således at jeg
kun kan downloade med ca 13 mb.ved hjælp af FTP-kommandoen i en kommando
prompt :
> ftp -A ftptest1.tele.dk
>cd pub
> get 10mtest.rnd osv...............
Hvis jeg sætter 2 sessions op og downloader samtidig er der godt nok et
"hul" på 20 mb.
Findes der et smart program der kan "bundle" forbindelserne således at man
undgår dette.
Jeg ved godt og har hørt at LINUX ikke har dette problem.
Nogen der ved hvad problemet består I ved windows og TCP/IP protokollen..
Birger

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-07 20:58

On Thu, 21 Jun 2007 17:11:14 +0200, "B. Jensen"
<bodegaardnospam@mail.dk> wrote:

> Hvordan tester vi hastigheden på en Windows XP?

Vi havde en 4Mb linie på TDC,
men det viste sig at den kun leverer ca 2 Mb,
så jeg downgradede til 2 Mb, og har nu næsten den samme hastighed som
før, bare billigere.

Prøv den her:
http://www.speedtest.net/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-06-07 14:25

Cenc <Cenc> wrote in news:jpll7356mqerkao1vudbao1k9m8nicbiee@4ax.com:

> [...]
> men det viste sig at den kun leverer ca 2 Mb,
> så jeg downgradede til 2 Mb, og har nu næsten den samme hastighed som

Den måler ikke nødvendigvis det som du får fra din ISP - men derimod det du
kan få fra den server du tester op imod.

Jeg har en 10M/1M linje hos Fullrate hvor jeg på speedtest ligger på 3Mbit
ned og 870 op - min router trainer linjen til 8600/1024 pga. støj da jeg
bor lige på grænsen af hvor det er muligt at få 10Mbit.

Henter jeg data fra en stor usenetserver i USA, eller henter jeg torrents
så ligger jeg rimelig konstant på 870kB/sec - hvilket svarer nogenlunde til
de 8Mbit min router kan traine linjen til.

Den bedste måde at teste om man nu får det man har bestilt er enten at
hente f.eks. et Ubuntu linux image f.eks. vha. torrents.

Jeg synes generelt at når man har 4Mbit og derover så er det svært at
opleve man får "det man betaler for" ved simpel 1-fils download fordi der
ikke er ret mange servere der kan levere 4Mbit på én connection. Sætter man
derimod flere tråde igang på samme tid så vil man som regel opleve at ens
linje bliver bedre udnyttet.

/flemming

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-06-07 18:18

"B. Jensen" <bodegaardnospam@mail.dk> wrote in

> Hej
> Jeg har en kollega der har en 20mb internet forbindelse ved TDC.
> Hvordan tester vi hastigheden på en Windows XP?
> Jeg kan ikke lide at bruge den grafiske test på TDC's hjemmeside.

Hvad er der galt med den?

> Windows begrænser tilsyneladende hastigheden i en FTP-session således
> at jeg kun kan downloade med ca 13 mb.ved hjælp af FTP-kommandoen i en
> kommando prompt :

Iflg TDCs egne oplysninger, så kan du med en "20480 Bredbåndløsning" -
bemærk! der står _ikke_ Kbit/s efter de 20480 - forvente en faktisk
download hasighed på 16384 - 18432 Kbit/s.

--
- You like Billie Holiday?
- I love him.

Clueless

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 21:47

On 24 Jun 2007 17:18:13 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Iflg TDCs egne oplysninger, så kan du med en "20480 Bredbåndløsning" -
> bemærk! der står _ikke_ Kbit/s efter de 20480 - forvente en faktisk
> download hasighed på 16384 - 18432 Kbit/s.

Ha, iflg TDC har man købt en teoretisk hastighed!

quote:
Resultatet af den målte hastighed svarer ikke altid til den hastighed,
som er angivet for den forbindelse, du har købt (den teoretiske
downloadhastighed).

Målt download hastighed

(i Kb/s)
Tilsvarende teoretisk download hastighed

(i Kb/s)

128-152    160
184-217      256
376-435      512
776-870    1024
1576-1740    2048
3154-3564   4096
6304-7128    8064
16384-18432    20480

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 25-06-07 10:45

Cenc <Cenc> wrote in news:grlt731ur2g0g3k9fn8brh558o7u94jac4@4ax.com:

> [...]
> Resultatet af den målte hastighed svarer ikke altid til den hastighed,
> som er angivet for den forbindelse, du har købt (den teoretiske

Den teoretiske hastighed er som der siges, teoretisk. Det hedder f.eks
her en TDC "20480 Bredbåndløsning" - uden Kbit/s.

> Målt download hastighed
>
> (i Kb/s)
> Tilsvarende teoretisk download hastighed
>
> (i Kb/s) <--- forkert!

Som der står: på tabellen kan du se, hvilke hastigheder der passer til
hvilke af TDC's bredbåndløsninger, her en "20480 Bredbåndløsning". Den
kunne lige så godt hedder en "Birger Bredbåndløsning".

(citat fra den 5. januar 2007).

<snip>

--
- You like Billie Holiday?