... Hvilken Browser er mon den hurtigste ?
Fra : Zero

Dato : 10-07-07 18:06

God Aften dk.edb.internet.software.browser !

Jeg har prøvet de forskellige Browsere der er til Windows ...

Internet Explorer 7
Netscape Navigator
Mozilla Firefox
Opera
Safari (Som også findes til Windows, nu)

På min PC med Vista Home Premium

Både Opera og Safari har ry af at være hurtige - Det er de også -
Men ikke hurtigere end Internet Explorer og Firefox, syntes jeg.

- Når man "tester" Google og "ren surftid"

Er der virkelig en forskel på hastigheden ? (som det siges...)
Rent "teknisk og videnskabeligt undersøgt" og bevidst?
Jeg kan ærlig talt ikke mærke nogen forskel på de forskellige browsere hvad
angår hastighed i at vise en side...

Der er naturligvis forskel rent udseende mæssigt, og funktionelt -
Og det er vel en smagssag, hvilken man foretrækker.

Internet Explorer er vel sagtens den mest udsatte for "hacker forsøg"
o-lign - Da det er den mest udbredte?

Er der nogen som kan fortælle mig nogle facts om disse forskellige Browsere,
som jeg syntes har hver sine fortrin.
Men (som sagt) kan jeg ikke mærke forskel på hastigheden...

Kan I ?

(Måske kan man hvis man downloader store filer o.lign ?)
Men det gør jeg ikke...

Venlig Hilsen Zero, som venter spændt på svar ...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-07 18:39

Den 10-07-07 19.05 skrev Zero følgende:

> Både Opera og Safari har ry af at være hurtige - Det er de også -
> Men ikke hurtigere end Internet Explorer og Firefox, syntes jeg.

Når først programmerne er startet, er der ikke den store forskel. Din
båndbredde til internettet og eventuelle flaskehalse har meget større
betydning.

> Internet Explorer er vel sagtens den mest udsatte for "hacker forsøg"
> o-lign - Da det er den mest udbredte?

Ja, men den er blevet en hel del mere sikker i Windows Vista - især,
hvis du bruger beskyttet tilstand.

> Er der nogen som kan fortælle mig nogle facts om disse forskellige Browsere,
> som jeg syntes har hver sine fortrin.

Der findes en masse sammeligninger på nettet - men det bedste er selv at
prøve dem og så se, hvad du selv foretrækker.

Men lige kort: Opera foretrækkes af en del nørder, og kommer med en
masse smarte funktioner, omend det vist kan være lidt nørdet at bruge
programmet. Firefox har ikke så mange indbyggede funktioner som Opera,
men kan til gengæld få mange flere via brugen af udvidelser. Begge
programmer kan skræddersys til brugerens behov, hvor man er mere
fastlåst i Internet Explorer. Se også min signatur.

> (Måske kan man hvis man downloader store filer o.lign ?)
> Men det gør jeg ikke...

Her er det udelukkende båndbredden, der har betydning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Alt om Firefox og den nye Internet Explorer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-07 19:05

Kim Ludvigsen skrev:

> Men lige kort: Opera foretrækkes af en del nørder, og kommer med en
> masse smarte funktioner, omend det vist kan være lidt nørdet at bruge
> programmet.

Det forstår jeg ikke. Jeg har sat nogle ukyndige til at bruge
Opera når deres egen IE var blevet shanghajet eller på anden måde
hærværket. De basale funktioner er lige til at gå til.

Man skal nok være nørdet for at komme rundt i alle Operas
krinkelkroge, men det kan man jo bare lade være med. Jeg kender
f.eks. kun en begrænset del af dens muligheder efter en halv snes
års brug.

--
Bertel

Fra : Zero

Dato : 10-07-07 19:40

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> krinkelkroge, men det kan man jo bare lade være med. Jeg kender
> f.eks. kun en begrænset del af dens muligheder efter en halv snes
Jeg kan godt lide Opera - men foretrækker ikke den frem for de andre.
Kender ikke de mange muligheder, som jeg sikkert heller ikke har brug for...

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
Fin Hjemmeside du har ...

