Problemer med UTF8 og danske tegn i PHPMyA~
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 27-06-07 22:43

Hej,

Jeg oplever problemer med at få vist danske tegn i PHPMyAdmin, men er
dog ikke helt sikker på at problemet knytter sig direkte hertil.

Alle sider encodes og vises korrekt (AddDefaultCharset UTF-8
i .htaccess sikrer at Apache sender de rette headers og "content-type"
i <head> er sat til utf-8). Der er ingen problemer med at skrive til /
hente data fra MySQL og få det vist korrekt på egne sider.

I PHPMyAdmin vises danske vokaler (æ,ø og å) dog ikke korrekt (æ, ø
og å), hvilket betyder at jeg ikke kan rette direkte i databasens
indhold - Ikke et kæmpe problem, men alligevel træls...

MySQL Charset er "UTF-8 Unicode (utf8)".
MySQL connection collation er "utf8_unicode_ci" (det samme er sat på
tabeller og felter).

Hvad kan der være galt? Er der nogle knapper, jeg har glemt at skrue
på?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-06-07 08:59

On Jun 27, 11:43 pm, Peter Farsinsen <peterfarsin...@gmail.com> wrote:

> Jeg oplever problemer med at få vist danske tegn i PHPMyAdmin, men er
> dog ikke helt sikker på at problemet knytter sig direkte hertil.

Hmm. Hvis data trækkes igennem utf8_decode() inden det skrives i
databasen vises det fint i PHPMyAdmin. Det skal selvfølgelig igennem
utf8_encode() når det hentes igen for at vises korrekt. Det kunne
altså tyde på, at jeg mangler at ændre ét eller andet i PHPMyAdmin
eller i MySQL. Hvad skal der til for at få MySQL til at snakke UTF-8?

Problemet er det samme lokalt og på mit webhotel, så der er ikke tale
om et specielt specifikt problem.

Fra : Torben Holm

Dato : 05-08-08 14:15

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Problemet er det samme lokalt og på mit webhotel, så der er ikke tale
> om et specielt specifikt problem.

Hej

Jeg har haft samme problem og fandt frem til dette indlæg via en google
søgning. Det er lang tid siden at du har spurgt på dette og desværre har
ingen svaret. Det kan være at du selv har løst problemet nu. -:)

Jeg kom selv omkring problemet på følgende måde - Jeg havde et dump af
database som mySQL script hvoraf jeg ønskede at importere kun visse dele.
Scriptet viste uden problemer de tre danske bogstaver æ, ø og
(selvfølgelig) Men når jeg importerede blev f.eks. 'æ' til '?' med valg
af utf8 både på en lokal server og på mit webhotel ligesom dig.

Jeg har søgt på en forklaring af hvad de forskellige akronymer betød, men
det lykkedes ikke ved søgning. Så gjorde jeg det at jeg valgte at
importere i binær mode - Det løste problemet.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne