Newbie søger råd!!
Fra : KallesPost@gmail.com

Dato : 25-07-07 09:12

Hej alle,

Jeg vil gerne have lavet mig en hjemmeside, men har inden erfaring, og
ved ikke hvor jeg skal starte!

Er der nogen erfarne, der kan "pege mig i rigtige retning" mht. hvad
jeg skal lære og hvilke programmer, der skal anvendes?

Jeg vil gerne have lavet mig en hjemmeside, der bl.a. indeholder
følgende:

- sikker login for brugere (skal man selv lave et script og en
database?)
- en database med forskellige items
- mulighed for at brugere, der er logget ind kan aflægge kommentarer
til disse items
- mulighed for at brugere, der er logget ind kan give hinanden
kommentarer

Jeg har dreamweaver samt macromedia flash til rådighed lige pt.

Er det evt. en mulighed at vælge en host, der har skabeloner eller
lignende for sådanne funktioner til rådighed (mod betaling)

Er der nogen, der ved, hvor man skal starte?

På forhånd STOR tak!!

Med venlig hilsen

Kalle Pedersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-07 11:44

KallesPost@gmail.com writes:

> Jeg vil gerne have lavet mig en hjemmeside, men har inden erfaring, og
> ved ikke hvor jeg skal starte!

IKKE ved at skrive enslydende beskedder i flere nyhedsgrupper (aka
multiposting). Vælg en gruppe, den du mener bedst matcher dit problem,
og skriv der. Så kan du evt. få at vide hvor du ellers skal prøve.

> Er der nogen erfarne, der kan "pege mig i rigtige retning" mht. hvad
> jeg skal lære og hvilke programmer, der skal anvendes?

Ud fra din beskrivelse skal du bruge et CMS (indholdsstyringssystem).
Dem er der mange forskellige af, med hver deres fordele og ulemper
(og jeg kender dem højst af navn). Et CMS er server-side, så
d.e.i.w.clientside er i hvert fald ikke den rigtige gruppe at få
råd i. Et godt sted at starte ville *måske* være
dk.edb.internet.webdesign.serverside

> Er det evt. en mulighed at vælge en host, der har skabeloner eller
> lignende for sådanne funktioner til rådighed (mod betaling)

Utvivlsomt.

/L

Fra : Birger

Dato : 25-07-07 11:55

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> KallesPost@gmail.com writes:
[snip]
> Ud fra din beskrivelse skal du bruge et CMS (indholdsstyringssystem).

Der er da vist mange andre muligheder...

Hvorfor tror nogle "hjemmeside-designere", at de bedste sider fås ved at
"hugge" fra andre der har fremstillet noget brugbart, og at alting fungere
bedst, hvis man bruger en skabelon andre har fremstillet?
Hvad er der blevet af personlig kreativitet og glæden ved at have gjort
noget selv?

Birger

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-07-07 12:40

Den 25-07-07 12.55 skrev Birger følgende:

> Der er da vist mange andre muligheder...

Helt sikkert, men uden forhåndskendskab til hjemmesidekodning og med de
krav til siden, som der opstilles, er et CMS nok den nemmeste måde at
komme i gang på.

> Hvorfor tror nogle "hjemmeside-designere", at de bedste sider fås ved at
> "hugge" fra andre der har fremstillet noget brugbart, og at alting fungere
> bedst, hvis man bruger en skabelon andre har fremstillet?

Hvem i alverden har talt om at "hugge". "Hugger" man også, hvis man
benytter html-koder som <html> og <body>? Det er jo også noget som andre
har lavet.

> Hvad er der blevet af personlig kreativitet og glæden ved at have gjort
> noget selv?

Der findes også CSM-systemer, hvor man kan bruge sin kreativitet. Det
virker som om, du tror, at CMS er ensbetydende med en fastlåst skabelon.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Birger

Dato : 26-07-07 10:00

> Helt sikkert, men uden forhåndskendskab til hjemmesidekodning og med de
> krav til siden, som der opstilles, er et CMS nok den nemmeste måde at
> komme i gang på.

Spørgeren vil lave en hjemmeside, har ingen erfaring, og beder om :
"Er der nogen erfarne, der kan "pege mig i rigtige retning" mht. hvad
jeg skal lære og hvilke programmer, der skal anvendes?"

Content Management System bliver der svaret.
Sådan et kan da givetvis håndtere kravene, der bliver stillet op - men er
næppe nødvendigt - og er IMHO ikke det rigtige sted at begynde, hvis man
også vil lære noget om de involverede emner/teknologier.