Fra : Zero

Dato : 10-07-07 19:38

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
> Den 10-07-07 19.05 skrev Zero følgende:
>
> Når først programmerne er startet, er der ikke den store forskel. Din
> båndbredde til internettet og eventuelle flaskehalse har meget større
> betydning.
Det har jeg heller ikke kunnet mærke...

> Ja, men den er blevet en hel del mere sikker i Windows Vista - især, hvis
> du bruger beskyttet tilstand.
Ja, Men det bruger jeg...

> Der findes en masse sammeligninger på nettet - men det bedste er selv at
> prøve dem og så se, hvad du selv foretrækker.
Ja - Det er rigtigt, at man selv skal prøve - Jeg tænkte bare om der var
nogle "videnskabelige fact"...

> [...]
> kan skræddersys til brugerens behov, hvor man er mere fastlåst i Internet
Jeg kan godt lide både Firefox og Opera ...

> Her er det udelukkende båndbredden, der har betydning.
Håh ...

> --
> Mvh. Kim Ludvigsen
> Alt om Firefox og den nye Internet Explorer
> http://kimludvigsen.dk
God hjemmeside du har !

Fra : John

Dato : 10-07-07 18:58

"Zero" <Zero@Fake.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan ærlig talt ikke mærke nogen forskel på de forskellige browsere
> hvad angår hastighed i at vise en side...

Jeg bruger IE6 + Maxthon browser.

Maxthon er mærkbart hurtigere, ikke mindst grundet mulighed for at blokere
pop-up's, reklamer mm.

John

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 10-07-07 19:12

John skrev:

>Maxthon er mærkbart hurtigere, ikke mindst grundet mulighed for at blokere
>pop-up's, reklamer mm.

Det går også hurtigere når jeg skal slæbe et ½ kilo kød hjem, fremfor når
jeg skal slæbe en ½ okse hjem.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : John

Dato : 10-07-07 19:53

> Det går også hurtigere når jeg skal slæbe et ½ kilo kød hjem, fremfor når
> jeg skal slæbe en ½ okse hjem.

Nemli'! :)

Fra : Zero

Dato : 10-07-07 19:43

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i meddelelsen

> Jeg bruger IE6 + Maxthon browser.
>
> Maxthon er mærkbart hurtigere, ikke mindst grundet mulighed for at blokere
> pop-up's, reklamer mm.
Den kender jeg slet ikke - Men jeg vil prøve ...
"Taler" den også dansk?
Ja, det er fint at blokerer disse u-ønskede pop-ups og reklamer

> John

Tak for tipset ! Zero

Fra : John

Dato : 10-07-07 19:52

"Zero" <Zero@Fake.com> skrev i en meddelelse

> Den kender jeg slet ikke - Men jeg vil prøve ...
> "Taler" den også dansk?

Jeps! Sprogpakker her:

http://www.maxthon.com/download.htm#languages

> Tak for tipset ! Zero

Velbekomme!

John

Fra : Jeppe Toustrup

Dato : 10-07-07 21:35

Her er der en ret udførlig test af hastighederne på de forskellige
browsere der findes til de forskellige styresystemer, den skulle kunne
svare på spørgsmålene omkring hvilken browser der er hurtigst:
http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html

(Husk at se graferne under "Test results")

--
Venlig hilsen
Jeppe Toustrup

Fra : Zero

Dato : 11-07-07 08:51

"Jeppe Toustrup" <tenzer@tenzer-dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html
>
> (Husk at se graferne under "Test results")

Mange tak for denne interessante test
Der er mange Browsere jeg ikke kendte.

Det ser ud til at de tidligere udgaver af nogle browsere er hurtigere.
Opera 6.03 er hurtigere end den nyeste.
Firefox 1 er hurtigere end den nyeste.
Internet Explorer 6 er hurtigere end Internetexplorer 7

Det må være fordi der er kommet flere "ekstra ting" på efterfølgerne.

Ja - det kommer an på hvad præcis man vil bruge den til, og hvad udseende
man syntes bedst om

Venlig Hilsen Zero

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 11-07-07 09:55

Nu er der jo også en anden måde at definere "hurtigere" på.
Jeg mener jo, at Opera vinder med flere mulelængder, fordi man kan navigere
med musen direkte ethvert sted på siden. Ny side, frem, tilbage osv. med et
højreklik og en bevægelse med musen.

