Ferie Internet Bornholm
Fra : triatleten

Dato : 28-06-07 10:20

Hejsa
Vi skal 14 dage på Bornholm og kunne godt tænke mig at have pc med.

Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

mvh
Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-06-07 10:56

On Thu, 28 Jun 2007 11:19:55 +0200, "triatleten" <triatleten@msn.com>
wrote:

>Hejsa
>Vi skal 14 dage på Bornholm og kunne godt tænke mig at have pc med.
>
>Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

Booker et hotel med internet

<mlr>

Fra : Claus Lind

Dato : 29-06-07 21:16

Hvor på øen?

Fra : triatleten

Dato : 30-06-07 21:38

Pedersker !

Fra : Hans

Dato : 30-06-07 08:19

On 2007-06-28 11:19:55 +0200, "triatleten" <triatleten@msn.com> said:

> Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

TDC Hotspot

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-06-07 10:11

On Sat, 30 Jun 2007 09:18:38 +0200, Hans <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> TDC Hotspot

Hvordan kan du svare "TDC Hotspot" til et spørgsmål, der inkluderer
ordet "billigst"? 1 kr/min er efter min mening ikke billigt.

-A

Fra : Leif Neland

Dato : 04-07-07 17:09

Asbjorn Hojmark wrote:

> Hvordan kan du svare "TDC Hotspot" til et spørgsmål, der inkluderer
> ordet "billigst"? 1 kr/min er efter min mening ikke billigt.

Der er dog et maksimum på 299kr/måned, dvs max nås efter 5 timer, så er
resten gratis

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-07-07 19:30

On Wed, 4 Jul 2007 18:08:57 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> Der er dog et maksimum på 299kr/måned, dvs max nås efter 5 timer, så
> er resten gratis

Det er da en ret væsentlig information, og man skulle tro, de ville
skrive den slags på den side, hvor de har skrevet priserne... Men det
gør de ikke på http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=3953

-A

Fra : Leif Neland

Dato : 10-07-07 22:52

Asbjorn Hojmark wrote:

> Det er da en ret væsentlig information, og man skulle tro, de ville
> skrive den slags på den side, hvor de har skrevet priserne... Men det
> gør de ikke på http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=3953

Men det gør de på http://privat.tdc.dk/internet/hotspot/

Dog forudsætter det at man har TDC til bredbåndet:

"Har du TDC Bredbånd eller TDC Medarbejderbredbånd, kan du tilmelde dig TDC
Hotspot Privat, som giver dig adgang til internettet på over 750
hotspot-lokationer rundt om i Danmark. Det er nemt at benytte, og du betaler
kun for dit forbrug. Forbruget overføres automatisk til din
bredbåndsregning."

Leif

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-07-07 19:54

On Tue, 10 Jul 2007 23:52:25 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> Men det gør de på http://privat.tdc.dk/internet/hotspot/

Mjo, men det forudsætter, som du er inde på, at man også har bredbånd
fra dem og så er vi sådan set tilbage ved det med, at TDC Hotspot ikke
er billigt.

-A

Fra : Henning

Dato : 30-06-07 11:48

wrote:

>Hejsa
>Vi skal 14 dage på Bornholm og kunne godt tænke mig at have pc med.
>
>Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

McDonald - de er ved at lancere gratis internet på alle deres
"restauranter" - desværre først fra september...
http://www.computerworld.dk/art/40100?cid=1&a=cid&i=1&pos=19

Fra : Henning

Dato : 30-06-07 11:50

On Sat, 30 Jun 2007 12:48:23 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>McDonald - de er ved at lancere gratis internet på alle deres
>"restauranter" - desværre først fra september...
>http://www.computerworld.dk/art/40100?cid=1&a=cid&i=1&pos=19

Alternativet er "Fon"
http://www.computerworld.dk/art/37735

Fra : BJ

Dato : 30-06-07 12:16

KLIP

> Alternativet er "Fon"
> http://www.computerworld.dk/art/37735

.... eller indlogere sig på Hotel Balka Strand.

mvh
Bjørn J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-07 13:32

Henning skrev:

> Alternativet er "Fon"

.... som bygger på et ulovligt koncept.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-06-07 13:52

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> skrev 2007-06-30:

> ... som bygger på et ulovligt koncept.

???

THomas
--
"There are two ways of constructing a software design: One way is to
make it so simple that there are obviously no deficiencies, and the

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-07 15:04

Thomas S. Iversen skrev:

> ???

Det er de færreste der har lov at dele deres internetforbindelse
med andre end dem der tilhører deres husstand. Det fremgår af de
aftaler de har indgået med udbyderen.

Fon er baseret på at man deler med alle medlemmerne.

--
Bertel

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 30-06-07 15:14

> Det er de færreste der har lov at dele deres internetforbindelse
> med andre end dem der tilhører deres husstand. Det fremgår af de
> aftaler de har indgået med udbyderen.

Ahh ja, klart nu du siger det.

Thomas
--
Unix is user friendly - it's just picky about it's friends.

Fra : martin

Dato : 01-07-07 21:51

> [...]
> aftaler de har indgået med udbyderen.
>
> Fon er baseret på at man deler med alle medlemmerne.

Det gør da ikke konceptet ulovligt...

Det er ganske vist et brud på de /fleste/ kundeaftaler fra teleselskaberne,
men det gør jo stadig ikke konceptet ulovligt...

Martin Kaltoft

Fra : Benny Amorsen

Dato : 30-06-07 23:09

BLH> ... som bygger på et ulovligt koncept.

Nej, konceptet er ikke ulovligt.

Mange (men ikke alle) aftaler med linjeleverandører tillader ikke, at
man kobler en Fon-router på. Der er altså tale om kontraktbrud. Men
det er ikke Fon's koncept, der er ulovligt -- Fon har ikke nogle
aftaler med linjeleverandøren, og kan derfor ikke bryde dem.

/Benny

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-07 23:27

Benny Amorsen skrev:

> Nej, konceptet er ikke ulovligt.

Jeg overvejede den indvending.

> [...]
> det er ikke Fon's koncept, der er ulovligt -- Fon har ikke nogle
> aftaler med linjeleverandøren, og kan derfor ikke bryde dem.

Rigtigt - og forkert.

Hvor interessant ville Fon være hvis alle overholdt deres aftale
med udbyderne?
Svar: ikke spor!

Kommer det som en overraskelse for stifterne af Fon?
Svar: nej.

Derfor er det indirekte baseret på at medlemmerne bryder deres
aftale, og derfor er det ulovligt.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-06-07 23:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Derfor er det indirekte baseret på at medlemmerne bryder deres
> aftale, og derfor er det ulovligt.

Hvilken "lov" overtrædes da?

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-07 23:40

Jesper Lund skrev:

> Hvilken "lov" overtrædes da?

Danske Lov:

   19. CAPITEL.

   [...]

   FEMTE BOG.

   OM ADKOMST, GODS OG GÆLD

   1. CAPITEL.

   Om Contracter og Forpligter

   1. Een hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand
   og Segl, lovet og indgaaet haver.

Og jo, den er faktisk gældende, men den findes også i en nyere
formulering i aftaleloven:

§ 1.   Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
   [...]

"Tilbud" skal ikke her forstås som butikstilbud, men som forslag
til aftale.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-07-07 13:59

Bertel Lund Hansen wrote:

> § 1. Tilbud og svar på tilbud er bindende for afgiveren.
> [...]
>
> "Tilbud" skal ikke her forstås som butikstilbud, men som forslag
> til aftale.

Altså aftaler skal overholdes, og det er retsstridigt ikke at gøre det.
Fon har bare ikke nogle aftaler med internetudbyderne, så at kalde
konceptet "ulovligt", som du gjorde, er lige at stramme den. Derudover
er dette ikke en juragruppe.

