Menu - måske ASP??
Fra : Pernille Lau

Dato : 23-07-07 07:56

Hej

Jeg vil bare lige høre om der er en, som kan fortælle mig hvordan
menuen på columbusit.dk er lavet og hvordan jeg skal gribe det an
hvis jeg går igang med at lave en som ligner.

Så vidt jeg kan se i kildekoden er der noget aspx ??? svarer det
til asp og hvordan hænger det lige sammen? Har aldrig kodet med
asp.

Og kan man evt. lave samme opsætning af menuen med et andet
kodesprog - evt. javascript ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-07-07 14:06

Pernille Lau wrote:
> Hej
>
> Jeg vil bare lige høre om der er en, som kan fortælle mig hvordan
> menuen på columbusit.dk er lavet og hvordan jeg skal gribe det an
> hvis jeg går igang med at lave en som ligner.

Rent teknisk kan det laves med html, css og lidt javascript:

http://www.hintzmann.dk/demos/mhalist/example4.html

> Så vidt jeg kan se i kildekoden er der noget aspx ??? svarer det
> til asp

Nej, det er asp.net eller populært kaldet dotnet.

Skal du arbejde med .net, vil den rigtige gruppe at spørge i være

> Og kan man evt. lave samme opsætning af menuen med et andet
> kodesprog - evt. javascript ?

Man kan got lave en menu i ren javascript, men det er ikke tilrådeligt af
flere årsager, her er lige to:

Har brugeren blokeret for javascript, ses siden helt uden menu.

En side med ren javascript-menu kan ikke indekseres af
søgemaskinerne.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 23-07-07 14:19

On 23 Jul 2007 06:55:46 GMT, Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk>
wrote:

>Så vidt jeg kan se i kildekoden er der noget aspx ??? svarer det
>til asp og hvordan hænger det lige sammen?

..aspx er ASP.Net
Spørgsmål vedrørende .Net stilles i:
dk.edb.programmering.dotnet

>Har aldrig kodet med asp.

Så start med ASP-tutorial'en på html.dk

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Pernille Lau

Dato : 24-07-07 10:22

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> ..aspx er ASP.Net
> Spørgsmål vedrørende .Net stilles i:
> dk.edb.programmering.dotnet

> Så start med ASP-tutorial'en på html.dk

Ja, man skal åbenbart vide det hele inden man stiller spørgsmål
herinde. Grunden til at jeg spurgte i ASP afdelingen var at det kunne
tænkes at ASP programmørerne kunne fortælle mig hvordan denne menu
hang sammen.

Den folder jo ud både den ene og anden vej og da jeg ikke har erfaring
med ASP ville jeg da lige være sikker på at jeg var på rette vej inden
jeg gik igang med tutorialen.

Ellers tak for svar.

Mvh.
Pernille

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-07-07 03:49

On 24 Jul 2007 09:22:20 GMT, Pernille Lau <pernillelau@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>herinde. Grunden til at jeg spurgte i ASP afdelingen var at det kunne
>tænkes at ASP programmørerne kunne fortælle mig hvordan denne menu

Ja, det kan godt være mit svar var lidt kort - sorry!
I princippet kræver menuen ikke hverken ASP eller ASP.Net - den er lavet
med J(ava)Script og CSS. Men man har så brugt ASP.Net til at generere
den HTML (+JScript), som siden består af.
Så hvis det først og fremmest er menuen, du vil finde ud af, skal du
kigge i kildekoden på siden. Det er nok især samspillet mellem:
BonasourceMenu.css
og
BonasourceMenu.js
der er interessant for dig.
Måske kan du oveni købet google dig frem til BonasourceMenu og få lidt
forklaring til virkemåden.

>Den folder jo ud både den ene og anden vej og da jeg ikke har erfaring
>med ASP ville jeg da lige være sikker på at jeg var på rette vej inden
>jeg gik igang med tutorialen.

Nej, det er det egentlig ikke i første omgang

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj