Encoding fejl, ved opdatering via innerHTM~
Fra : Claus Kurtzmann

Dato : 08-07-07 19:57

Jeg ved ikke om jeg laver min side forkert, men jeg er løbet ind
i et problem, som jeg ikke ellers kan finde beskrevet på
internettet, så jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg er ved at redesigne en hjemmeside, og er i den forbindelse
skiftet fra at bruge frames, til at bruge DIV's.

Den nye side kan ses her:
http:www.dark-ages/new

Jeg har i venstre side en menu div, som bliver udfyldt, alt efter
hvilken menu man vælger i toppen af siden. Alt efter hvad man så
vælger i menu Diven, bliver der indlæst en php side i et
XMLHttpRequest, i JavaScript, som bliver puttet ind i min main
Div's InnerHtml.

Som det kan ses helt fra starten, så er encodingen ikke korrekt
på det der er i min Main Div.

Som default indlæses nyhedderne i main Div'en, men alle Æ, Ø, Å +
andre specialkarakterer bliver vist som ?, hvordan løses dette?

De PHP sider jeg indlæser er ren PHP, altså ingen html, head
eller body tag, jeg har prøvet at tilføje disse tags, samt
tilføjet <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=iso-8859-1"> til alle kilde sider, men det gør ingen
forskel. Jeg har også forsøgt at gemme filerne som Unicode, UTF-8
og ANSI, men heller ikke det gav resultat.

Håber I kan hjælpe, jeg er blank for ideer!

VH
Claus Kurtzmann

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-07-07 21:15

Claus Kurtzmann skrev:

> men alle Æ, Ø, Å + andre specialkarakterer bliver
> vist som ?, hvordan løses dette?

Prøv lige at placere noget tekst på normal vis på din
side, for eksempel:

bare for at udelukke alt andet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Claus Kurtzmann

Dato : 08-07-07 22:24

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv lige at placere noget tekst på normal vis på din
> [...]

Er nu hardkodet i index filen, så er der ingen problemer.
Hvis news siden bliver hentet direkte, er der heller ingen
problemer
http://dark-ages.dk/new/php/news.php

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-07-07 00:58

Claus Kurtzmann skrev:

> Er nu hardkodet i index filen, så er der ingen problemer.

Jamen, så har du jo fundet løsningen

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 09-07-07 01:30

"Claus Kurtzmann" <claus@kurtzmann.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og ANSI, men heller ikke det gav resultat.
>
> Håber I kan hjælpe, jeg er blank for ideer!

Har samme problem ved hentning af indhold fra MySQL.
Så vidt jeg kan se, er det AJAX - XMLHttpRequest - der ikke kan lide de
danske karakterer, og det hjælper ikke at tilpasse med karaktersæt.
En mulig løsning er en PHP funktion der konvertere ÆØÅæøå til HTML
versionerne &AElig; osv...

Birger