Centrering af side + lidt mere
Fra : Paw Jeppesen

Dato : 24-06-07 08:56

Jeg har lavet min egen side her:

http://jeppesengrafisk-dk-temp.domaindirect.dk

1. Problem: Jeg vil gerne have siden centreret vandret og lodret. kan jeg
også godt, men ved hjælp at negative marginer, hvilket jeg ikke syntes er
vildt hensigtsmæssigt. Har ledt en del steder, men kan desværre ikke finde
koden på nettet.

2. Problem: Når nu siden er centreret vil jeg gerne have en boks der går
over hele siden brede på midten, således at uanset skærmens opløsning den
altid er fast placeret. List kryptisk forklaret men kig her:
http://jeppesengrafisk-dk-temp.domaindirect.dk/billeder/test/egen_side_index_6.jpg
Håber det giver mening. Baggrunden i boksen er: #444437 med en border top &
bund på 2px solid #7A1846. Nogen iddér til hvordan jeg kan løse dette?

3. Problem: På opgavesiden vil jeg gerne have lavet følgende:
Når man klikker på en "tomb" i bunden, hopper den pågældende opgave op i
"vinduet" i spalte 3. Til hver opgave er der flere billeder som jeg gerne
vil kunne vise den besøgende. Læseren skal kunne klikke sig videre til det
enkelte billede, ved hjælp af en simpel navigation (se billedet længere
oppe). Jeg kan selvfølgelig lave det ved at lave nye sider for hvert
billede, men det bliver hurtigt et stort og uoverskueligt projekt...

Nogen der kan hjælpe??

På forhånd tak

Paw J

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-06-07 12:14

Paw Jeppesen skrev:
> [...]
> vildt hensigtsmæssigt. Har ledt en del steder, men kan desværre ikke finde

Det er fuldstændig uproblematisk at lave vandret
centrering:
Omslut alt indhold på din side i et div-element,
for eksempel div#side, og lav følgende formdeklarationer
i dit stylesheet;
body {
text-align:center;
.... [øvrige formregler for body]
}
#side {
text-align:left;
width:45em;
margin:1em auto;
.... [øvrige formregler for #side]
}

> [...]
> bund på 2px solid #7A1846. Nogen iddér til hvordan jeg kan løse dette?

Du kan jo (heldigvis) ikke fra en webside kontrollere,
hvad der på en brugers skærm befinder sig uden for
browservinduet, så hvis er det du mener, er din ide
dødfødt.

Hvad der /kan/ lade sig gøre viser jeg på skitsen
http://webdesign101.dk/x/jeppesen.html

> [...]
> oppe). Jeg kan selvfølgelig lave det ved at lave nye sider for hvert
> billede, men det bliver hurtigt et stort og uoverskueligt projekt...

er vel tilstrækkeligt, hvis du laver en visPix(n)
funktion, der refererer til de forskellige billeder.

Jørgen Farum Jensen
..