CSS menu
Fra : Janus Høi

Dato : 29-06-07 19:25

Jeg har fundet en CSS-menu jeg godt vil bruge:
http://www.dynamicdrive.com/style/csslibrary/item/glowing-tabs-menu/

Problemet med den er bare, at den der linie i bunden af menuen jo
burde 'brækkes' når menu punktet er aktivt, så det ligner et rigtigt
faneblad.

Se for eksempel denne, hvor det er lavet sådan:
http://www.dynamicdrive.com/style/csslibrary/item/overlapping-horizontal-tabs/
Jeg vil gerne have det første eksempel, for jeg synes det ser lidt
mærkeligt ud, at menupunkterne ikke rigtig sluttes af i venstre side.

Er der nogle der kan kode den der CSS, så linien ikke 'kører igennem'
den aktive menu?

--
Janus

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-06-07 21:01

Janus Høi wrote:
> Jeg har fundet en CSS-menu jeg godt vil bruge:
> http://www.dynamicdrive.com/style/csslibrary/item/glowing-tabs-menu/

Jamen, så synes jeg da, at du skal prøve at lave noget og lægge det ud på
nettet, så du kan sende et link til det. Vejledningen står på siden.

Får du problemer, kan du trygt vende tilbage og vi vil så forsøge at hjælpe
dig videre. Men du må altså lige forsøge selv først.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Janus Høi

Dato : 30-06-07 07:44

On 29 Jun., 22:00, "Erik Ginnerskov" <e...@donotspammeplease.invalid>
wrote:

> Jamen, så synes jeg da, at du skal prøve at lave noget og lægge det ud på
> nettet, så du kan sende et link til det. Vejledningen står på siden.

Tak for dit - formentligt - velmenende råd. Jeg er næsten sikker på,
at du misforstod min henvendelse.

Jeg har ikke problemer med at tilrette menuen og bruge den. Jeg har
bygget den op om lidt php, så det nu er en automatiseret proces, hvor
den henter database-oplysninger og selv indsætter faneblade svarende
til det antal menupunkter der er defineret i databasen.
Alt det fungerer.

Men det jeg ønsker og iøvrigt forsøgte at forklare, er noget i
forbindelse med designet, hvor jeg mener der er en mangel i scriptets
udformning.

Nemlig der, hvor hvor menu-tab'en er AKTIV.
Det skal jo give en illussion om en arkiv-mappe man åbner. Men den
vertikale linie der er under menuen, bør jo så være udeladt under den
aktive menu, for at bevare indtrykket af en arkivmappe man bladrer i.
Den skal dog stadig være på begge sider af denne.

Den del af det, er jo ikke beskrevet i vejledningen.

Jeg har prøvet en del selv. Blandt andet at forsøge at gennemskue hvad
det er der sker i eksempel nummer to jeg linkede til, hvor det jo
fungerer. Men i den menu bryder jeg mig ikke om hvad jeg ser i venstre
side, hvor den ikke afsluttes ordentligt. De to menuer er bygget
forskelligt op med billederne, som man kan se. Og min viden om CSS
rækker ikke - heller ikke efter megen kamp - til at løse problemet.

Så formaningen "Men du må altså lige forsøge selv først" er generelt
et rigtigt godt råd, men i dette tilfælde ganske overflødigt.

Beklager, at jeg ikke fik forklaret mig rigtigt i første forsøg.
--
Janus

Fra : Birger

Dato : 30-06-07 09:52

wrote:

> [...]

et rigtigt godt råd, men i dette tilfælde ganske overflødigt.

Beklager, at jeg ikke fik forklaret mig rigtigt i første forsøg.

Tror du skal fjerne border-bottom for den valgte tab..

#glowingtabs #current a span{ /*Selected Tab style*/
background-position:100% -82px; /*Shift background image up to start of 2nd
tab image*/
color: black;
border-bottom : 0px;
}

Birger

Fra : Janus Høi

Dato : 30-06-07 11:22

On 30 Jun., 10:52, "Birger" <s...@bbsorensen.com> wrote:

> [...]
>
> #glowingtabs #current a span{ /*Selected Tab style*/
> background-position:100% -82px; /*Shift background image up to start of 2nd

Næh.. Det virker ikke.
--
Janus

Fra : Birger

Dato : 30-06-07 12:41

> [...]

> #glowingtabs #current a span{ /*Selected Tab style*/
> background-position:100% -82px; /*Shift background image up to start of

Næh.. Det virker ikke.
--
Janus

Nej, selvfølgelig ikke...
Linien hører til <ul>-elementet, ikke de individuelle <li>'er...
Du kan derfor enten fjerne den helt, eller nøjes med stregen under
tabsene...
http://test1.mortove.dk/
hvor den er rød og for tyk ;>)
Indexfilen indeholder også css, så Vis Kilde eller gem. De dele der er
ændret på, er border-bottom, og en enkelt margin der er ændret til padding,
så tabs (og stregen) rører hinanden.

Birger