FireFox - Crasher WinXP ved opstart
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 21-07-07 02:02

Min FireFox er pludselig begyndt at crashe WinXP (blå skærm ->
genstart) hver gang den startes.
Jeg kan forestille mig at det er en af de mange hjemmesider den skal
åbne der volder problemer. Det er da i hvert tilfælde et sted at
begynde fejlsøgningen.

Er der nogen her der ved hvordan man "tvinger" FireFox til at åbne
uden at genskabe den gamle session?

Jeg kommer lige i tanke om at den plejer at vise en dialogboks hvor
der spørges om den skal genskabe samme session som da den blev lukket.
Så langt når den slet ikke nu, inden den crasher systemet.

Kan det være noget andet end det jeg foreslog?

kmo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-07 06:57

Den 21-07-07 03.01 skrev kristian mikael de freitas olesen følgende:

> Er der nogen her der ved hvordan man "tvinger" FireFox til at åbne
> uden at genskabe den gamle session?

Jeg er ikke helt sikker, men det kan i hvert fald løse andre problemer
med Firefox: Start Firefox i fejlsikret tilstand (Safe Mode), så startes
uden tilfølejser. Der skulle vist ligge en genvej under startknappen,
ellers: Start => Kør => skriv: Firefox -safe-mode => OK.

> Kan det være noget andet end det jeg foreslog?

Det vil være mit gæt. Hverken hjemmesider eller Firefox burde kunne
udløse en blå skærm. Det bedste sted at starte fejlsøgningen er at
skrive ned, hvad der står på den blå skærm, og så evt. spørge i
Windows-gruppen:
dk.edb.system.ms-windows

Mit umiddelbare gæt er problemer med din ram, men det er selvfølgelig
kun et gæt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler med alarmfunktion, så du aldrig glemmer en aftale.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 21-07-07 09:22

On Sat, 21 Jul 2007 07:57:20 +0200, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
>uden tilfølejser. Der skulle vist ligge en genvej under startknappen,
>ellers: Start => Kør => skriv: Firefox -safe-mode => OK.

Tak skal du ha'.
Du er dages helt i skysovs.
Denne funktion kendte jeg ikke til/har jeg helt overset, men det
skyldes nok at jeg aldrig starter FireFox fra startknappen.

Der lå en udvidelse jeg ikke kan huske at have installeret - truende
demens? - men under alle omstændigheder aldrig har brugt, der hedder
"Pick Magnifier". Den fjernede jeg.

>Det vil være mit gæt. Hverken hjemmesider eller Firefox burde kunne
>udløse en blå skærm.

Det var også min umiddelbare tanke, men jeg kunne ikke lige lomme på
andet.

>Det bedste sted at starte fejlsøgningen er at skrive ned, hvad der står
>på den blå skærm, og så evt. spørge i Windows-gruppen:
>dk.edb.system.ms-windows

Blå skærm er kun fremme i et par sekunder og er totalt fyldt med tegn,
så det er helt umuligt, med mindre man er verdensmester i
hurtigskrivning eller visuel hukommelse, at skrive det ned

>Mit umiddelbare gæt er problemer med din ram, men det er selvfølgelig
>kun et gæt.

Ganske rigtigt ligner det den fejl der opstår når RAM ikke reagerer
som den skal. Det er dog mange år siden jeg har oplevet dette - ikke
at det skal være et argument for at det ikke er fejlen.
Men grunden til at jeg ikke mistænker hardware er at det var i en
meget specifik og genskabelig situation problemet opstod.

Men som tidligere sagt...
Tusind tak for svaret... Det hjalp.

kmo

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-07-07 10:28

Den 21-07-07 10.21 skrev kristian mikael de freitas olesen følgende:
> [...]

> så det er helt umuligt, med mindre man er verdensmester i
> hurtigskrivning eller visuel hukommelse, at skrive det ned

Eller man finder ud af at slå automatisk genstart fra
Jeg sidder ikke lige med en Windows XP, så andre må fortælle dig,
hvordan. Og ellers kan det gøres inde fra fejlsikret tilstand
(menupunktet Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl):
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.html
Nederst på siden er der også et eksempel på, hvilke oplysninger på den
blå skærm der er relevante, der er ingen grund til at skrive det hele ned.

> Men grunden til at jeg ikke mistænker hardware er at det var i en
> meget specifik og genskabelig situation problemet opstod.

Der kan sagtens være en fejl i ram (eller fx en driver), der kun udløses
i ganske bestemte tilfælde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en gratis tetris-klon i form af Tetrix.