Kan man linke til et eksternt HTML documen~
Fra : Michael Glerup Jørge~

Dato : 17-06-07 18:04

Hej

Er ved at lave en hjemmeside, hvori jeg bruger en menu der er en
blanding af Javascript, HTML og CSS. Menuen skal så gå igen på
samtlige documenter på siden.

Jeg har lavet det sådan at der linkes til et eksternt CSS- og et
eksternt Javascript document således at jeg kan nøjes med at
opdatere et sted når menuen skal opdateres.

Kan jeg på samme måde linke til et eksternt HTML document så jeg
ikke behøver at rette koden i samtlige documenter når jeg skal
rette i menuen?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-06-07 18:17

"Michael Glerup Jørgensen" skrev i en meddelelse...

> Kan jeg på samme måde linke til et eksternt HTML document så jeg
> ikke behøver at rette koden i samtlige documenter når jeg skal
> rette i menuen?

Jeg er ikke sikker, men måske det du søger er SSI. Kig her:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=includen

....og undgå så javascriptløsningen andet end til test.

MVH
Rune Jensen

Fra : Michael Glerup Jørge~

Dato : 17-06-07 22:03

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=includen
>
> ....og undgå så javascriptløsningen andet end til test.

Hej Rune

Tak for hjælpen...

Hvorfor skal jeg undgå Javascript til andet end test?

Mvh
Michael Jørgensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-06-07 23:13

"Michael Glerup Jørgensen" skrev i en meddelelse...

> Hej Rune
>
> Tak for hjælpen...
>
> Hvorfor skal jeg undgå Javascript til andet end test?

Det korte svar er, at det er brugeruvenligt. Det lidt længere kommer Erik
selv med:

"Du skal dog være opmærksom på, at en ren javascriptmenu er den allersidste
udvej, hvis du ikke har andre muligheder for at genbruge en enkelt menufil
på mange sider:

a.. Hvis brugeren har slukket for afvikling af javascript, er dine sider
uden navigation og brugeren kommer ikke længere end til første side.
b.. Søgerobotterne kan ikke indeksere en menu lavet med ren javascript.
Dine sider bliver derfor ikke indekseret."

....altså, at hvis du bruger Javascript til include, så kan du ikke være
sikker på det kan bruges af alle. Dette gælder faktisk alt, hvad der hedder
JavaScript/java/Flash, når det bruges til menuer og navigering. Man skal
vide nøjagtigt, hvad man gør og hvorfor. Man kan måske godt lave
fall-backløsninger, så problemerne bliver mindre, men har du i dette
tilfælde adgang til serverside, så vil det være en lidt bagvendt måde at
gøre det på.

MVH
Rune Jensen