ASP eller ASP.NET
Fra : Ukendt

Dato : 16-07-07 06:50

I den senere tid, har jeg beskæftiget mig med ASP. Jeg har ikke tidligere
været bekendt med hverken asp eller php (i stor stil). Jeg er nu faldet over
et andet sprog der kaldes ASP.NET. Mine spørgsmål er:

1. Hvad er forskellen på ASP og ASP.NET?`
2. Som newbie, hvilket sprog syntes i jeg skal bruge tid på at lære?

Vh
ciffor

Fra : jsj

Dato : 17-07-07 18:38

Hej en enkel forklaring er; ASP.NET er en videreudvikling af ASP lavet af
Microsoft. ASP.NET kan også kaldes ASP4 hvor den nuværende version til
Windows 2000 er ASP3. Det er hurtigere og mere fleksibelt,
Du kan hente et program (Webmatrix) udviklet af Microsoft til ASP.net på
denne adresse: http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx?tabindex=4&tabid=46
du downloader øvert til højre i skærmbilledet

Med venlig hilsen
John

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 01:18

jsj wrote:
> [...]
> på denne adresse:
> http://www.asp.net/webmatrix/default.aspx?tabindex=4&tabid=46 du
> downloader øvert til højre i skærmbilledet

Udfra hvad jeg kan se, er Webmatrix objektorienteret. Kan den også klare ren
kodning, fx med kodeforslag?

Fra : jsj

Dato : 19-07-07 08:39

Hej
Jeg anvender den ikke, men hvorfor ikke downloade den og afprøve den - det
koster jo ikke noget
Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 16:42

jsj wrote:
> Jeg anvender den ikke, men hvorfor ikke downloade den og afprøve den
> - det koster jo ikke noget

Sagen er, at jeg har downloadet den, men har problemer med at køre
programmet. Så spørgsmålet er, om den er værd en større undersøgelse, ellers
om jeg bare skal gå igang med Visual Web Developer.

Fra : Michael Weber

Dato : 18-07-07 11:40

> [...]
over
> et andet sprog der kaldes ASP.NET. Mine spørgsmål er:

ASP og ASP.NET er ikke sprog, men miljøer.
ASP er et lukket miljø, hvor ASP.NET er en del af det større .NET miljø.

ASP skrives i f.eks. VBScript eller JScript og ASP.NET skrives i f.eks. C#
eller VB.NET.

> 1. Hvad er forskellen på ASP og ASP.NET?`

Det er et af de spørgsmål, der er så nemme at stille,
men kræver et langt svar.
http://en.wikibooks.org/wiki/Active_Server_Pages/Differences_between_ASP_3.0
_and_ASP.NET

Et par bemærkninger til linket :
pkt. 2,3,4,5 og 7 handler i bund og grund om hvilken funktionalitet ASP.NET
tilbyder i forhold til asp.

pkt. 1 og 6 handler om _måden_ man programmere på ( i .NET ) og er ret
væsentlige fordi det er den samme måde man programmere på i f.eks. Java, C++
og andre objekt-orienterede sprog og gør det muligt at komme videre.
F.eks. til at lave windows-applikationer o.s.v.

> 2. Som newbie, hvilket sprog syntes i jeg skal bruge tid på at lære?

Hvis du kun vil lave hjemmesider og ikke har brug for den funktionalitet
ASP.NET tilbyder, er asp fint.
Asp bliver trods alt brugt af f.eks. dba.dk.

ASP.NET er relevant, hvis du har brug for funktionalitetet ASP.NET tilbyder
og/eller
du har ambitioner om at lære at programmere ( mere/andet ).

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-07 01:20

Michael Weber wrote:
> ASP og ASP.NET er ikke sprog, men miljøer.
> ASP er et lukket miljø, hvor ASP.NET er en del af det større .NET
> miljø.

Allright.

> Det er et af de spørgsmål, der er så nemme at stille,
> men kræver et langt svar.
> http://en.wikibooks.org/wiki/Active_Server_Pages/Differences_between_ASP_3.0
> _and_ASP.NET

Den må jeg lige læse ved lejlighed. Tak for henvisning.

> [...]
> tilbyder og/eller
> du har ambitioner om at lære at programmere ( mere/andet ).

Tjae, det kunne måske være fornuftigt at lære NET fra starten - så har jeg
det med.

Ciffor

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 26-07-07 17:22

> http://en.wikibooks.org/wiki/Active_Server_Pages/Differences_between_ASP_3.0

Uden at jeg forstår det engelske helt til fulde, så er min umiddelbare
opfattelse, at man med asp (og php) kan afvikle almindelige hjemmesider,
mens man med .NET i princippet kan afvikle hele programmer ude på serveren
(eksempelvis, at brugerne kan beskære uploadede billeder online).

Jeg forestiller mig, at det er godt at kunne til fremtidig web-brug (det
såkaldte web 2.0), men jeg har endnu ikke fået mod på selv at sætte mig ind
i det, da de .NET-tutorials og -lærebøger, jeg har set, er baseret på, at
man arbejder med en WYSIWIG-editor - og gerne én af dem, der koster en
formue at anskaffe.