Inkluder i html
Fra : Thomas Jacobsen

Dato : 24-07-07 14:57

Jeg er næsten fuldstændig grøn i programmering af hjemmesider,
men prøver at lære det ved at surfe på nettet, så i må have lidt
tålmodighed med mig hvis jeg stiller for mange dumme spørgsmål :)

Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at inkludere php
scripts på mine sider, uden at jeg skal omdøbe dem til *.php -
også passer stierne ikke længere med dem der er angivet i
menuerne. Er der nogen som kan forklare mig hvad jeg skal gøre?

på forhånd tak

mvh Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-07-07 15:34

Thomas Jacobsen skrev:
> [...]
> også passer stierne ikke længere med dem der er angivet i
> menuerne. Er der nogen som kan forklare mig hvad jeg skal gøre?

Omdøbe filnavne i menuerne. For det er vel
kun dem, og ikke stierne, der ændres, når
du giver dine sider filtypenavnet .php?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
Webdesign håndbøger: http://733.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-07 15:44

Thomas Jacobsen wrote:
> så i må have lidt
> tålmodighed med mig hvis jeg stiller for mange dumme spørgsmål :)

De eneste dumme spørgsmål er dem, man ikke stiller - dem får man nemlig ikke
svar på.

> Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at inkludere php
> scripts på mine sider, uden at jeg skal omdøbe dem til *.php -

Det er klart. Generelt kan en side, der hedder html eller htm ikke afvikle
php-funktioner som f.eks. at inkludere noget andet.

Når jeg skriver "generelt", er det fordi det faktisk på en
Linux/Apache-server kan lade sig gøre at få en html-side til at opføre sig
som en php-side:

http://hjemmesideskolen.net/phpihtml.html

På en MS/IIS-server kan det ikke lade sig gøre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 24-07-07 16:06

Erik Ginnerskov wrote:
> Når jeg skriver "generelt", er det fordi det faktisk på en
> Linux/Apache-server kan lade sig gøre at få en html-side til at opføre sig
> som en php-side:

Virker også på en Windows/Apache server :)

Så hvis bare webserveren er en apache, så er styresystemet rimelig lige
meget :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-07-07 16:21

Martin wrote:

> Virker også på en Windows/Apache server :)

Aha. Jeg er bare endnu ikke stødt på en sådan konstellation. Hvor støder man
på den?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 25-07-07 04:10

On Tue, 24 Jul 2007 17:20:57 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Aha. Jeg er bare endnu ikke stødt på en sådan konstellation. Hvor støder man
>på den?

apache.org
(under HTTP Server | Download)

Hvis man fx vil bruge PHP på sin Windows Server, så er det mest
almindelige vist at køre det via en Apache webserver.

Jeg har vist stadig én installeret på min XP, selv om det er flere år
siden jeg har brugt den til nogle eksperimenter.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-07-07 22:37

Jørn Andersen wrote:

> Hvis man fx vil bruge PHP på sin Windows Server, så er det mest
> almindelige vist at køre det via en Apache webserver.

Jeg kører da php på IIS på min XP, det fungerer fint. Tidligere har jeg lige
så gnidningsløst kørt php pp IIS og W2K.

På en anden maskine i lokalnetvæk kører jeg php på Apache (XAMPP) på WME -
bare for at have en Apache at teste på.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 26-07-07 09:54

Erik Ginnerskov wrote:

> Aha. Jeg er bare endnu ikke stødt på en sådan konstellation. Hvor støder man
> på den?

På den ene af mine servere :)
Windows 2003 m. Apache 2

(Faktisk så læste jeg en artikel om at Apache kørte mere stabilt på en
Windows 2003 end på en Linux server)

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-07 08:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Aha. Jeg er bare endnu ikke stødt på en sådan konstellation. Hvor
> støder man på den?

På internettet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-07 18:18

Thomas Jacobsen skrev:

> Mit problem er at jeg ikke kan finde ud af at inkludere php
> scripts på mine sider, uden at jeg skal omdøbe dem til *.php

Hvis filerne ikke hedder .php til efternavn, bliver de ikke
PHP-fortolket.

> også passer stierne ikke længere med dem der er angivet i
> menuerne.

Det lyder sært, men HTML og PHP bruger stinavne forskelligt.

I en PHP-fil kan man blande afsnit med PHP og HTML således:

html-kode html-kode html-kode html-kode
html-kode html-kode html-kode html-kode
html-kode html-kode html-kode html-kode
<?php
php-kode php-kode php-kode php-kode php-kode
php-kode php-kode php-kode php-kode php-kode
php-kode php-kode php-kode php-kode php-kode
php-kode php-kode php-kode php-kode php-kode
?>
html-kode html-kode html-kode html-kode
html-kode html-kode html-kode html-kode

osv.