Routere til 2 netværk
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 20:46

Hej Grp.

Skal ud og finde en router eller to.

Mit setup skal kunne håndtere følgende:

Jeg har én fast IP.

1. Jeg har min forbindelse ind i huset hvor jeg skal have en router der skal
udgøre mit private net. ca. 10 tilslutninger forventes. Har switch til
dette.

Skal bruge trådløs forbindelse her også. Enten i samme boks eller måske en
ekstern hvis dette er bedre. Skal dog ligge på samme ip-område så jeg kan
tilgå domænet.

2. Skal have trukket et sekundært net til 8 værelser hvorfor jeg regner med
at jeg bør have endnu en router.
Pointen er at der ikke direkte skal være adgang lokalt mellem denne og det
andet net. Det er ren internet adgang vi snakker her.

Evt. med mulighed for at styre hvor meget trafik kan passere... eller måske
er det faktisk den første router der skal bestemme dette? Ved ikke om der
findes nogen hvor det kan styres på den enkelte port måske?

Hvad kan I anbefale, som rent faktisk også er til at betale? Og selvfølgelig
er det lidt en haster da min dankortmaskine er på pt. og min nuværende
router skal genstartes flere gange om dagen.. DLink *sigh*

/Kenneth

Fra : ebbe

Dato : 19-06-07 11:08

"Kenneth Mortensen" <kenneth[at]vidur.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Pointen er at der ikke direkte skal være adgang lokalt mellem denne og det
> andet net. Det er ren internet adgang vi snakker her.
en løsning kunne være at sætte en ekstra router imellem din nuværende og
værelserne. Samt eventuelt spærre for al trafik på porte over 1024 (så tager
du toppen af fildelingen).
Ellers vil jeg anbefale dig to separate forbindelser. Det lyder en anelse
usikkert med så mange aktiviteter påsamme netværk.
Vil du køre det på samme forbindelse, bør du nok undersøge om du kan tilkøbe
en ekstra offentlig ip til 'værelses-routeren' - så er netværkene adskildt,
men vil stadigvæk være belastet af værelsernes aktiviteter
ebbe

> Evt. med mulighed for at styre hvor meget trafik kan passere... eller
> måske er det faktisk den første router der skal bestemme dette? Ved ikke
> om der findes nogen hvor det kan styres på den enkelte port måske?

Kig i manualen efter bandwith throtteling, nogle kan uden videre.
Der findes specielle routere med redskaber til 'tragikdæmpning', men jeg
mener de er ret dyre.

ebbe

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 19-06-07 17:35

> Ellers vil jeg anbefale dig to separate forbindelser. Det lyder en anelse
> usikkert med så mange aktiviteter påsamme netværk.

Hvis man strikker det rigtigt sammen er det absolut intet problem - vi deles
jo også alle om det "fælles" internet

> Der findes specielle routere med redskaber til 'tragikdæmpning', men jeg
> mener de er ret dyre.

Det kan de fleste lavpris routere også efterhånden - kik efter quality of
service (QoS) funktionalitet.

Tag et kig på en Juniper 5GT-wlan hvis de kan opstøves endnu - eller
SSG5'eren - der kan du lave en sikker adskillelse af de forskellige net.