PHP Forum?
Fra : markwesenberg

Dato : 26-06-07 12:29

jeg er igang med at oprette et forum på min hjemmesiden, til
hjælp har jeg hentet denne mappe:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmysql/

I mappen er der disse filer:

mysql.txt - kode til oprettelse af tabel i MySql-database
default.php - formular til login
login.php - php-script, der tjekker adgangsrettigheder
forside.php - skabelon til alle password-beskyttede sider
side2.php - ekstra skabelon, så du straks kan afprøve login og
sideskift
logout.php - script til logout
header.inc - fælles header til alle sider
menu1.inc - menufil til default.php og logout.php
menu2.inc - menufil til password-beskyttede sider
login.css - stylesheet til login-funktionen

- og

default.php - formular til login
login.php - php-script, der tjekker adgangsrettigheder
administrator.php - side til administration af login
mysqlread.inc - modul, der læser og udskriver databaseindhold
mysql-funktioner.php - modul, der indgår i både tilføje- og
slettefunktion
slet.php - modul, der sletter udpeget bruger fra databasen
nybruger-ok.php - modul, der indskriver nye brugere i databasen
logot.php - script til logout
header.inc - fælles header til alle sider
menu1.inc - menufil til default.php og logout.php
menu2.inc - menufil til administrator.php

jeg har oprettet en tabel i min database med koden:

CREATE TABLE admin (
id int(10) unsigned auto_increment,
user varchar(16),
code varchar(16),
PRIMARY KEY (id)
)

Derefter har jeg ændret en masse oplysninger i filerne, her er et
eksempel:

<?php
mysql_connect("localhost", "aalborg_cy_dk", "XXXXXXXXX");
mysql_select_db("aalborg_cy_dk");
$sql="SELECT brugernavn FROM users WHERE
brugernavn='$_POST[brugernavn]'";
$result=mysql_query($sql)or die(mysql_error());
$number=mysql_num_rows($result);
if($number > 0){

Så vidt jeg har forstået skal jeg få hele mit forum op at køre,
inde på filen "Nybruger-ok.php" men når jeg går ind på siden, for
jeg en indtastningsfejl, se link:
http://www.aalborg-cy.dk/mysql/kgj87xb9/nybruger-ok.php

hele min nybruger-ok.php fil ser sådan her ud:

<? $strTitle="Bruger-ID";?>

<? include("header.inc"); ?>
</head>

<?php
mysql_connect("localhost", "aalborg_cy_dk", "mark1000");
[...]
print "<h1> $strTitle ikke godkendt</h1>";
print "<p>Desværre, brugernavnet er optaget</p>";
}
elseif($_POST['brugernavn'] && $_POST['password']){
$sql2="INSERT INTO users (brugernavn, password)
VALUES('$_POST[brugernavn]', '$_POST[password]')";
mysql_query($sql2) or
die(mysql_error());
   header ("Location: administrator.php");
}
else{
echo "<h1>Indtastningsfejl</h1>";
echo "<p>Du skal udfylde begge felterne</p>";
}
?>

--
I den mappe jeg hentede var der en lille forklaring til hvordan
jeg skulle gøre det, er bare ikke sikker på at jeg har gjort det

den ser sådan her ud:

Filerne i mappen kgj87xb9 er et administrationsmodul. De skal
ligge i en undermappe direkte under mappem med databasen.

Undermappens navn skal være en tilfældig kombination af tal og
bogstaver på helst ikke under 8 karakterer - dette af
sikkerhedshensyn, da bruger ikke skal have adgang til filerne i
mappen og ikke må kunne gætte mappens navn.

Der er til administrationsmodulet lavet separat login med egen
database og eget session-ID. Dette bør ikke ændres, da
sikkerheden mod uvedkommendes redigering i hoveddatabasen ellers
er væk.

Filerne i mappen kgj87xb9:

[...]

Når du har oprettet tabellen til administrators login, skal du
åbne phpMyAdmin på din server, for at indsætte brugernavn og
password. Ellers kan administrator ikke logge ind og administrere
brugerlogin.

Det er lidt bøvlet. Når du har fået åbnet phpMyAdmin, skal du i
venstre side vælge den tabel, du vil indsætte data i og derefter
skal du i højre side finde et faneblad "Indsæt".

Du får nu vist et skema, hvor du til venstre i kolonnen
"Feltnavn" finder felterne "brugernavn" og "password".

Ud for hver af felterne skal du til højre finde et inputfelt
"Værdi".

Når du har indsat både brugernavn og password for administrator,
finder du nederst i midten af siden en knap "Udfør" - klik på den
og login-data bliver indsat i tabellen.

Håber der er nogen der ka

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nikolaj Svendsen

Dato : 26-06-07 19:28

"markwesenberg" <Markwesenberg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når du har indsat både brugernavn og password for administrator,
> finder du nederst i midten af siden en knap "Udfør" - klik på den

Der er nok ikke mange der gider læse en hel bog

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-07 20:12

Nikolaj Svendsen skrev:

> Der er nok ikke mange der gider læse en hel bog

Hvorfor citerer du den så?

--
Bertel

Fra : markwesenberg

Dato : 26-06-07 21:23

Bertel Lund Hansen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Hvorfor citerer du den så?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Nej, det er vel rigtigt nok, kan godt se at det er lidt langt..
men vidste ikke hvordan jeg ellers skulle formulere det?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-07 21:42

markwesenberg skrev:

> Nej, det er vel rigtigt nok, kan godt se at det er lidt langt..
> men vidste ikke hvordan jeg ellers skulle formulere det?

Nu var det ikke mig der sagde noget om at dit indlæg var langt.
Man kan blive nødt til at skrive lange indlæg hvis man skal vise
noget kode.

Man kan evt. vælge at lave en hjemmeside hvor koden vises. Men
det bliver det jo ikke kortere af.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-07 21:40

markwesenberg wrote:

> jeg har oprettet en tabel i min database med koden:

> [...]

Det fremgår ikke af dit meget lange indlæg, at du har oprettet tabellen
users, som skal indeholde brugernes login-data. Tabellen admin er kun til
login-data for administrator.

Det fremgår tydeligt af fillisten i dokumentet læs_mig_først.txt, at begge
tabeller skal oprettes.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : markwesenberg

Dato : 26-06-07 22:31

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> login-data for administrator.
>
> Det fremgår tydeligt af fillisten i dokumentet læs_mig_først.txt, at begge

Nu har jeg oprettet begge tabeller (:

men skal jeg skrive nogle dataer i de tabeller jeg har oprettet på phpmyadmin?
eller hvordan skal jeg komme igang, der er ikke sket det store på de
hjemmesider jeg har lagt ind på min ftp server?

mvh mark

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-07 17:56

markwesenberg wrote:

> Nu har jeg oprettet begge tabeller (:

Godt. Så kan du komme i gang med at lægge brugere ind.

> men skal jeg skrive nogle dataer i de tabeller jeg har oprettet på
> phpmyadmin?

Du logger ind på administrationssiden og derfra kan du indtaste brugernavn
og password for brugerne i tabellen users.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk