height:auto virker ikke i firefox og opera~
Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 20:20

.... Så hvad gør jeg dog forkert?

Har også prøvet at bruge min-height sammen med height:auto, men så bliver
elementet ikke højere end jeg angiver i min-height, hvilket virker helt
forkert.

link: www.malenehald.dk/projects/bookband/index.htm
link: www.malenehald.dk/projects/bookband/kopi_dansebands.htm
style: www.malenehald.dk/projects/bookband/style.css

www.malenehald.dk/projects/bookband/kopi_dansebands.htm ses det, hvordan
den hvide baggrund er for kort, fordi min-height er på 780px. Den skal
selvfølgelig være auto, og bare følge med teksten. På
www.malenehald.dk/projects/bookband/index.htm er den ligeledes for lang....

Sjovt nok virker det i internet explorer 6, hvilket siger mig, at jeg må
have lavet noget helt forkert i css'en. Har ellers som udgangspunkt
redigeret skidtet til FF, og lagt IE6's ændringer i et seperat stylesheet.

Kan nogen forklare mig, hvad jeg har gjort galt? Er lidt bange for, at jeg
har stirret mig blind på problemet.

Mvh

Malene Hald

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-07-07 20:48

Malene Hald wrote:
> ... Så hvad gør jeg dog forkert?
>
> Har også prøvet at bruge min-height sammen med height:auto,

Hvorfor det?

Værdien height:auto er default værdi, når ikke andet er defineret (læs:
elementet får den højde, indholdet betinger).

Sætter du min-height på, vil det sige, at højden ikke bliver mindre end den
definerede minimumhøjde. Men er der mere indhold, bliver højden automatisk
større, uden at du behøver at definere auto på højden.

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minheight.asp

> link: www.malenehald.dk/projects/bookband/index.htm
> link: www.malenehald.dk/projects/bookband/kopi_dansebands.htm

På begge sider har du en fejl i det IE-betingede kald til internt
stylesheet:

<![if !IE]>

.... skal være

<!--[if IE]>

.... som du har gjort lige nedenunder. Du har også fejl i afslutningen på det
betingede kald i første omgang. I anden omgang har du lavet det rigtigt:

<![endif]>

.... skal være

<![endif]-->

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-07 19:16

> [...]
> den definerede minimumhøjde. Men er der mere indhold, bliver højden
> automatisk større, uden at du behøver at definere auto på højden.

Det jeg er ude efter er blot at højden automatisk følger indhold- Jeg synes,
jeg blot plejer at definere height:auto, men det virker ikke, så jeg har
overset/glemt et eller andet. I øjeblikket er style sheetet lavet, så der
kun er height:auto, og hvis i ser i FF, så funkerer det slet ikke? -->
www.malenehald.dk/projects/bookband/kopi_dansebands.htm

Jeg prøvede det stykke kode du henviser til, men der kom ingen forandring i
nogen af siderne. Skal det hedde "content" for at virke, for jeg omdøbte den
til container, fordi det er navnet i mit style sheet

> [...]
>
> ... som du har gjort lige nedenunder. Du har også fejl i afslutningen på
> det betingede kald i første omgang. I anden omgang har du lavet det

Det er efter www.101webdesign.dk - for at det stykke kode kun læses af FF og
Opera, og ikke IE - det fungerer i hvert fald efter hensigten?

Mvh Malene Hald

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-07-07 21:21

Malene Hald skrev:

> [...]
> overset/glemt et eller andet. I øjeblikket er style sheetet lavet, så der
> kun er height:auto, og hvis i ser i FF, så funkerer det slet ikke? -->

Du kan jo ikke både blæse og have mel i munden:
Et elements højde indretter sig efter indholdet,
medmindre du giver elementet en eksplicit højde.
Og hvis et element har en eksplicit højde, og der
kommer mere indhold end der er plads til - for eksempel
ved at en bruger øger tekststørrelsen - er du nødt
til at forholde dig til overflow, der som "standard"
er forskellig fra browser til browser, medmindre
du bestemmer en værdi.

Der er to problemer her, som du forsøger at tackle
med absolutte (fikserede) bredder og højder:
1) at sikre at indhold der kommer efter 2 spalter
skubbes nedad uanset hvilken en af spalterne der
har det meste indhold, og
2) at skabe udseende af at de to spalter er lige høje.

Problem 1 løses ved at bruge floatede elementer
til at lave de to spalter og clear'e de floatede
spalter, se min artikel
http://webdesign101.dk/css/floatcontainer.php

Problem 2 kan løses på forskellige måder,
hvis der kun er tale om en kulørt baggrund vil jeg
anbefale Stu Nichols' metode, som jeg beskriver
i slutningen af artiklen
http://webdesign101.dk/csslayout/equal_height_spalter.php
jf. eksemplet
http://webdesign101.dk/csslayout/ex/nichols_3.html

> Jeg prøvede det stykke kode du henviser til, men der kom ingen forandring i
> nogen af siderne. Skal det hedde "content" for at virke, for jeg omdøbte den
> til container, fordi det er navnet i mit style sheet

Nu har du både .container og #content og
sørme også
head+body #content {
height:auto;
}
hvor du har body som nærmest søskende til html -
en svær betingelse at opfylde, hvis du også har en title.
Jeg har en grum mistanke om at du ikke helt har styr på
dit stylesheet, Malene...

