Sortering i database
Fra : j p

Dato : 02-08-07 08:04

Hej

Jeg har en database hvor der bla. er følgende felter:

Brugernavn, alder, sex og landsdel ( sex = køn )

I en form kan man vælge at søge på alder og køn, man kan f.eks.
vælge 25 år og begge køn. Den skriver derefter alle brugernavne.

Jeg har under køn 3 muligheder, Mand, Kvinde, Begge.

Hvrodan laver jeg en sql i en søgning ?

Det er nemt nok at søge på 25 år og Mand, men hvordan får jeg
begge køn med i en søgning ?

mvh

Johnny

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Vinten

Dato : 02-08-07 09:53

On Aug 2, 9:03 am, j p <donner...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvrodan laver jeg en sql i en søgning ?
>
> Det er nemt nok at søge på 25 år og Mand, men hvordan får jeg

Hej Johnny,

Først af alt - det er ikke den korrekte gruppe du skriver i. Du skal
skrive i en eller anden database-gruppe. Men skidt med det!

Jeg kunne forstille mig din SQL skulle ligne noget nær dette:

Her søges på begge køn:
SELECT * FROM tabel WHERE brugernavn = 'navn' AND alder = 25

Her søges på mand:
SELECT * FROM tabel WHERE brugernavn = 'navn' AND alder = 25 AND sex =
'mand'

Ved den første SQL sætning tager du ikke højde for kønnet og skriver
bare alt ud. I anden SQL søger du kun på mand.

Gav det mening ?

/ Jan

Fra : j p

Dato : 02-08-07 09:59

Jan Vinten wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
>
> Ved den første SQL sætning tager du ikke højde for kønnet og skriver
> bare alt ud. I anden SQL søger du kun på mand.

Jo lidt, men da det man søger på kommer fra en form ( request.from.....)
skal der jo være "plads" til alle mulige søgninger i min Select...

Hvordan kan man det ? Hvordan kan jeg samle dine 2 Select søgninger i een ?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-08-07 10:37

"j p" <donner_63@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Hvrodan laver jeg en sql i en søgning ?
>
> Det er nemt nok at søge på 25 år og Mand, men hvordan får jeg

Lad os sige, at brugeren vælger i en dropdown. Han få tre svarmuligheder:
Alle, Mand, Kvinde.

Når du submitter formen, skal du have noget kode, der "konverterer" svaret
til SQL.

F.eks.

Sex = request("Sex")
Age = request("Age")

MyWHEREClause="WHERE (Age=" & Age

SELECT CASE Sex
CASE "Alle"
MyWHEREClause=MyWHEREClause & ")"
ELSE
MyWHEREClause=MyWHEREClause & " AND Sex='" & sex & "')"
END SELECT

MySQLQuery = "SELECT * FROM Users " & MyWHEREClause
(og noget mere, som du sikkert selv har regnet ud)

Fra : j p

Dato : 02-08-07 10:58

Christian R. Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> END SELECT
>
> MySQLQuery = "SELECT * FROM Users " & MyWHEREClause
> (og noget mere, som du sikkert selv har regnet ud)

Tak

Fra : Jan Vinten

Dato : 02-08-07 10:40

On Aug 2, 10:59 am, j p <donner...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> skal der jo være "plads" til alle mulige søgninger i min Select...
>
> Hvordan kan man det ? Hvordan kan jeg samle dine 2 Select søgninger i een ?

Hej igen,

Der er mange måde, at lave det på - den nemmeste men også mest
uelegante måde er:

SELECT * FROM tabel WHERE brugernavn LIKE '%navn%' AND alder LIKE
'%alder%' AND sex LIKE '%sex%'

Du vinder ingen præmier med ovenstående SQL linie - men den
virker!

Alternativt - skal du bygge din SQL sætning op dynamisk alt efter hvad
der søges efter.

/ Jan

Fra : j p

Dato : 02-08-07 10:58

> [...]
> virker!
>
> Alternativt - skal du bygge din SQL sætning op dynamisk alt efter hvad

Tak

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-08-07 15:19

On 02 Aug 2007 07:03:55 GMT, j p <donner_63@hotmail.com> wrote:

> [...]
>vælge 25 år og begge køn. Den skriver derefter alle brugernavne.
>
>Jeg har under køn 3 muligheder, Mand, Kvinde, Begge.

Blot en tilføjelse til de andre svar:
Sørg for at normalisere din database, så fx landsdel og køn er i
separate tabeller og "hovedtabellen" blot indeholder et indexId til din
tblSex og tblLandsdel.

Det gør det også lettere at trække data ud til dine select-bokse - de
trækkes bare fra de separate tabeller.

Good luck!

--
Jørn Andersen,