Valg af ISP.
Fra : Bent

Dato : 05-07-07 04:35

Jeg har i nogle år boet i udlandet, men kommer nu retur til DK.
Boligforeningen tilbuder en A+ kabelmodem løsning, men jeg vil
foretrække en ADSL.

Hvilken udbuder skal jeg vælge? Jeg har kigget på Cybercity Solo og
TDC, men hvilke andre udbydere skal jeg kigge efter og hvad er jeres
erfaringer med de forskellige udbyders kvalitet?

Er det således at udbyderne trafik shaper på f.eks. Usenet og P2P og
hvad med VoIP (SIP og Skype) er der QoS og er der udbydere der lukker
så man skal bruge deres VoIP løsning?

På forhånd tak
Bent.

Fra : Brian Lund

Dato : 05-07-07 07:05

> Jeg har i nogle år boet i udlandet, men kommer nu retur til DK.
> Boligforeningen tilbuder en A+ kabelmodem løsning, men jeg vil
> foretrække en ADSL.

Hvorfor? Kabel-TV løsninger kører ellers generelt fint, men man får dog vist
ikke så høje hastigheder som man kan på ADSL.

> Hvilken udbuder skal jeg vælge? Jeg har kigget på Cybercity Solo og
> TDC, men hvilke andre udbydere skal jeg kigge efter og hvad er jeres
> erfaringer med de forskellige udbyders kvalitet?

Fullrate, Tele2 og Arrownet er andre ADSL udbydere jeg lige kan komme i
tanken om...
Priser må du selv se efter, kvaliteten tror jeg ikke der er stor forskel på
ved nogen af dem!

Brian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-07 17:54

Brian Lund wrote:

> Fullrate, Tele2 og Arrownet er andre ADSL udbydere jeg lige kan komme
> i tanken om...

CPH-metronet.dk
De er ikke så omtalt mere, nogle ellers der giver ud af lidt erfaringer med
dem? De har i øjeblikket tilfredshelsgaranti.. Så det kunne være en mulighed
at prøve.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-07-07 15:54

BH> CPH-metronet.dk De er ikke så omtalt mere, nogle ellers der giver
BH> ud af lidt erfaringer med dem? De har i øjeblikket
BH> tilfredshelsgaranti.. Så det kunne være en mulighed at prøve.

Der er ikke så meget grund til at omtale CPH-metronet, for der er ikke
rigtigt nogen nyheder omkring dem. Jeg har dem, og det kører som
hovedregel uden at jeg skænker det en tanke. I starten var der ind
imellem nedbrud; i dag sker det stort set ikke.

Man kan få fast IP-adresse, men man kan ikke få reverse DNS. Med fast
IP-adresse kan man få fjernet port-spærringerne, hvis man ønsker det.
CPH-metronet er ikke specielt billige, især ikke med fast IP-adresse.
Der er folk, der har rapporteret om problemer med 24Mbps-produktet,
hvis kobberet ikke er helt optimalt, og som så har sagt at det kørte
stabilt efter nedgradering til 8Mbps. Jeg har selv 8Mbps af den grund,
men jeg har aldrig prøvet 24Mbps.

/Benny

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-07-07 00:31

Brian Lund wrote:
> Hvorfor? Kabel-TV løsninger kører ellers generelt fint, men man får dog vist
> ikke så høje hastigheder som man kan på ADSL.

Det gør det bestemt ikke på Webspeed (TDC KabelTV) i Højby Fyn (Odense),
jeg oplevede ofte at skulle vente i flere sekunder før min e-mail klient
fik forbindelse til serveren i den anden ende. Det er lidt træls at
vente på, når der skal checkes mail på adskillige konti. Det samme
gjaldt ofte på websider hvor jeg havde lang ventetid på at få
forbindelsen etableret.

Selve data overførelsen foregik dog med den købte hastighed.

Efter jeg skiftede til ADSL (CC-Solo 8Mbit) har jeg ikke oplevet de
samme latterligt lange delays på at få forbindelse til serverne rundt
omkring.

- Chano Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-07-07 07:31

On Thu, 05 Jul 2007 09:20:12 +0545, Bent <no-email@dummy.com> wrote:

> Jeg har i nogle år boet i udlandet, men kommer nu retur til DK.
> Boligforeningen tilbuder en A+ kabelmodem løsning, men jeg vil
> foretrække en ADSL.

Hvorfor?

> Hvilken udbuder skal jeg vælge? Jeg har kigget på Cybercity Solo og
> TDC, men hvilke andre udbydere skal jeg kigge efter og hvad er jeres
> erfaringer med de forskellige udbyders kvalitet?

