download af filer pdf, word osv.
Fra : Brian

Dato : 13-07-07 12:26

Hej NG
ja har lige bygget min første hjemmeside.
og den indeholder sikkert masser newbie fejl, men sådan er det jo.
det der dog irriterer mig mest er at de filer jeg har lagt fil
download. ikke downloades men åbnes i stedet.
kan i hjælpe mig Link http://www.mdmjk.dk/Digitalt%20system.htm

Brian

Fra : Holst

Dato : 13-07-07 12:47

Brian wrote:

> [...]
> det der dog irriterer mig mest er at de filer jeg har lagt fil
> download. ikke downloades men åbnes i stedet.

Det har sikkert noget at gøre med din browsers indstillinger. Det er
ikke noget, du som hjemmesideskaber kan gøre alverdens ved.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 13-07-07 13:04

On 13-07-2007 13:46 Holst wrote:
> Det har sikkert noget at gøre med din browsers indstillinger. Det er
> ikke noget, du som hjemmesideskaber kan gøre alverdens ved.

Jo, det kan man godt, men det kræver adgang til et serverside-sprog
(f.eks. PHP), der kan indlæse filen og sende den til browseren med

Browserne er ikke helt enige om, hvordan de skal håndtere det, men man
undgår i hvert fald, at filen åbnes i browseren.

Mvh. Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

www.mzh.dk

Fra : Thrane

Dato : 13-07-07 15:34

"Mikkel Z. Herold" <mikkel@[remove_this]mzh.dk> wrote in message

> Jo, det kan man godt, men det kræver adgang til et serverside-sprog
> (f.eks. PHP), der kan indlæse filen og sende den til browseren med

Eller ASP:

Jeg benytter selv dette ved f.eks. PDF'er, så de ikke bare åbnes i
browseren:

on error resume next
Set GetFile = Server.CreateObject("ADODB.Stream")
GetFile.Type = 1
GetFile.Open
GetFile.LoadFromFile Server.Mappath("\files\" & FILENAME)
If Err.number = 0 Then
Response.Clear
Response.ContentType = "application/octet-stream"
Response.AddHeader "Content-Disposition", "attachment; filename=" &
FILENAME
Response.AddHeader "Content-Transfer-Encoding","binary"
Response.BinaryWrite GetFile.Read
GetFile.Close
Set GetFile = Nothing
Response.End()
Else '< Error
GetFile.Close
Set GetFile = Nothing
Response.Write("Filen findes ikke!")
End If

Hvor FILENAME så evt. kunne hentes i URL med noget Request.Querystring...

--
Thrane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-07 14:02

Brian skrev:

> det der dog irriterer mig mest er at de filer jeg har lagt fil
> download. ikke downloades men åbnes i stedet.

Det er brugerens indstillinger af browseren der afgør det. Hvis
jeg har sat PDF-filer til at blive åbnet altid, ville det være
lidt træls hvis du tvang mig til at gemme dem.

--
Bertel

Fra : Per Rasmussen

Dato : 13-07-07 16:24

Brian wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> det der dog irriterer mig mest er at de filer jeg har lagt fil
> download. ikke downloades men åbnes i stedet.

Et højreklik med musen og man kan gemme filen

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-07-07 00:13

Brian skrev:

> ikke downloades men åbnes i stedet.

Det er da fint at siderne bliver åbnet, så kan folk selv
finde ud af at gemme filen.

Har du KUN mulighed for download, er brugeren
nødt til at hente siden hjem, gemme den, og derefter
se den.

Den metode er dårlig fleksibilitet, set med brugerøjne.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 14-07-07 05:26

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev :

>Har du KUN mulighed for download, er brugeren
>nødt til at hente siden hjem, gemme den, og derefter
>se den.

Man kan jo i samme boks, hvor gemmuligheden kommer, vælge at
dokumentet skal åbne i stedet for at gemmes.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Thrane

Dato : 14-07-07 08:42

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> wrote in message

> Man kan jo i samme boks, hvor gemmuligheden kommer, vælge at
> dokumentet skal åbne i stedet for at gemmes.
>
> --
> Kerim
> »Søger nogen en anden religion end Islam, skal den ikke modtages
> af Ham, og han skal i det kommende liv være blandt taberne.«
> (Sura 3, vers 87)

Enig...
Synes det er belastende at klikke på et link og så opdage det åbner en PDF
elelr en Word-fil op i min browser.
Ved den slags foretrækker jeg valgmuligheden mellem at gemme eller åbne.

--
Thrane

Fra : Leonard

Dato : 14-07-07 09:35

On Sat, 14 Jul 2007 09:42:02 +0200, Thrane wrote:

> Synes det er belastende at klikke på et link og så opdage det åbner en PDF
> elelr en Word-fil op i min browser.
> Ved den slags foretrækker jeg valgmuligheden mellem at gemme eller åbne.

Så vælger du da bare en indstilling i din browser, så den altid spørger
hvad den skal i stedet for at åbne.
Jeg gider ikke skulle gøre tingene flere gange, jeg vil gerne have åbnet
filerne i første klik, så det har jeg valgt at indstille min browser
til.
Det bør altid være op til brugeren selv at vælge.

--
Leonard
RC Tamiya King Hauler 1:14 sælges

Fra : zigma.dk

Dato : 15-07-07 14:42

Leonard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> til.
> Det bør altid være op til brugeren selv at vælge.

Man kan da ikke som webudvikler forvente at brugeren har en bestemt indstilling
aktiveret i sin browser. Perosnligt synes jeg det er smartest for alle, at
brugeren får muligheden for at åbne eller gemme en fil, frem for at udvikleren
bestemmer at filen SKAL åbnes inline.

Fra : Brian

Dato : 15-07-07 16:22

On 15 Jul., 15:42, zigma.dk <zi...@zigma.dk> wrote:

> [...]
> brugeren får muligheden for at åbne eller gemme en fil, frem for at udvikleren

Mange tak for indslag, jeg tror at jeg lader blive som det er, da det
giver den bedste løsning for alle. (sådan stort set )

Brian O