DeCompiler for Turbo-C??
Fra : OZ1HDL

Dato : 06-07-01 18:43

Hej - Findes der en DeCompiler for Borlan Turbo-C årgang 1988 ??
(Jeg har et gammelt dos-program jeg vil rette i, der er ingen licens eller
ophavsret/copyright til det.)
Mvh gel_e2@hotmail.com

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-07-01 20:16

On Fri, 6 Jul 2001 19:43:11 +0200, "OZ1HDL" <oz@1hdl.dk> wrote:

>Hej - Findes der en DeCompiler for Borlan Turbo-C årgang 1988 ??
>(Jeg har et gammelt dos-program jeg vil rette i, der er ingen licens eller
>ophavsret/copyright til det.)

Nej

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-07-01 21:14

OZ1HDL skrev:

>(Jeg har et gammelt dos-program jeg vil rette i, der er ingen licens eller
>ophavsret/copyright til det.)

Så gælder den automatiske ophavsret (medmindre det ikke har
værkshøjde).

Jeg kunne såmænd godt finde på at fedte med et gammelt program;
det er mere for at imødegå den der: "Der er vist ikke ophavsret
på". Det er der automatisk.

--
Bertel

Fra : OZ1HDL

Dato : 07-07-01 23:10

>Jeg kunne såmænd godt finde på at fedte med et gammelt program;
>det er mere for at imødegå den der: "Der er vist ikke ophavsret
>på". Det er der automatisk.
Hvordan det?? Hvordan det?? Du "snakker" hvist bare!
Jeg har det meste af af koden, resten er tabt......
Hvordan vil du bevise at det ikke er mig der har "copyright" ??
Mvh gel_e2@hotmail.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-07-01 08:01

OZ1HDL skrev:

>Hvordan det?

Sådan:

Loven om ophavsret:
§ 1.   Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk,
   har ophavsret til værket, hvad enten dette fremtræder som
   en i skrift eller tale udtrykt skønlitterær eller
   faglitterær fremstilling, som musikværk eller sceneværk,
   som filmværk eller fotografisk værk, som værk af
   billedkunst, bygningskunst eller brugskunst, eller det er
   kommet til udtryk på anden måde.

Bemærk at det skal være et værk. Computerprogrammer er ikke nævnt
specifikt her (det er de senere i loven), men de falder ind under
"kommet til udtryk på anden måde".

>Hvordan det?? Du "snakker" hvist bare!

Nu har jeg dokumenteret min 'snak'.

>Jeg har det meste af af koden, resten er tabt......
>Hvordan vil du bevise at det ikke er mig der har "copyright" ?

Hvorfor skulle jeg prøve på det?

--
Bertel

Fra : OZ1HDL

Dato : 08-07-01 21:49

Decompiler ønskes til gammelt Borlan turbo C fra 1988. Findes det??
Mvh Gert

Fra : Anders Melchiorsen

Dato : 08-07-01 22:28

"OZ1HDL" <oz@1hdl.dk> skrev:

> Decompiler ønskes til gammelt Borlan turbo C fra 1988. Findes det??

Det er umuligt at lave, så nej.

--
Regards, Anders

....if a Microsoft product fails, who do you sue?

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 09-07-01 09:27

Anders Melchiorsen wrote:

> Det er umuligt at lave

da ikke hvis du har skrevet compileren eller ligger inde med kildeteksten

til den? Det teoretiske resultat er vist nok at disassembler problemet -
og den del der beskæftiger sig med at kende instruktioner fra data - er
ækvivalent med standsning problemet og derfor umuligt at løse 100%
generelt - men derfor kan vel godt lade sig gøre at lave en version der
virker "for det meste", eller?

Ulrik Magnusson

Fra : Johnny Ronnenberg

Dato : 02-10-01 17:02

> Det er umuligt at lave, så nej.

Dumt spørgsmål hvad gør debug i dos så? Udover at konvertere eksekverbar
code til assemblerkode, der kan rettes og genkompileres?

