Newbie søger råd!!
Fra : KallesPost@gmail.com

Dato : 25-07-07 09:09

Hej alle,

Jeg vil gerne have lavet mig en hjemmeside, men har inden erfaring, og
ved ikke hvor jeg skal starte!

Er der nogen erfarne, der kan "pege mig i rigtige retning" mht. hvad
jeg skal lære og hvilke programmer, der skal anvendes?

Jeg vil gerne have lavet mig en hjemmeside, der bl.a. indeholder
følgende:

- sikker login for brugere (skal man selv lave et script og en
database?)
- en database med forskellige items
- mulighed for at brugere, der er logget ind kan aflægge kommentarer
til disse items
- mulighed for at brugere, der er logget ind kan give hinanden
kommentarer

Jeg har dreamweaver samt macromedia flash til rådighed lige pt.

Er det evt. en mulighed at vælge en host, der har skabeloner eller
lignende for sådanne funktioner til rådighed (mod betaling)

Er der nogen, der ved, hvor man skal starte?

På forhånd STOR tak!!

Med venlig hilsen

Kalle Pedersen

Fra : Flemming V

Dato : 25-07-07 12:11

wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Er der nogen erfarne, der kan "pege mig i rigtige retning" mht. hvad
> jeg skal lære og hvilke programmer, der skal anvendes?

Tja der findes jo heldigvis en masse gode programmer til at lave
hjemmesider i..

Der findes med garanti ligeså mange meninger om hvad der gør et godt
program som der findes programer... Jeg er selv rimelig ny i denne
verden, og jeg har prøvet mange af de forskellige programmer, Personligt
bruger jeg Stone Webvriter som er dansk og det er rimelig simpel at
bruge, men det giver et godt billede hvad man sidder og roder med.
samtidigt så har jeg læst og læst dels på html.dk men også på
hjemmesideskolen.dk

De 3 ovennævnte har givet mig et rimeligt billede af hvad man kan og ikke
kan...

Mit bedste råd til dig er : Søg, prøv, lær, dette er sagt / skrevet med
stor respekt for dem som kan meget, når man kun kan lidt i denne verden

Held og lykke

Flemming

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Bo Nielsen

Dato : 26-07-07 07:47

Hej Newbee

Der er ligesom 2 komplette verdener, hvis du vil lave en hjemmeside.

Enten laver du alt i Flash, eller også laver du alt med udgangspunkt i
HTML. I HTML kan du sætte Flash ind, fx som et banner, men Flash er kun
et ud af mange elementer i html-verdenen.

Hvis du vil lave html har du brug for følgende:

1. Et program til at skrive og arbejde med html i. Der er efter min
mening intet over og intet ved siden af Dreamweaver. Især fordi den
arbejder super godt med CSS, som kan bruges til at styre dit layout med.
Kan du tackle Dreamweaveren, er det at foretrække.

2. Html er statisk, det kan ikke håndtere dynamiske situationer. Hvis du
vil lave login og hente fra en database, står du overfor en dynamisk
situation. (dynamisk = forskellig, når du logger ind skal den fx både
kunne sende dig videre, hvis du skriver rigtigt, og skrive hvis dit login
ikke er godkendt).

3. Til den dynamiske verden er der flere muligheder. JavaScript kan klare
nogle ting, men til login og databaser kan du fx bruge php, asp eller
asp.net. Asp.net er det nyeste og langt det sværeste sprog, de 2 første
ligner hinanden og kan læres med lidt flair for programmering. Asp og
asp.net er Microsoft-verdenen, mens php er gratis. Dit webhotel vil
angive, om de støtter det ene eller det andet af disse sprog.

4. Når du så har tilegnet dig det ene eller det andet sprog, skal du også
lære lidt om at spørge ned i en database. Til dette bruges SQL eller
MySQL. De få ting, du skal kunne her, kan du dog hurtigt lære, og
databaseadministrationsprogrammer kan stort set altid selv generere
SQL-sætninger. Disse pakkes ind i php, asp eller asp.net.

5. I den helt nye Dreamweaver, CS3, er der noget der hedder "SPRY".
Muligvis kan det håndtere dine ønsker, uden at du skal lære en masse om
php/asp osv. Dreamweaveren har generelt nogle automatiserede funktioner
omkring database og databasekontakt.

6. Microsofts Frontpage (en pendant til Dreamweaver, men ikke 1/5 så
prof) kan muligvis lave nogle nemme løsninger med ASP op mod en Access
database. Værd at undersøge, med mindre din database skal have over 1.000
samtidige brugere!

7. Det vigtigste: Der er bunkevis af hjælp at hente på nettet. Spørg i
din google om "tutorials sql" fx. www.w3schools.com er supergod. Du kan
også købe glimrende bøger om emnet!

Har du tabt pusten? Få evt. et kursus hos Den Grafiske Højskole i
Dreamweaver under Grafisk Åben Uddannelse!

God arbejdslyst!

mvh
Lars