--
Jesper Lund

Fra : BJ

Dato : 01-07-07 14:03

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Fon har bare ikke nogle aftaler med internetudbyderne, så at kalde
> konceptet "ulovligt", som du gjorde, er lige at stramme den. Derudover er

Tjaee... opfordring/kontaktindgåelse til at begå ulovligheder er altså
lovligt at gøre for 3. mand?

mvh
Bjørn J.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-07 14:10

Jesper Lund skrev:

> Altså aftaler skal overholdes, og det er retsstridigt ikke at gøre det.
> Fon har bare ikke nogle aftaler med internetudbyderne, så at kalde
> konceptet "ulovligt", som du gjorde, er lige at stramme den.

Måske nok, men der er søsat et projekt som er dødfødt medmindre
folk bryder loven. Det er så tæt på som man kan komme.

> Derudover er dette ikke en juragruppe.

Du spurgte selv efter paragraffer.

Noget helt andet og mere interessant er om ikke man kan få
internetselskaberne til at acceptere konstruktionen? Man kan kun
deltage hvis man i forvejen betaler for en opkobling, så i
realiteten bytter man bare linje. Det burde Fon have prøvet at
undersøge hvis de var seriøse.

--
Bertel

Fra : BJ

Dato : 01-07-07 14:09

KLIP

> Det burde Fon have prøvet at
> undersøge hvis de var seriøse.

En accept ville i den grad spare el-selskaber for en utrolig masse
stikledninger.....

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-07-07 18:26

On Sun, 1 Jul 2007 15:09:20 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> En accept ville i den grad spare el-selskaber for en utrolig masse
> stikledninger.....

Næh.

El-selskabernes forbindelser er meget hurtigere end man kan køre på
802.11 wireless, og de bliver også brugt til meget andet end en alm.
Internet-forbindelse. Men TDCs kobber kunne det godt konkurrere med.

-A

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 09:25

KLIP

> Næh.

Jo.

> El-selskabernes forbindelser er meget hurtigere end man kan køre på
> 802.11 wireless, og de bliver også brugt til meget andet end en alm.
> Internet-forbindelse. Men TDCs kobber kunne det godt konkurrere med.

Det har intet med hastighed at skaffe, det er udelukkende et spørgsmål om
behov og omkostninger. Så det ville være endnu en alvorlig trussel mod
El-selskabernes økonomi i fibersatsningen.

mvh
Bjørn J.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-07-07 09:56

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> crashed Echelon writing

> Det har intet med hastighed at skaffe, det er udelukkende et spørgsmål
> om behov og omkostninger. Så det ville være endnu en alvorlig trussel
> mod El-selskabernes økonomi i fibersatsningen.

Hvis det ikke har noget med hastighed at gøre, hvordan kan du så kalde det
konkurrence?

Så kunne vi lige så godt droppe Fon, elselskaberne og ADSL og basere al
internetadgang via GPRS.
Det har jo bedre dækning end Fon.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:01

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det ikke har noget med hastighed at gøre, hvordan kan du så kalde det
> konkurrence?

Det du kalder "hastighed" er udelukkende baseret på en relativ lille
procentdel af "båndbreddebrugere".

Langt den overvejende del af internetbrugere har kun brug for e-mail og
lettere surfing på nettet.

Jeg kunne sagtens forestille mig oprettelse af diverse
"internet-antenneforeninger" specielt i tæt bebyggelse og etageejendomme.

Hvad tror du det ville koste en kommende netværksejer af mistede indtægter?

> Så kunne vi lige så godt droppe Fon, elselskaberne og ADSL og basere al
> internetadgang via GPRS.

I princippet ja.

> Det har jo bedre dækning end Fon.

Betragtelig, på nuværende tidspunkt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-07-07 10:08

On 2007-07-02, BJ <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote:

> Jeg kunne sagtens forestille mig oprettelse af diverse
> "internet-antenneforeninger" specielt i tæt bebyggelse og etageejendomme.

Hvorfor forestille? Dem findes der mange af.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:10

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvorfor forestille? Dem findes der mange af.

O.k., så læg dog et pres på politikerne, så vi kan få endnu et
usammenhængende "netværk" i Danmark.

mvh
Bjørn J.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-07-07 10:22

> Langt den overvejende del af internetbrugere har kun brug for e-mail
> og lettere surfing på nettet.

