Variable mails i database
Fra : Martin Jensen

Dato : 27-06-07 12:39

Hej NG

Jeg er ved at lave et system der kan udsende mails med indhold
fra en tabel i min database.

En mail kan have følgende indhold:

strBody = "Kære "&rs("Firstname")&"
"&rs("Lastname")&""&vbcrlf&""&vbcrlf&"Vi har nu haft...." Hvor
rs("Firstname") bliver udskiftet med fornavnet på personen osv.

Det går også fint nok, men nu vil jeg så gerne have indholdet fra
mailen gemt i en anden tabel. Når jeg så udsender mailen
herefter, skriver den "&rs("Firstname")&" i stedet for at skrive
fornavnet på personen.

Er der nogen af jer der kan forklare hvorfor dette sker, og hvad
jeg kan gøre for at afhjælpe problemet?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-06-07 13:17

On 27 Jun 2007 11:38:48 GMT, Martin Jensen <martin1@barnstormers.dk>
wrote:

> [...]
>fornavnet på personen.
>
>Er der nogen af jer der kan forklare hvorfor dette sker, og hvad

Det er lidt svært, når du ikke skriver, hvad du har gemt eller hvordan
du trækker data ud.

Men et gæt: Du har gemt fx koden
rs("Firstname")
i databasen i samme felt som brevteksten.

Hvis det er rigtigt, hvordan skal recordset-objektet (rs) så trække
navnet ud?

Du kan løse det på flere måder. Den ene er at gemme navn (som nu) i én
tabel og så selve brevets "krop" (indhold efter navnene) i en anden
tabel.
Brevet bygges så op ved først at hente brevets indhold i en variabel:
strBrevKrop = rs1("BrevKrop")

Lav så en ny forespørgsel, som henter navnene og byg brevet med:
strBody = "Kære " & rs("Firstname") & " " & _
rs("Lastname") & vbcrlf & vbcrlf & strBrevKrop

En anden metode er at gemme *hele* brevet, men lave "pladsholdere" i
brevet og så erstatte pladsholderne med værdier, når du henter ud:
Det gemte brev:
strBody = "Kære [Fornavn] [Efternavn]" & vbcrlf & vbcrlf & _
"Vi har nu haft...."

Du trækker så brevet ud med:
strBody = rs1("Brev")
Herefter kan du replace med de udtrukne navne:
strBody = Replace(strBody, "[Fornavn]", rs("FirstName"))
strBody = Replace(strBody, "[Efternavn]", rs("LastName"))

Blot et par forslag. Den sidste metode kan være nyttig, hvis der også er
andre variable end navnet i brevet - ellers er den første nemmest at gå
til.

Hvis jeg har ramt ved siden af, så kom med noget mere forklaring på,
hvad du har gjort + den relevante kode.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Martin Jensen

Dato : 27-06-07 14:08

Ja kan godt se det nu... Havde lidt travlt da jeg skrev :)

> [...]
> strBody = Replace(strBody, "[Fornavn]", rs("FirstName"))
> strBody = Replace(strBody, "[Efternavn]", rs("LastName"))

Mange tak... Jeg er helt sikker på at det bør virke :) Skriver igen senere
hvis det ikke gør:P

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 13:33

"Martin Jensen" <martin1@barnstormers.dk> skrev
> [...]
> fornavnet på personen.
>
> Er der nogen af jer der kan forklare hvorfor dette sker, og hvad

Du må have et loop, som sender mails med felter fra databasen...
Du skal vel så gemme strBody i en ny tabel hver gang loopet kører...
Prøv at vise hele dit script...
Bjarne

Fra : mail@multiagenten.dk

Dato : 29-06-07 08:21

On 27 Jun., 15:08, Martin Jensen <mart...@barnstormers.dk> wrote:

> Mange tak... Jeg er helt sikker på at det bør virke :) Skriver igen senere
> [...]

Hey

Det ser ud som om du fik løst din problem en anden mulighed var også
denne:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/nyhedsbrev/index.asp

Bruger det selv med stor fornøjelse...

Allan