Som altid i den slags situationer råder jeg til at gå back
to basics - lav en layout-skabelon, som du kan overskue, og
som fungerer i både IE6/7, Opera og FF, og brug kun de
nødvendige markører og formdeklarationer. Først da
er det betimeligt at begynde at putte meget indhold i
og lave mange sider.

> Det er efter www.101webdesign.dk - for at det stykke kode kun læses af FF og
> Opera, og ikke IE - det fungerer i hvert fald efter hensigten?

Ja bortset fra url'en (se min signatur) står jeg da ved, at

<![if !IE]>
<![endif]>

kun læses af IE og /skjuler/ indholdet for denne browser,
men læses af alle andre browsere, der ser det som det er,
en vanskabt markør, hvis indhold skal vises.

Det er bare sjældent at se den anvendt, da w3c's validator
også opfatter det som en vanskabt markør.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 16:58

> [...]
>
> Problem 2 kan løses på forskellige måder,
> hvis der kun er tale om en kulørt baggrund vil jeg
> anbefale Stu Nichols' metode, som jeg beskriver

Inden jeg gik i krig med dine forslag (overskrifterne sagde mig ikke noget i
forhold til hvad mit problem var), så prøvede jeg at kigge på min kode med
friske øjne. Jeg skal gerne indrømme at jeg gætter mig frem når jeg skal
have tingene til at virke, og ikke altid baserer dem på en lang teknisk
css-forklaring, men jeg fik det alligevel til at virke:

www.malenehald.dk/projects/bookband/index.htm og
www.malenehald.dk/projects/bookband/skabelon_bands.htm

På min egen pc (som er det eneste sted jeg har testet), ser det fint ud i
FF, Opera og IE6, så nu vil jeg gå videre og teste andre steder, samt lave
flere testsider.

Min CSS validerer desværre ikke, pga min brug af transperancy operatorerne -
dem har jeg pænt sakset fra et website jeg pt ikke lige kan finde linket på.
Som med så meget andet, intersserer jeg mig ikke for den tekniske forklaring
bag koderne, hvis de virker som jeg ønsker i første forsøg. De transperante
elementer vises ikke i Opera, men da det er en meget lille procentdel der
bruger denne browsewr (mig og nogle nordmænd), så lader jeg det være som det
er.

> [...]
> en svær betingelse at opfylde, hvis du også har en title.
> Jeg har en grum mistanke om at du ikke helt har styr på

Jeg er ikke før stødt på, at man skriver (X)+(X) i et tag, så jeg forstår
nok ike brugen af det - jeg bruger heller aldrig "html" i min css - det er
ikke noget jeg er stødt på de steder hvor jeg har lært mig css?

Din mistanke er såmænd god nok - jeg er absolut ikke god til koder, men det
har jeg heller aldrig påstået:) Jeg er blot glad for at der er nogen rundt
omkring på nettet der har lyst til at tage sig tid til at svare på
spørgsmål. Jeg er da trods alt noget rimeligt langt på egen hånd, ikke?
Anyways, du kan jo altid selv spørge om lov hvis du vil have et designråd
eller to til din egen hjemmeside;) Vi er ikke alle eksperter i det hele...

> [...]
> nødvendige markører og formdeklarationer. Først da
> er det betimeligt at begynde at putte meget indhold i

Jeg har en basisskabelon som jeg har brugt flere gange, som dette style
sheet også bygger løseligt på. Mystisk nok opførte det sig ikke som jeg
havde forventet, hvilket jeg stadig er mystificeret over, men det er ikke
noget jeg lægger søvnløs over, hvis browserne viser det pænt og det
validerer;)

> [...]
> en vanskabt markør, hvis indhold skal vises.
>
> Det er bare sjældent at se den anvendt, da w3c's validator
> også opfatter det som en vanskabt markør.

Ah, jeg har nok ikke nærlæst din artikel (jeg er en skimmer når det gælder
lange artikler). Jeg har også løst det problem der gjorde at jeg havde brug
for markøren på en anden måde, så nu er den væk igen.

Bortset fra det - hvis nok begynder at bruge den, og w3 kan se markørernes
berettigelse, ender den vel med at komme med i en senere udgave af
standarderne?

Tak for din hjælp, som altid satte det mig på rette spor til at få løst mine
kodeproblemer.

--
Malene Hald
www.malenehald.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-07 22:29

Malene Hald wrote:

> Min CSS validerer desværre ikke, pga min brug af transperancy

transparency plejer ikke at give mere end en warning - en advarsel. Det er
ikke det samme som at css ikke er valid. Du skal bare være sikker på, hvad
du gør, når du bruger den værdi - jeg går ud fra, at du bruger den
sombaggrundsdefinition på diverse elementer.

> De transperante elementer vises ikke i Opera,

Det plejer Opera da ikke at have problemer med.

> men da det er en meget lille procentdel der bruger denne browsewr
> (mig og nogle nordmænd), så lader jeg det være som det er.

Der er nu nogle stykker mere, men ganske rigtigt ikke så mange som brugere
af Firefox - også på det danske marked. Personligt holder jeg mig til
ildræven.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk