Fra billed til website
Fra : Momme

Dato : 26-07-07 16:30

Hey - skal igang med et nyt design til vores side 1897.dk. Vi har
fået lavet et design (ikk færdigt endnu) (billede) som vi så vil
bruge, men der er nogle ting jeg ikke ved om er mulige.

I kan se billedet her:

http://1897.dk/1897.jpg

Hvordan kan man lave disse bokse som der er 6 af på siden ?
Baggrunden er jo en gradient - så man kan jo ikke klippe en
1-pixel høj strimmel ud og repeate den nedaf `?

Nogen råd og ideer til hvordan jeg skal gribe det an ?

På forhånd tak

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-07 16:48

Den 26-07-07 17.30 skrev Momme følgende:

> Hvordan kan man lave disse bokse som der er 6 af på siden ?
> Baggrunden er jo en gradient - så man kan jo ikke klippe en
> 1-pixel høj strimmel ud og repeate den nedaf `?

Omvendt, du skal have en 1 pixel bred strimmel i boksens højde, og så
skal du gentage den vandret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Fra : Momme

Dato : 26-07-07 17:31

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Få nyheder serveret med RSS-læseren Feedreader.

Ja okay - ret åbenlyst (:

Hvad med de tekster der er skrevet med hvid henover boksene ?

Skal man bare sætte dem ind som et seperat billede og placere dem
manuelt, altså x antal pixels fra toppen og y antal pixels fra siden ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-07 19:00

Den 26-07-07 18.31 skrev Momme følgende:

> Hvad med de tekster der er skrevet med hvid henover boksene ?
>
> Skal man bare sætte dem ind som et seperat billede og placere dem
> manuelt, altså x antal pixels fra toppen og y antal pixels fra siden ?

Det må andre lige hjælpe med, men det lyder som noget i den stil og med
brug af z-index.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-07 21:34

Momme skrev:

> Hvad med de tekster der er skrevet med hvid
> henover boksene?
>
> Skal man bare sætte dem ind som et seperat
> billede og placere dem manuelt, altså x antal
> pixels fra toppen og y antal pixels fra siden?

Det ser ud til at designeren ikke har tænkt på at
sådan noget også skal kunne laves i virkeligheden.

Umiddelbart kan du skrive en tekst inde i boksen,
ellers skal den placeres med position:absolute; og
så er du straks fastlåst. Boksen med Nyheder kan
ikke udvides når der kommer flere nyheder, uden
at boksen med Partnere kommer i vejen - det er
ikke gennemtænkt

Har brugeren en anden skriftstørrelse, går det også
ud over designet.

Start med at lave siden med html og css, og læg så
tekst og billeder ind, så må vi finde en løsning når
der er noget andet at kigge på end blot et billede.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-07-07 22:16

Allan Vebel skrev:

> Det ser ud til at designeren ikke har tænkt på at
> sådan noget også skal kunne laves i virkeligheden.

Så er det heller ikke værre. Det er da at udgangs-
punkt for en fornftigt samtale mellem designer og
websidekonstruktør - og måske en der har lidt bedre
indsigt i visuel kommunikation end den der har
lavet forlægget.

> Start med at lave siden med html og css, og læg så
> tekst og billeder ind, så må vi finde en løsning når
> der er noget andet at kigge på end blot et billede.

Godt råd. Ingen sætter sig vel ned og konstruerer
en side som denne helt fra bunden og til det færdige
resultat i ét hug.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-07-07 23:48

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> websidekonstruktør - og måske en der har lidt bedre
> indsigt i visuel kommunikation end den der har

Enig!

> Godt råd. Ingen sætter sig vel ned og konstruerer
> en side som denne helt fra bunden og til det færdige
> resultat i ét hug.

Jeg starter altid oppefra og ned, tester og bygger
videre. Jeg har lige lavet et hurtigt eksempel på hvordan
menuen kunne se ud:

http://vebel.dk/test/momme/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Momme

Dato : 27-07-07 17:51

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Enig!

> Jeg starter altid oppefra og ned, tester og bygger
> videre. Jeg har lige lavet et hurtigt eksempel på hvordan
> [...]

Ja sådan kunne det godt se ud. Hvad er koden foresten for at
loade et andet billed når musen kører over ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-07 22:03

Momme wrote:

> Ja sådan kunne det godt se ud. Hvad er koden foresten for at
> loade et andet billed når musen kører over ?

Det kan du se i sidens css:

#navcontainer ul li a:hover{
background:url(menuhover.gif);
color: #fff;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-07-07 23:15

Momme skrev:

> Ja sådan kunne det godt se ud. Hvad er koden foresten for at
> loade et andet billed når musen kører over ?

Med JavaScript:
http://webdesign101.dk/rollover/
Med rigtig smart JavaScript:
http://webdesign101.dk/rollover/lbr06.php
eller menupanel
http://webdesign101.dk/showcase/rollover/
Med CSS
http://webdesign101.dk/showcase/rollover/rollover_2.php
eller
http://webdesign101.dk/showcase/rollover/rollover_3.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-07-07 02:48

Momme skrev:

> Hvad er koden foresten for at loade et andet
> billede når musen kører over?

Der er mange muligheder, se for eksempel
http://html-faq.dk/1012.asp

Der er også en masse menuer at vælge imellem på

http://css.maxdesign.com.au/
og
http://www.cssplay.co.uk/menus/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars Bo Nielsen

Dato : 27-07-07 07:17

Hej

Der er en rigtig smart måde at placere en box på en side på.

Du laver en box med div-koder og giver den et id, fx således:

Min tekst, fodboldresultater, hvad ved jeg

Inde i din css skriver du:

#min_box
{
postition: absolute;
left: 50%;
margin-left: -500px;
}

Denne lille finte gør følgende:

1. Positon absolute sikrer, at den ikke kan skuppes rundt med af
andre koder

2. Left 50% gør, at den altid starter midt på siden. Det skal boxen
ikke, men du kan bruge det til at centere boksen.

3. margin-left: -500px er det rigtigt smarte. I kombination med left
50% gør den, at du starter 500px TIL VENSTRE FRA MIDTEN AF SIDEN. Du
kan nu placere den præcis hvor du vil, og den vil altid stå det
samme sted i forhold til midten af siden.

Du kan selvfølgelig sætte andre attributter på, fx top: 100px; hvis
den ikke skal gå til toppen af siden.

Ingen hager: Jo, den enkelte boks kan udvides, men den kan ikke
skubbe til de andre bokse.

Hvis du vil have denne egenskab, så skal du lave 1 stor div-boks, og
placere en almindelig tabel inde i div-boksen.

JO, DET KAN LADE SIG GØRE!

Du kan lure koden med at centrere af på www.salsabonito.dk.

Mvh
Lars

Fra : Momme

Dato : 27-07-07 13:26

Tak til jer alle for de mange gode råd - jeg vil prøve mig stille
roligt frem og der skal nok være et eller andet der driller, så mon
ikk jeg spørger om noget nyt på et tidspunkt :P

Mvh Momme

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-07-07 14:54

On 27 Jul 2007 06:17:23 GMT, Lars Bo Nielsen <lbn@vola.dk> wrote:

>#min_box
>{
> postition: absolute;
> left: 50%;
> margin-left: -500px;
>}
<snip>

>Du kan lure koden med at centrere af på www.salsabonito.dk.

Har du prøvet at se på den side i fx 800*600?
Det giver vandret scroll - og på grund af ovennævnte konstruktion er det
umuligt at scrolle til venstre!

Så efter min mening et dårligt råd.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Momme

Dato : 08-08-07 17:20

Så blev forsiden omsider færdig, så jeg vil bare sige tak for hjælpen :)

I kan se resultatet her: www.1897.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-08-07 22:37

On 08 Aug 2007 16:20:02 GMT, Momme <momme5_5@hotmail.com> wrote:

>Så blev forsiden omsider færdig, så jeg vil bare sige tak for hjælpen :)
>
>I kan se resultatet her: www.1897.dk

Har du prøvet at validere:
<url:
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.1897.dk/forum/portal.php>