Doctype problemer.
Fra : Mr J..

Dato : 25-06-07 14:24

Hejsa Alle
Jeg har en menu der kræver:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"../xhtml1-transitional.dtd">

Men når jeg laver den doctype, fucker den en masse divs og deres virkemåde..
Kan man slå en doctype fra igen, lige efter menuen??
Eller skal jeg lave noget andet menu?

Håber i kan hjælpe, tog godt nok noget tid at finde ud af det var doctypen..
:o/

Mvh
Morten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 25-06-07 16:28

"Mr J.." <Nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Alle
> Jeg har en menu der kræver:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "../xhtml1-transitional.dtd">

.../ <==

Ligger den xhtml1-transitional.dtd i parent mappen, eller har du bare sakset
noget ud fra en anden side ? :)

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">Prøv at klippe
ovenstående ind i stedet, den peger på en eksisterende side.>Men når jeg
laver den doctype, fucker den en masse divs og deres virkemåde..Browseren
ændre opførsel alt efter hvilken doctype der er sat.>Kan man slå en doctype
fra igen, lige efter menuen??Nej.>Eller skal jeg lave noget andet menu?Lav
en menu som virker med den pågældende doctype du vil bruge. Der oftest[tm]
blot tale om mindre justeringer, i forhold de forksllige doctypes.Hvis du
giver et link til siden du arbejder på, er det nemmere at hjælpe.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-06-07 16:50

Mr J.. wrote:

> Jeg har en menu der kræver:
> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
> "../xhtml1-transitional.dtd">

Det må være en fejl i menuen, hvis den kræver en fejlagtigt formateret DTD.

> Men når jeg laver den doctype, fucker den en masse divs og deres
> virkemåde..

Det undrer mig ikke. Prøv med denne i stedet:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/transitional.dtd">

> Kan man slå en doctype fra igen, lige efter menuen??

Nej, DTD sættes øverst i dokumentet og gælder hele dokumentet.

> Eller skal jeg lave noget andet menu?

Det ville være mit umiddelbare bud. Der er ikke noget i vejen for at have en
flot og velfungerende menu i et dokument med xhtml-DTD - hvadenten du vælger
transitional eller strict.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Mr J..

Dato : 26-06-07 07:24

Hej Sune og Erik..

Det virker stadigt ikke..

Kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/transitional.dtd">

#checkbokses {
padding:0;
margin:0;
}

#checkbokses ul {
display:inline;
margin:0;
padding:0;
}

#checkbokses ul li {
display:inline;
border: 1px solid black;
height:30px;
width: 50px;
font: 10px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
color: #000000;
text-align: center;
}

<ul>
<li>DAG</li>
</ul>

prøv at lave den html fil, og se den i en browser med/uden doctypen, uden
ser det ud som det skal, men med er det helt fucket, og det kan jeg ikke
rette ind lige meget hvad hulen jeg laver.. irriterende..

Mvh
Morten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-06-07 08:07

On Tue, 26 Jun 2007 08:23:30 +0200, "Mr J.." <Nomail@nomail.dk> wrote:

>Hej Sune og Erik..
>
>Det virker stadigt ikke..

>#checkbokses ul li {
> display:inline;

Fjern display:inline og indsæt:
float:left;

> border: 1px solid black;
> height:30px;
> width: 50px;
> font: 10px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
> color: #000000;
> text-align: center;
> }
<snip>

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-06-07 09:11

On Tue, 26 Jun 2007 09:06:41 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> wrote:

>Fjern display:inline og indsæt:
>float:left;

Checkede lige i Opera og FF. I FF får du "liste-prikkerne" med - de kan
fjernes ved at tilføje:

#checkbokses ul {
list-style-type:none;
}

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jørn Andersen

Dato : 26-06-07 09:14

> [...]

>ser det ud som det skal, men med er det helt fucket, og det kan jeg ikke
>rette ind lige meget hvad hulen jeg laver.. irriterende..

"en browser" --- det kan også være en Opera eller en FF. Her ser der
"fucket" ud også uden DOCTYPE.

Det er én af grundene til at bruge en rigtigt DOCTYPE: Der er større
chancer for, at det virker nogenlunde ens på tværs af browsere.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Mr J..

Dato : 26-06-07 10:07

> [...]
>
> Det er én af grundene til at bruge en rigtigt DOCTYPE: Der er større
> chancer for, at det virker nogenlunde ens på tværs af browsere.

Hej Jørn

Mange tak for din store hjælp, det virker nu, men med doctype kan jeg så se
alle de andre fejl jeg har lavet i farten )
Kunne godt være man skulle bruge doctype fremover, plejer jeg ikke...

Mvh
Morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-07 20:13

Mr J.. wrote:

> Mange tak for din store hjælp, det virker nu, men med doctype kan jeg
> så se alle de andre fejl jeg har lavet i farten )

Det er så en af de fordele, der følger med at anvende en korrekt formuleret
DTD.

> Kunne godt være man skulle bruge doctype fremover, plejer jeg ikke...

Det kunne også være en god ide fremover at lægge dit problem ud på dit
webhotel og så sende adresssen til problemet her i grupperne i stedet for at
poste al din kode sammen med dit spørgsmål. Det gør det meget lettere for os
at hjælpe dig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk