Problem med Global.asa og session tæller
Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 16:18

Jeg har oprettet en tæller der skal vise hvor mange der er aktive på
websiden vha. sessions og global.asa. Problemet er, at tælleren tæller en op
for hver sidevisning og ikke kan "genkende" den pågældende besøgendes
session - dermed bliver tallet for aktive brugere meget højt og ukorrekt.

Er der nogen der har en idé til hvad problemet kan være?

Global.asa:

<SCRIPT LANGUAGE="VBScript" RUNAT="Server">

Sub Application_OnStart
' Set our user count to 0 when we start the server
Application("ActiveUsers") = 0
End Sub

Sub Session_OnStart
' Change Session Timeout to 20 minutes (if you need to)
Session.Timeout = 15
' Set a Session Start Time
' This is only important to assure we start a session
Session("Start") = Now
' Increase the active visitors count when we start the session
Application.Lock
Application("ActiveUsers") = Application("ActiveUsers") + 1
Application.UnLock
End Sub

Sub Session_OnEnd
' Decrease the active visitors count when the session ends.

</SCRIPT>

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-07 16:34

On Thu, 28 Jun 2007 17:17:42 +0200, "KG" <NOSPAM> wrote:

> [...]
> Application.Lock
> Application("ActiveUsers") = Application("ActiveUsers") - 1

Lyder meget meget mystisk. Jeg har lige testet dit script (som jeg i
øvrigt mener er helt korrekt) og det virker for mig.

Men hvis din ASP-applikation ikke kan holde styr på sessions tildeler
den enten ikke en session til dine besøgende, eller også fortæller
dine besøgende ikke at de har en session hvorfor applikationen så
tildeler den en ny.

Nu er det mange år siden jeg sidst rodede med ASP 3.0, men et
umiddelbart gæt ville være at du har slået cookies fra. Da jeg mener
det er her en session for en klient rent faktisk bliver gemt. Og hvis
jeg har ret når jeg siger at tallet falder igen, så er det bestemt
fordi dine klienter ikke fortæller de har en session (cookie).

Prøv lige at tjekke om jeg har ret. Hvis ikke tager vi den derfra.

/Jaques

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-07 15:53

> Lyder meget meget mystisk. Jeg har lige testet dit script (som jeg i
> øvrigt mener er helt korrekt) og det virker for mig.

Scriptet har også virket fint før, problemet er opstået efter jeg har
skiftet webhotel (Unoeuro).

> [...]
> fordi dine klienter ikke fortæller de har en session (cookie).
>
> Prøv lige at tjekke om jeg har ret. Hvis ikke tager vi den derfra.

Tælleren ser rigtigt nok ud til at blive nulstillet en gang imellem. I går
var den oppe på omkring 140, og nu har jeg lige været inde og kigge og den
står nu på 15. Men selvom en session gemmes via cookies lyder det da noget
usandsynligt at så mange besøgende skulle have slået cookies fra?

Fra : mail@multiagenten.dk

Dato : 29-06-07 08:15

On 28 Jun., 17:17, "KG" <NOSPAM> wrote:
> [...]
> Application.Lock
> Application("ActiveUsers") = Application("ActiveUsers") - 1

Hey

Måske Erik Ginnerskov kan hjælpe dig han har losset mig i R.... mange
gange uden selv at vide det.

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/count.asp?id=cntint

MvH
Allan

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-06-07 21:13

mail@multiagenten.dk wrote:

> Måske Erik Ginnerskov kan hjælpe dig han har losset mig i R.... mange
> gange uden selv at vide det.

Det ved jeg ikke noget om, som du selv antyder. Men fortæl.

> http://hjemmesideskolen.dk/scripts/count.asp?id=cntint

Den side har vist ikke så meget at gøre med KG's problem med at holde styr
på det aktuelle antal brugere. Det har derimod denne side:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/brugere.asp

Men jeg har gennemgået KG's vb-script og kan ikke se nogen fejl i det, det
er præcis som mit eget, der tilsyneladende fungerer udmærket.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk