vurdering af opgave
Fra : charlotte

Dato : 19-06-07 14:13

Jeg er helt novice og har brug for at sætte mig ind i en opgave.
Desværre har jeg ingen forudsætninger for at vurdere hvor længe
det vil tage mig. Dvs jeg har ingen forudsætninger for at vurdere
om det er let eller svært, dét som jeg gerne vil foretage mig, og
som jeg, hvis ikke det lykkes, bliver nødt til at betale mig fra.

Opgaven lyder som følger:
1) På min brugergrænseflade skal brugeren kunne oploade egne
billeder, der vil blive samlet i en enkelt samlet billede, hvori
de uploadede billeder kommer til at ligge på hver sin plads i
hver sin størrelse (billed 1 til plads 1 osv..)
De enkelte billeder bliver uploadet i en høj opløsning, og den
skal bibeholdes i det samlede billde, så dette kan printes som
slutresultat.

2) Ved siden af skal brugerens data registreres og et fortgående
referncenummer skal følge henholdsvis brugeren og det samlede
billede, så det færdige resultat kan blive sendt til den rette
bruger efterfølgende.

Jeg vil være glad for en vurdering af sværhedsgrad og tidsmæssigt
omfang - og evt. hvor meget man skal betale for at få udført
sådan en opgave. OG så et NB: er asp i det heel taget det mest
hensigtsmæssige program at benytte her?

Jeg kan lave hjemmesider i dreamweaver og forstår html, men skal
som sagt starte helt fra scratch med asp.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 19-06-07 14:49

On 19 Jun 2007 13:12:42 GMT, charlotte <andreasen.charlotte@gmail.com>
wrote:

> [...]
>De enkelte billeder bliver uploadet i en høj opløsning, og den
>skal bibeholdes i det samlede billde, så dette kan printes som

Du skal bruge en komponent, der skal være installeret på serveren, som
fx AspImage (en af de mere udbredte, men der er også andre).
Du kan se, hvad AspImage kan her:
<url: http://serverobjects.com/comp/Aspimage.htm>
I princippet burde den kunne løse din opgave, men det afhænger nok også
af, hvor store billederne er ...
Den understøtter: JPG, BMP, PNG, TGA og PCX

<snip>

>Jeg vil være glad for en vurdering af sværhedsgrad og tidsmæssigt
>omfang - og evt. hvor meget man skal betale for at få udført
>sådan en opgave.

Jeg vil nok sige, at det ikke er begynder-stof. Omvendt er det ikke
sværere, end at man kan gøre det, hvis man vil afsætte den nødvendige
tid.
Hvor meget man skal betale har jeg ingen idé om, da jeg - heldigvis -
ikke lever af at lave ASP/web.

>OG så et NB: er asp i det heel taget det mest
>hensigtsmæssige program at benytte her?

Hvis det er relativt små billeder, så kan det sagtens fungere. Hvis det
er større billeder, vil det give en vis server-belastning, men det er et
forhold, som du må diskutere med din server-administrator.

Umiddelbart vil jeg synes, at det svære er at få defineret, hvordan
billeder af forskellige (og varierende) størrelser skal "matches"
sammen.

>Jeg kan lave hjemmesider i dreamweaver og forstår html, men skal
>som sagt starte helt fra scratch med asp.

Hvis det er det eneste du skal lave i ASP i en overskuelig fremtid, er
det nok ikke besværet værd.

Start evt. med at køre ASP-tutorial'en på html.dk igennem og leg med
eksemplerne. Hvis det falder dig forholdsvis let at få til at fungere,
så skal du fortsætte med en bog [1] og lave nogle mindre projekter. Hvis
ikke, så få nogle andre til det

[1] Min anbefaling er "Beginning Active Server Pages 3.0" fra Wrox.com.
Den starter fra scratch og lærer dig undervejs det meste af, hvad du får
brug for, så længe du ikke selv skal administrere server eller lave
*meget* komplekse ting.
Bogen er på 1200 sider, men ret letlæst - pædagogisk uden at overdrive.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : charlotte

Dato : 19-06-07 20:44

Tak Jørn for et fyldestgørende svar og gode råd

> Umiddelbart vil jeg synes, at det svære er at få defineret, hvordan
> billeder af forskellige (og varierende) størrelser skal "matches"
> sammen.

Jeg forestiller mig, at det samlede billede har en fast skabelon, altså
faste rammer om hvert af billederne, der lægges ind. Fx billled 1 ligger
oppe til højre og har en fast højde x og bredde y. Billed 2 lægges
ligeledes hver gang ind i skabelonen/det samlede billede i midten og har
en højde z og en bredde x.

Venligst

Fra : charlotte

Dato : 19-06-07 20:51

"...en højde z og en bredde x" ...
- Altså, og så fremdeles!

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-06-07 16:31

charlotte wrote:
> [...]
> om det er let eller svært, dét som jeg gerne vil foretage mig, og
> som jeg, hvis ikke det lykkes, bliver nødt til at betale mig fra.

At dømme ud fra hvad du skriver, kan det kun gå galt hvis du prøver at
løse opgaven alene. Jeg foreslår at du allerede nu finde en, der ved
lidt mere om ASP og betaler vedkommende for at hjælpe dig igang. De
penge vil være godt givet ud.

Mvh. Michael.

Fra : charlotte

Dato : 19-06-07 20:48

Tak Michael,

> ...Jeg foreslår at du allerede nu finde en, der ved
> lidt mere om ASP og betaler vedkommende for at hjælpe dig igang. De
> penge vil være godt givet ud.

Har du en anbefaling, som jeg kan overveje?
Mvh Charlotte

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-06-07 20:58

charlotte wrote:
> Tak Michael,

> Har du en anbefaling, som jeg kan overveje?

Beklager, men dk.opslag.*-hierakiet er jo til for det samme.

Mvh. Michael.