Flere unikke Randoms
Fra : Ukendt

Dato : 14-06-07 21:07

Hej

Jeg prøvet at få returneret 3 unikke tal.

Har I en ide til noget kode der kan dette.
Jeg har kigget på diverse netsider og usenet og har ikke fundet løsningen.
Der må da være andre der har brug for samme funktion.

Problemet ved denne kode er at tallene kan være ens, hvilket jeg ikke vil
have.
<%
Randomize Timer
Rtal1 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Rtal2 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Rtal3 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )

Response.Write Rtal1
Response.Write "<br>"
Response.Write Rtal2
Response.Write "<br>"
Response.Write Rtal3
Response.Write "<br>"
%>

På forhånd tak for hjælpen

Brian Wolter
http://www.zolex.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 14-06-07 23:15

Brian Wolter wrote:
> [...]
> løsningen. Der må da være andre der har brug for samme funktion.
>
> Problemet ved denne kode er at tallene kan være ens, hvilket jeg ikke

Den hurtige (?) grimme løsning:
Rtal1 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Rtal2 = ( (Int(19 * Rnd) + 1) )
if Rtal1=Rtal2 then
Rtal2=20
end if
Rtal3 = ( (Int(18 * Rnd) + 1) )
if Rtal1=Rtal3 or Rtal2=Rtal3 then
Rtal2=19
end if

if Rtal1=Rtal3 or Rtal2=Rtal3 then
Rtal2=20
end if

'Den generelle løsning, beskrevet som at trække et antal tilfældige kort fra
en bunke
'Der ses bort fra af arrays starter med 0; der er altså et hul først i
bunken, det fremmer overskueligheden...
'
Dim kortstak,udtrukne,m,n
for n=1 to MAX_TAL
kortstak(n)=n 'Læg kortene i en række
next
for m=1 to ANT_UDTRUKNE
r=int((MAX_TAL-m) * Rnd)+1 'Træk et tilfældigt nummer
udtrukne(m)=kortstak(r) 'Læg det udtrukne kort til side i ny stak
kortstak(r)=kortstak(MAX_TAL-m) 'Læg det sidste/øverste kort ind i hullet
next

Første gang vælges et tilfældigt kort ud af 20.
Næste gang et tilfældigt ud af 19 osv.

Leif

Fra : Jørn Andersen

Dato : 14-06-07 23:20

On Thu, 14 Jun 2007 22:07:24 +0200, "Brian Wolter" <brian#wolter.dk>
wrote:

> [...]
>Der må da være andre der har brug for samme funktion.
>
>Problemet ved denne kode er at tallene kan være ens, hvilket jeg ikke vil

Søg på Google "asp random unique" - og få fx:

<url: http://www.codeave.com/asp/code.asp?u_log=140>
Checke hvert resultat og forkaste dubletter.

<url: http://www.codetoad.com/vb_random.asp>
(Godt nok VB, men det kan vist nemt konverteres)

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 09:18

"Brian Wolter" <brian#wolter.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der må da være andre der har brug for samme funktion.
>
> Problemet ved denne kode er at tallene kan være ens, hvilket jeg ikke vil

Hvad med denne løsning:

<%
Do While Rtal1 = Rtal2 OR Rtal1 = Rtal3 OR Rtal2 = Rtal3
Rtal1 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Rtal2 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Rtal3 = ( (Int(20 * Rnd) + 1) )
Loop

Response.Write Rtal1
Response.Write "<br>"
Response.Write Rtal2
Response.Write "<br>"
Response.Write Rtal3
Response.Write "<br>"
%>

Neuhafen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-07 20:37

> [...]
> Der må da være andre der har brug for samme funktion.
>
> Problemet ved denne kode er at tallene kan være ens, hvilket jeg ikke vil

Super mange tak alle sammen. Det var 3 forskellige, men meget brugbare svar.

Brian