Er youtube fænomenet, dr.dk, Joost, TV2 sputnik m.v. lettere surfing?

> Jeg kunne sagtens forestille mig oprettelse af diverse
> "internet-antenneforeninger" specielt i tæt bebyggelse og
> etageejendomme.

Det findes allerede.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:25

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er youtube fænomenet, dr.dk, Joost, TV2 sputnik m.v. lettere surfing?

Hvor stor en procentdel af forbrugerne tror du anvender ovennævnte.?

Hvor stor en procentdel af forbrugerne tror du betaler for ovennævnte kan
benyttes.?

> Det findes allerede.

Se det havde jeg ikke allerede fået forklaret.

mvh
Bjørn J.

Fra : N/A

Dato : 02-07-07 10:33

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:33

KLIP

> En meget stor del, hvis man skal stole på medierne og betragter fx. den
> yngre gruppe af internetbrugere (<20 år).

De betaler ikke selv og du skal bestemt ikke stole på medierne.

> Det ved jeg ikke,

Det er en vigtig forudsætninge for at kunne diskutere.

> men ud af de nævnte er det kun er TV2 sputnik der kræver
> betaling. Desuden er der de andre bunker af sites, jeg ikke nævnte ude på
> nettet som tilbyder streaming af video og lyd.

Hvad har det med et (fiber-)netværks omkostninger/indtægter/driftsresultat
at skaffe?

mvh
Bjørn J.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-07-07 10:37

> Hvad har det med et (fiber-)netværks
> omkostninger/indtægter/driftsresultat at skaffe?

Det har at gøre med du mente hastigheden var irellevant, og at
internetadgang var internetadgang. Men faktum er at folk bruger internettet
anderledes idag end for 5 år siden, og dermed er hastigheden blevet et
større parameter, end blot at være på internettet.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:37

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> anderledes idag end for 5 år siden, og dermed er hastigheden blevet et
> større parameter, end blot at være på internettet.

Du slynger desværre om dig med uunderbyggede påstande.

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Corell

Dato : 02-07-07 12:06

BJ wrote:

> Du slynger desværre om dig med uunderbyggede påstande.

Men dog mere underbyggede end dine ;)

--
Don't waste space

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 12:07

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men dog mere underbyggede end dine ;)

Endnu en påstand, når der allerede findes "internet-antenneforeninger".

Hvad er i øvrigt dit belæg for _din_ påstand..?..:)

mvh
Bjørn J.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-07-07 10:34

> [...]

yngre gruppe af internetbrugere (<20 år).

> Hvor stor en procentdel af forbrugerne tror du betaler for ovennævnte

Det ved jeg ikke, men ud af de nævnte er det kun er TV2 sputnik der kræver
betaling. Desuden er der de andre bunker af sites, jeg ikke nævnte ude på
nettet som tilbyder streaming af video og lyd.

Desuden den erfaring jeg har fået ved opsætning og overvågning af hot-
spots, er at der blandt de mere voksne publikum er meget stor interesse i
brugen af Peer2Peer netværk.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 10:35

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Desuden den erfaring jeg har fået ved opsætning og overvågning af hot-
> spots, er at der blandt de mere voksne publikum er meget stor interesse i
> brugen af Peer2Peer netværk.

Jeg kan ikke bruge "mange" til noget som helst.

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-07 13:01

On Mon, 2 Jul 2007 10:25:10 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> Det har intet med hastighed at skaffe,

Jo, det har meget med hastighed at gøre. 802.11 wireless kan simpelt
ikke bruges til de produkter, el-selskaberne sælger. Ikke engang deres
hurtige Internet-forbindelser, kan det bruges til.

> det er udelukkende et spørgsmål om behov og omkostninger.

Du kan have din mening om kundernes behov, men det er nu engang dem
der lægger pengene, der ved, om varen er det værd, den sælges for.

-A

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 13:24

KLIP

> Jo, det har meget med hastighed at gøre. 802.11 wireless kan simpelt
> ikke bruges til de produkter, el-selskaberne sælger. Ikke engang deres
> hurtige Internet-forbindelser, kan det bruges til.

