beregning med 3 variabler
Fra : jsj

Dato : 23-06-07 16:12

Hej alle.
Min datter har brug for at kunne beregne et såkaldt BMI
Det gøres ved at man indtaster sin højde, sit køn og sin vægt.
formlen ser således ud: BMI=kropsvægt (kg) / (højde*højde (m)) Det er
derefter nødvendigt at kontrollere om personen ligger indenfor et array og
dermed se om de er undervægtige/overvægtige
Jeg ved ikke hvodan dette gøres i ASP, og vil være meget glad for hjælp til
dette.
Skemaet er
Vægtklasse Mænd Kvinder
Undervægtig <20 <18,6
Normalvægtig 20,0-25,0 18,6-23,8
Overvægtig 25,0-30,0 23,8-28,6
Stærkt overvægtig >30 >28,6

Håber at en vil have ulejligheden med at hjælpe mig
Mvh John

Fra : Jørn Andersen

Dato : 24-06-07 02:49

On Sat, 23 Jun 2007 17:11:40 +0200, "jsj" <sletdettejsj@senius.dk>
wrote:

> [...]
>dermed se om de er undervægtige/overvægtige
>Jeg ved ikke hvodan dette gøres i ASP, og vil være meget glad for hjælp til

Det kan laves på flere måder:
1. Som en ren If ... Then ... Else-konstruktion:

Dim blnMand ' True for mand, False for kvinde

If blnMand Then
If intBmi < 20 Then
strResultat = "Undervægtig"
ElseIf intBmi < 25 Then
strResultat = "Normalvægtig"
ElseIf intBmi < 30 Then
strResultat = "Overvægtig"
Else
strResultat = "Stærkt overvægtig"
End If
Else
If intBmi < 18,6 Then
strResultat = "Undervægtig"
ElseIf intBmi < 23,8 Then
strResultat = "Normalvægtig"
ElseIf intBmi < 28,6 Then
strResultat = "Overvægtig"
Else
strResultat = "Stærkt overvægtig"
End If
End If

2. En anden metode:
' Definér grænser og beskrivelse i et array
Dim intArray(3, 2)
arrKategori(0,0) = "Undervægtig"
arrKategori(0,1) = 20
arrKategori(0,2) = 18.6
arrKategori(1,0) = "Normalvægtig"
arrKategori(1,1) = 25
arrKategori(1,2) = 23.8
arrKategori(2,0) = "Overvægtig"
arrKategori(2,1) = 30
arrKategori(2,2) = 28.6
arrKategori(3,0) = "Stærkt overvægtig"

Dim blnMand ' True for mand, False for kvinde
If blnMand Then
k = 1
Else
k = 2
End If

' Resultat sættes til 3, medmindre det overskrives af For-loopen.
intResultat = 3

For i = 0 To 2
If intBmi < arrKategori(i, k) Then
intResultat = i
Exit For
End If
Next

strResultat = arrKategori(intResultat, 0)

Ingen af metoderne er testet.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : jsj

Dato : 24-06-07 11:33

Hej Jørn
Det ser godt ud, jeg går i gang med at afprøve de 2 forkellige metoder, men
hælde nok til den 2. da den ser mest rigtig ud?
Tak for dit input.
Mvh John.

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-07 04:06

wrote:

> [...]
> Overvægtig 25,0-30,0 23,8-28,6
> Stærkt overvægtig >30 >28,6
>

>Håber at en vil have ulejligheden med at hjælpe mig

Hej John,

Jeg vil foreslå du kigger på Select Case i VBScript og ser om det
egentlig ikke vil gøre dit script en HEL del nemmere. Dels at redigere
og dels at forstå.

/Jaques