Såvidt jeg husker er der vist også mulighed for, i nyere versioner af C++
fra Borland, at få omskrevet assembler til C++.

Det er måske ikke pænt og det er endda ulovligt at pille i andre
programkode. Men muligt er det. Selv om rå ukommenteret assemblerkode kan
gøre selv langhårede programmører skaldede på rekordtid.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-10-01 17:39

Den Tue, 2 Oct 2001 18:02:12 +0200 skrev Johnny Ronnenberg:

>Dumt spørgsmål hvad gør debug i dos så? Udover at konvertere eksekverbar
>code til assemblerkode, der kan rettes og genkompileres?

Det er ikke en "(de)-compiler", det er en "(dis)-assembler".

Assembler er bare symboler for de numeriske tal. En linie C++ kode kan
sagtens blive til 50 assembler-instruktioner.

>Såvidt jeg husker er der vist også mulighed for, i nyere versioner af C++
>fra Borland, at få omskrevet assembler til C++.

Ikke til læselig C++, det kan du være ret sikker på.

>Det er måske ikke pænt og det er endda ulovligt at pille i andre
>programkode. Men muligt er det. Selv om rå ukommenteret assemblerkode kan
>gøre selv langhårede programmører skaldede på rekordtid.

En disassembler er IKKE det samme som en decompiler.

Mvh
Kent
--
IIS should be kept behind a PIX or better firewall, with port 80 closed.

Fra : Igor V. Rafienko

Dato : 02-10-01 17:49

[ Johnny Ronnenberg ]

[ snip ]

> Dumt spørgsmål hvad gør debug i dos så? Udover at konvertere
> eksekverbar code til assemblerkode, der kan rettes og genkompileres?

Debugger etterlater som regel masse hjelpeinformasjon inne i filen.
Dersom denne informasjonen er fjernet, og det er foretatt
ikke-trivielle optimaliseringer av koden og du ikke kjenner til
kompilatoren som har foretatt disse optimaliseringene, er det _umulig_
å få ut det opprinnelige programmet (jeg snakker ikke bare om
variabelnavn (det er definitivt ikke noe håp om å få ut slike), jeg
snakker også om programflyten).

<URL:http://www.csee.uq.edu.au/~csmweb/decompilation/>

Cristina Cifuentes er vel standardreferansen i dette tilfellet:

<URL:http://www.csee.uq.edu.au/~cristina/>

[ snip ]

> Det er måske ikke pænt og det er endda ulovligt at pille i andre
> programkode. Men muligt er det.

Det spørs hva du vil åpnå med dekompilering. Gjenopprette programmet
slik det var er umulig.

ivr
--
ëÓÔÁÔÉ, Ñ yÖÅ ÎÅ × ÐÅp×ÙÊ pÁÚ ÚÁÍÅÞÁÀ, ÞÔÏ ÏÎ ÉÎÏÇÄÁ ÓÔÁÎÏ×ÉÔÓÑ
yÄÉ×ÉÔÅÌØÎÏ ÎyÄÎÙÊ. þÔÏ ÚÁ ÍÁÎÅpÁ - ÐÏÄ ×ÓÅ ÐÏÄ×ÏÄÉÔØ ËÁËyÀ-ÔÏ ÂÁÚy É

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 02-10-01 17:50

"OZ1HDL" <oz@1hdl.dk> writes:

> Decompiler ønskes til gammelt Borlan turbo C fra 1988. Findes det??

Ja,
http://www.csee.uq.edu.au/~csmweb/dcc.html

Jeg har aldrig prøvet den, men jeg formoder resultatet bliver meget
grimt med mindre programmet er yderst simpelt.

Fra : Tom

Dato : 18-07-01 12:49

> Hej - Findes der en DeCompiler for Borlan Turbo-C årgang 1988 ??
> (Jeg har et gammelt dos-program jeg vil rette i, der er ingen licens eller
> ophavsret/copyright til det.)

Der følger en slags decompiler med i programmet, den hedder Turbo Debugger,
det er nok det tætteste man kan komme på det du ønsker.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK