Boks med tekst i midten
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-07 21:32

Jeg har sådan en boks:

#boks {
background: black;
width: 100%;
height: 20px;
color: white;
text-indent: 25px;
font-size: 10px;
}

Heri ønsker jeg at skrive een linie tekst, som skal placeres i midten af
boksen (så der er lige meget luft mellem øverst og nederste kant.

Jeg har forsøgt at sætte lidt padding på toppen så teksten rykkes nedad, men
så bliver boksen højere end de 20px. Hvad er den korrekte måde?

Fra : Birger

Dato : 29-07-07 23:14

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har forsøgt at sætte lidt padding på toppen så teksten rykkes nedad,
> men så bliver boksen højere end de 20px. Hvad er den korrekte måde?

height: 10px;
color: white;
text-indent: 25px;
font-size: 10px;
padding: 5px 0px;
}

eller

#boks {
background: black;
width: 100%;
color: white;
font-size: 10px;
padding: 5px 0px 5px 25px;
}

burde virke...

Birger

Fra : Peter Vesth

Dato : 30-07-07 11:50

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> [...]
Hejsan

Jeg ville nok udvide den med noget margin, og en text-align: center;

Mvh

Peter Vesth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 31-07-07 00:29

"Peter Vesth" <peter_vesth@hotmail.com> skrev i en meddelelse

snip snip snip

> Hejsan
>
> Jeg ville nok udvide den med noget margin, og en text-align: center;

> [...]

Jo. da - hvis man vil have margin, og teksten centreret er det alle tiders
ide...

Birger

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 17:09

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> [...]

Vil det sige, at når man skal sætte en bredde og højde på en boks, så skal
man huske at trække boksens padding fra den endelige bredde/højde?

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 20:21

> Vil det sige, at når man skal sætte en bredde og højde på en boks, så skal
> man huske at trække boksens padding fra den endelige bredde/højde?

Jep;)

Malene

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 30-07-07 20:58

Malene Hald skrev:

> Jep;)

Eller sagt på en anden måde: En boks' synlige
bredde består af de tre størrelser width, padding og
border; Ditto for så vidt angår højde.

For at finde ud af hvor meget elementet
fylder siden skal marginer lægges til. Obs at
vandrette marginer (margin-bottom, margin-top)
kollapser, det vil side den lodrette afstand
mellem to elementer, der følger efter hinanden,
bliver som den bredeste af de to marginer.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 21:53

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kollapser, det vil side den lodrette afstand
> mellem to elementer, der følger efter hinanden,
> bliver som den bredeste af de to marginer.

Hej,

tak for læredommen til jer alle