Både CC og TDC har en rimelig stabil drift, men ligger prismæssigt
heller ikke i den laveste ende. CC har en lidt underlig prispolitik,
som jeg fandt så irriterende at jeg endte med at skifte til noget
billigere.

Jeg har Fullrate nu, der er et decideret lavpriskoncept, hvor man kun
får selve forbindelsen og skal have alle services (som fx mail, news,
web-sted etc) andetsteds fra.

> Er det således at udbyderne trafik shaper på f.eks. Usenet og P2P og
> hvad med VoIP (SIP og Skype) er der QoS og er der udbydere der lukker
> så man skal bruge deres VoIP løsning?

Generelt opfører de større udbydere sig pænt net-neutralt, men blandt
små foreninger (som fx antenneforeningerne) kan man godt finde nogen,
der prioriterer bestemte typer trafik ned.

Man skal ikke regne med QoS for andet end udbyderens egne services,
men der er vist ingen, der decideret lukker for andres.

-A

Fra : Frans Meyer

Dato : 05-07-07 13:32

> [...]
>
> Jeg har Fullrate nu, der er et decideret lavpriskoncept, hvor man kun
> får selve forbindelsen og skal have alle services (som fx mail, news,

CC har jævnligt problmer med mail leveringen - og så vil jeg personligt
hellere være fri....

Og - deri syntes jeg Fullrate har set rigtigt, for bagdelen ved at hænge sin
email adr. op på en given ISP - er jo at man skifter email adr. - når man
skifter ISPer...

Fullrate er også de eneste (jeg kender) med et usersupport forum - og en
blog hvor man er i dialog med ISP'en....

Og - hvor man får en SMS - hvis der er kendte drift problem på fx den lokale
central...

TDC på erhvervs siden, er suveræne - hvis dét er dét man vil betale for... -
jeg kender ingen der tilbyder 24/7 drift hotline som TDC...

(Jeg har en bruger på Læsø - da han ankommer til sit Sommerhus - lørdag
eftermiddag, viser det sig at modemet er brændt af - han ringer på
supporten - og de kan have en mand med færgen Søndag middag, - det syntes
han så ikke er nødvendigt, - det var jo weekend, - men Mandag morgen er
fint, - og det sker så også..... for 20,- /mdr (!) )

vh
Frans

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 05-07-07 19:41

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i meddelelsen

> Generelt opfører de større udbydere sig pænt net-neutralt, men blandt
> små foreninger (som fx antenneforeningerne) kan man godt finde nogen,
> der prioriterer bestemte typer trafik ned.

Effektiv trafik prioritering er dyrt at implementere - jeg tvivler på at ret
mange små antenneforeninger vælger at smide penge efter det. De
antenneforeninger der leverer internet gennem Dansk Kabel TV ned-prioriterer
ikke bestemte trafiktyper !

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 05-07-07 20:57

On Thu, 5 Jul 2007 20:41:09 +0200, "Uffe S. Callesen"
<anon@anon.local> wrote:

> Effektiv trafik prioritering er dyrt at implementere - jeg tvivler på
> at ret mange små antenneforeninger vælger at smide penge efter det.

Det er ikke et spørgsmål om tro. Jeg kender flere mindre net, som jeg
*ved* bruger Allot NetEnforcer eller Packeteer PacketShaper på kanten
og de bliver typisk brugt til at holde peer to peer og lignende i ave.

-A

Fra : Bent

Dato : 06-07-07 03:32

Mange tak for jeres gode svar, nu har jeg noget at gå videre med.

Der er et par der spørger hvorfor jeg foretrækker ADSL fremfor
kabelmodem. Jeg har ikke noget imod kabelmodem, der er mere A+
løsning, idet man enten skal købe et kabelmodem til ca. 1.000 kr.
eller betale en månedlig leje ud over prisen for forbindelsen. Desuden
kommer jeg tilbage til DK og ikke sikker om jeg vil blive boende i
samme boligforening i længere tid. Jeg anser derfor en ADSL bedre idet
den let vil kunne flyttes, mod en A+ løsninger som måske ikke kan
flyttes til en anden boligforening eller ejerbolig.

Mange tak for jeres svar
Bent

Fra : Brian Lund

Dato : 06-07-07 06:28

> [...]
> den let vil kunne flyttes, mod en A+ løsninger som måske ikke kan
> flyttes til en anden boligforening eller ejerbolig.

Hvad så med clearwire, alt afhængigt af hvor du flytter til/fra skal du slet
ikke gøre noget specielt fordi du flytter, hvis der ellers er dækning.

Brian