> Hvem i alverden har talt om at "hugge". "Hugger" man også, hvis man
> benytter html-koder som <html> og <body>? Det er jo også noget som andre
> har lavet.

"Hugge" var nok ikke det rigtige ord.
Der er så mange : "..er der ikke en der har en stump kode jeg kan bruge
til....", hvad enten det nu er HTML, scripting, PHP eller ASP.
Det er der sikkert. Og staklerne bruger mere tid på at finde ud af at
tilrette, end det ville tage at sætte sig ned og gøre det fra bunden, og
lærer ikke nær så meget af investeringen.
Så "programmering" eller "hjemmeside design" bliver mere et spørgsmål om at
tilrette noget andre har lavet til sit eget behov, end at vide/forstå
hvordan tingerne fungerer og hænger sammen.

"
[...]

Altså en database med 4 tabller, noget HTML, formentlig CSS, og noget
serverside scripting.
Det oversættes til CMS..?
Man kan skyde gråspurve med kanoner.

> Der findes også CSM-systemer, hvor man kan bruge sin kreativitet. Det
> virker som om, du tror, at CMS er ensbetydende med en fastlåst skabelon.

Hvorfor ligner så mange sider hinaden?
Definer fastlåst.

> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.
> http://kimludvigsen.dk

Birger

Shhh.. Jeg er ved at designe et CMS - der kan snart ikke laves hjemmesider
uden! ;>)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-07-07 16:44

Den 26-07-07 11.00 skrev Birger følgende:

> [...]
> næppe nødvendigt - og er IMHO ikke det rigtige sted at begynde, hvis man
> også vil lære noget om de involverede emner/teknologier.

Det kan selvfølgelig godt tænkes, at han har lyst til at lære alle
teknologierne, så kan kan lave en hjemmeside i løbet af nogle
uger/måneder, i stedet for at få lavet en hjemmeside her og nu. Mit gæt
er, at han vil lave den her og nu, ikke mindst fordi han selv
efterspørger skabeloner.

> [...]
> tilrette noget andre har lavet til sit eget behov, end at vide/forstå
> hvordan tingerne fungerer og hænger sammen.

Mange begyndere vil bare have en side, de er ikke interesserede i alt
det nørdede. Og CMS kan netop hjælpe dem med at nå målet på en nem måde
- ikke at alle CMS-systemer er nemme, men at skulle lære tingene fra
bunden er heller ikke nemt. Og det er jo langt fra sikkert, at de skal
bruge deres viden til at lave flere sider end den ene.

> Altså en database med 4 tabller, noget HTML, formentlig CSS, og noget
> serverside scripting.
> Det oversættes til CMS..?
> Man kan skyde gråspurve med kanoner.

Tværtimod! Det kan godt være, det er nemt for dem, der kan i forvejen,
men for en begynder er det absolut ikke bare lige. Jeg vil nærmere mene,
du tager kanonerne i brug, når du anbefaler, at man lige skal lære html,
css, MySQL og php (eller lignende teknologier) i stedet for at sætte sig
ned og klikke på nogle knapper i et CMS-system.

> Hvorfor ligner så mange sider hinaden?

Måske fordi mange af brugerne er nybegyndere, eller ikke er særlig
kreative. De bliver ikke mere kreative af at skrive <html> og andre koder.

> Definer fastlåst.

At man ikke kan lave mere end ét eller to forskellige design. Jeg skal
ikke afvise, at nogle CMS'er begrænser brugerens kreativitet, men det er
altså ikke alle der gør det.

> Shhh.. Jeg er ved at designe et CMS - der kan snart ikke laves hjemmesider
> uden! ;>)

Det er den omvendte verden. Jeg argumenterer for CMS, men kunne ikke
drømme om at bruge et, mens du...

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-07-07 12:36

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse
> [snip]
>

> Der er da vist mange andre muligheder...

Utvivlsomt. Det er forholdsvis generiske behov:
- adgangskontrol
- primære indlæg (blog-, news-, artikel- eller lignende indlæg)
- kommentarer på indlæg
- direkte beskedder mellem brugere (IM)

De fleste blog-, forum- og CMS-systemer kan vel klare det.

> [...]
> bedst, hvis man bruger en skabelon andre har fremstillet?
> Hvad er der blevet af personlig kreativitet og glæden ved at have gjort

Glæden er skam også stor, hvis man interesserer sig for den
slags. Hvis man bare vil have et værktøj til at få den egentlige
opgave løst, så er det til gengæld bare en unødvendig omvej at
lave ting selv. Det overlades bedre til folk der faktisk ved noget
om det. Den svære opgave er så at finde ud af hvad der er skidt
og hvad der er kanel, når man ikke selv ved noget.

/L