Hvorfor ikke?

> Du kan have din mening om kundernes behov, men det er nu engang dem
> der lægger pengene, der ved, om varen er det værd, den sælges for.

Just præcis, hvis du taler om forbrugerne!

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-07 13:50

On Mon, 2 Jul 2007 14:23:30 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> Hvorfor ikke?

25 Mbps Internet (eller mere), 5-7 Mbps per SD IPTV-kanal (og folk har
flere), 20+ Mbps per HD IPTV-kanal og IP-telefoni kan ikke overføres
på en 802.11-forbindelse. Og slet ikke til flere brugere på én gang.
Så simpelt er det faktisk.

Med din argumentation er der vel heller ikke brug for det TV og høj-
hastigheds Internet, du selv laver på coax? Folk kan jo bare bruge
naboens Internet-forbindelse til mail og så lade være med at se TV?

-A

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 02-07-07 14:07

On 2007-07-02, Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Med din argumentation er der vel heller ikke brug for det TV og høj-
> hastigheds Internet, du selv laver på coax? Folk kan jo bare bruge
> naboens Internet-forbindelse til mail og så lade være med at se TV?

Jeg ser faktisk ikke tv, så det kan der heller ikke være andre, der har
interesse i.

--
Andreas

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 14:23

KLIP

> Med din argumentation er der vel heller ikke brug for det TV og høj-
> hastigheds Internet, du selv laver på coax?

Hvor mange CPE/Mini-noder/Gateways vil du købe???

> Folk kan jo bare bruge
> naboens Internet-forbindelse til mail og så lade være med at se TV?

Er det ikke det, der lægges op til med Fon, internetmæssigt???

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-07 14:29

On Mon, 2 Jul 2007 15:22:40 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> Er det ikke det, der lægges op til med Fon, internetmæssigt???

Det er muligt, men det er ikke det el-selskaberne sælger, og Fon er
derfor ikke en konkurrent. Og så er vi tilbage, hvor vi startede.

-A

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 14:34

KLIP

> Det er muligt, men det er ikke det el-selskaberne sælger, og Fon er
> derfor ikke en konkurrent. Og så er vi tilbage, hvor vi startede.

???????

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-07 14:36

On Mon, 2 Jul 2007 15:33:33 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> ???????

Jeg prøver en gang til: Man kan ikke bruge en Fon-forbindelse til det
samme som en forbindelse fra el-selskaberne, og derfor er Fon ikke en
konkurrent til el-selskaberne eller en trussel mod deres forretning.

-A

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 14:40

KLIP

> Jeg prøver en gang til: Man kan ikke bruge en Fon-forbindelse til det
> samme som en forbindelse fra el-selskaberne, og derfor er Fon ikke en
> konkurrent til el-selskaberne eller en trussel mod deres forretning.

Du vrøvler noget så grusomt.

Selvfølgelig kan man bruge en Fon-forbindelse på El-selskabernes
internetforbindelser.

Du har vist den opfattelse at alle drømmer om en eks. 1Gbit-forbindelse, når
andre platforme kan dække deres behov endda så rigeligt.

Dertil skal lægges nye kommende platforme.

Jeg lover dig, det gør de ikke, men der er en forsvindende lille del, der
gør det.

mvh
Bjørn J.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-07 16:35

On Mon, 2 Jul 2007 15:39:32 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> Du vrøvler noget så grusomt.

Nej, det er dig, der er noget så grusomt fat-svag.

> Selvfølgelig kan man bruge en Fon-forbindelse på El-selskabernes
> internetforbindelser.

Du talte om en Fon-forbindelse som *alternativ* til en forbindelse fra
el-selskaberne og at det var en trussel for dem. Det er det ikke... på
samme måde som en cykel ikke er et alternativ til en 18 tons lastbil
(bortset fra nogle meget specifikke tilfælde, som Volvo og Scania nok
ikke er voldsomt bekymrede for).

> Du har vist den opfattelse at alle drømmer om en eks. 1Gbit-forbindelse,
> når andre platforme kan dække deres behov endda så rigeligt.

Nej. 100 Mbps er i dag rigeligt til at levere en god Internet-
forbindelse + IPTV + telefoni.

-A

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 17:07

KLIP

> Nej, det er dig, der er noget så grusomt fat-svag.

Du er et skvadderhovede.

> Du talte om en Fon-forbindelse som *alternativ* til en forbindelse fra
> el-selskaberne og at det var en trussel for dem.

Det er det da også.

> [...]
> ikke er voldsomt bekymrede for).

???????

> Nej. 100 Mbps er i dag rigeligt til at levere en god Internet-

Du forstå ganske enkelt ikke, man kan få TV på andre måder end IPTV.

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-07-07 16:58

> Du har vist den opfattelse at alle drømmer om en eks. 1Gbit-forbindelse, når
> andre platforme kan dække deres behov endda så rigeligt.

Du har ret i at kun nørder drømmer om størrelsen på forbindelsen. Folk
er dog interesserede i pris og kvalitet. Her er en fiber langt at
foretrække. Man kan trække telefon, tv og net over en skallet 100mbit
fiber _samtidig_ med at kvaliteten er helt og aldeles i top ved.
f.eks. spil eller anden QoS krævende ting. Prøv det på noget trådløst.

Jeg kan _kun_ se indikatorer på at fiber har en god fremtid for sig.
At markedet så måske ikke bliver lukrativt rent forretningsmæssigt
skyldes at der er for mange om budet, men lad os nu se 10 år.

Thomas
--
alias uptime="echo '5:33pm up 22342352324 days, 6:28, 2124315623
users, load average: 2432.40, 12312.31, 123123.19'"

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 17:10

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg kan _kun_ se indikatorer på at fiber har en god fremtid for sig.
> At markedet så måske ikke bliver lukrativt rent forretningsmæssigt
> skyldes at der er for mange om budet, men lad os nu se 10 år.

Desværre tror jeg ikke 10 år er nok.

Andre platforme kommer til osv. osv.

Jeg er alvorlig bange for, der skal nogen gevaldige afskrivninger til, før
der kommer økonomi i det.

Lidt ligesom nye hoteller. De skal helst gå konkurs en 5 - 10 gange før der
kan tjenes penge på det..

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 02-07-07 17:36

> Desværre tror jeg ikke 10 år er nok.

Hvilke indikatorer underbygger du det med?

> Andre platforme kommer til osv. osv.

Ahh, come on. Det kan man jo sige hele tiden. Handwaveinum teknologier
godtages ikke når man skal spå om fremtiden

> Jeg er alvorlig bange for, der skal nogen gevaldige afskrivninger til, før
> der kommer økonomi i det.

Måske. Måske ikke. 1 million husstande, XXX,- om måneden for iptv,
telefoni og net. Der er basis for en rimelig omsætning. Det er klart,
at hvis alle hælder 40 milliarder ned i grunden som fiber, så er det
ikke rentabelt. Men når man alligevel laver arbejde, så træk et rør
med fiber og ved nybyggeri, så læg fiber helt ind i huset.

Jeg betalte gerne en 5-10k for at få en fiber ført helt ind til min dør.

Thomas
--
If you understand what you're doing, you're not learning anything.

Fra : BJ

Dato : 02-07-07 17:42

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg betalte gerne en 5-10k for at få en fiber ført helt ind til min dør.

Det gør jeg ikke.

Man er dog velkommen til at føre en fiberterminering ind til mit hus,
vederlagsfrit som det var at få ført naturgassen op.

Jeg havde sådan en "gas-terminering" siddende på huset i mere end 12 år før
jeg skiftede fra olie til naturgas.

Som jeg ser det den "gratis tilslutninge", så er den baseret på en
efterfølgende leveringskontrakt som ikke nærmere "faldbydes" = du aner ikke,
hvad du skal betale.

mvh
Bjørn J.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-07-07 07:56

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> crashed Echelon writing

> Jeg betalte gerne en 5-10k for at få en fiber ført helt ind til min dør.

Trist at have stikkene siddende i døren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 03-07-07 07:59

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> skrev 2007-07-03:
> "Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> crashed Echelon writing

> Trist at have stikkene siddende i døren.

God pointe!

Thomas
--
5 out of 4 people don't understand fractions.

Fra : Lars Christensen

Dato : 30-06-07 23:50

wrote:

>McDonald - de er ved at lancere gratis internet på alle deres
>"restauranter" - desværre først fra september...
>http://www.computerworld.dk/art/40100?cid=1&a=cid&i=1&pos=19

Der er *ingen* McDonalds på Bornholm mere.

Fra : Henning

Dato : 01-07-07 13:27

On Sun, 01 Jul 2007 00:49:36 +0200, Lars Christensen
<lars@snot.invalid> wrote:

>Der er *ingen* McDonalds på Bornholm mere.

Hvad - det vil sige fornuften endelig har sejret! Lad os få bredt
budskabet til resten af landet!

Fra : jesperydes@gmail.com

Dato : 02-07-07 08:03

On 1 Jul., 22:50, "martin" <kaltoft1...@-gmail-spam.com.invalid>
wrote:

> Det gør da ikke konceptet ulovligt...
>
> Det er ganske vist et brud på de /fleste/ kundeaftaler fra teleselskaberne,
> men det gør jo stadig ikke konceptet ulovligt...

TDC, Cybercity og vist nok et enkelt andet firma er blevet forelagt
FON ideen. De siger alle at det er i strid med kontrakten, men at de
ikke vil forfølge sagen overfor brugerne.

Jeg kan heller ikke se hvorfor de skulle gøre det, det er vel ikke
værre end at lave en ftp/http eller andre servere som folk tilgår
udefra. Om den bliver brugt til det ene eller andet er vel i
hovedsagen ligemeget. Derimod tror jeg de ville komme op fra stolen,
hvis linjen blev delt mellem naboer, for at spare penge på ADSL
forbindelsen - men det er der vel heller ikke nogen der kunne finde
på?

mvh
Jesper Yde

Fra : Benny Amorsen

Dato : 02-07-07 11:09

j> Derimod tror jeg de ville komme op fra stolen, hvis linjen blev
j> delt mellem naboer, for at spare penge på ADSL forbindelsen - men
j> det er der vel heller ikke nogen der kunne finde på?

Det kan faktisk gøres i overensstemmelse med TDC's kontrakter. Man
laver en forening, og deler udgiften den vej -- det er så foreningen,
der har ADSL'en. TDC har ikke noget problem med den fremgangsmåde.

/Benny

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-07-07 10:00

"triatleten" <triatleten@msn.com> crashed Echelon writing

> Vi skal 14 dage på Bornholm og kunne godt tænke mig at have pc med.
>
> Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

3 dækker en pæn del af Bornholm osse med Data op til 1½Mbit, og hvis
familien allerede har et abonnement, kan I få jeres data adgang
forholdsvist billigt.

Hvis I skal være placeret ét bestemt sted, kan wifi være meget billigere
alternativ, hvis der da er noget.

--
Bjarke Andersen

Fra : Sebastian

Dato : 02-07-07 19:40

triatleten <triatleten@msn.com> wrote:

> Hejsa
> Vi skal 14 dage på Bornholm og kunne godt tænke mig at have pc med.
>
> Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?

via 56k modem hvis du har et telefonstik.

trådløst stedvis
1) hijacking af en åben Wifi forbindelse
2) http://www.fon.com find wifi spots på http://maps.fon.com/
3) cafe hotspot
4) bibliotekets hotspot
5) kommerciel hotspot

over alt:
7) en UMTS HSDPA forbindels hos i et 3G net efter eget valg
6) en GPRS edge forbindelse i et GSM net efter eget valg
7) andre dataforbindelse i GSM net.

AFAIK er der ikke WiMax på øen.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg Denmark

Fra : Philip Kofoed

Dato : 02-07-07 22:35

Hej,

> Hvordan får vi nemmest/billigst adgang til nettet ?
> Pedersker

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men du vil muligvis kunne få svar i
gruppen dk.lokalsamfund.bornholm

mvh
Philip