Desuden er jeg helt pjattet med de kvikknapper, der er kommet. Jeg kan stort
set ikke forestille mig, hvad der skulle få mig væk fra Opera, men det er jo
lidt af en religionskrig

/Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-07 10:12

/Ole (6000) skrev:

> Desuden er jeg helt pjattet med de kvikknapper, der er kommet. Jeg kan stort
> set ikke forestille mig, hvad der skulle få mig væk fra Opera, men det er jo
> lidt af en religionskrig

Egentlig ikke. De andre browsere laver det samme som Opera, bare
noget tid senere.

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-07-07 10:29

Bertel Lund Hansen skrev:

>De andre browsere laver det samme som Opera, bare
>noget tid senere.

Dog med undtagelse af ad-blokering hvor Opera var lang tid bagefter.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-07-07 15:23

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Dog med undtagelse af ad-blokering hvor Opera var lang tid bagefter.

Muligheden var der noget før den blev tilgængelig via
brugergrænsefladen, om jeg husker ret.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-07-07 16:00

Christian Bohr-Halling skrev:

>Muligheden var der noget før den blev tilgængelig via
>brugergrænsefladen, om jeg husker ret.

Selvfølgelig endda på en ikke brugervenlig måde, det er jo det sædvanlige
med opera, hvorfor gøre noget brugervenligt hvis det kan placeres i
obskure ini-filer.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-07 16:44

Ivan V. Klattrup skrev:

> Selvfølgelig endda på en ikke brugervenlig måde, det er jo det sædvanlige
> med opera, hvorfor gøre noget brugervenligt hvis det kan placeres i
> obskure ini-filer.

Omvendt kan man spørge: Hvorfor designe en nydelig grænseflade
hvis intet nedenunder virker?

(I et program der skal distribueres. Jeg ved godt hvad man bruger
prototyper til).

--
Bertel

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-07-07 16:51

Bertel Lund Hansen skrev:

>Omvendt kan man spørge: Hvorfor designe en nydelig grænseflade
>hvis intet nedenunder virker?

Nå det er derfor at Opera placerer det nedenunder

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-07-07 22:26

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Selvfølgelig endda på en ikke brugervenlig måde, det er jo det sædvanlige
>med opera,

Hvad mener du er selvfølgeligt og sædvanligt ved det? Jeg synes nu,
Opera er ret brugervenlig. At det så ikke er perfekt er en anden
sag, som langt de fleste programmer vel slås med.

>hvorfor gøre noget brugervenligt hvis det kan placeres i obskure ini-filer.

Og hvis alt var muligt direkte fra de normale indstillinger (ser
bort fra "opera:config"), hører man i stedet, at Opera er
kompliceret at forstå og ikke simpel.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 11-07-07 16:47

Bertel Lund Hansen skrev:

>Egentlig ikke. De andre browsere laver det samme som Opera, bare
>noget tid senere.

Mozilla har da i et tilfælde fundet ud af at fjerne en unødvendig
mail-klient fra en browser, det har Opera stadig ikke fundet ud af at gøre.

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 11-07-07 22:26

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> posting:

>Mozilla har da i et tilfælde fundet ud af at fjerne en unødvendig
>mail-klient fra en browser,

Unødvendig for hvem? Nogle foretrækker alt i et program. Ønsker man
det, kan man tage imod det. Ønsker man det ikke, så fred være med
det.

Dertil kommer, at der nu nok menes noget andet end at have
forskellige klienter (usenet, e-post, rss, irc, bittorrent - har jeg
glemt en?) direkte understøttet i browseren. Mon ikke der i stedet
tænkes på funktioner som f.eks.
http://operawiki.info/OperaInnovations

>det har Opera stadig ikke fundet ud af at gøre.

Den omtalte klient i Opera (e-post, usenet, rss) fylder omkring 500
kB sidst jeg så og ét menupunkt under funktionsmenuen, så man vinder
ikke noget ved at fjerne den set med OS's briller. Man fjerner blot
muligheden for at anvende Opera som en post-klient, for dem der nu
ønsker dette.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-07 10:11

Zero skrev:

> Opera 6.03 er hurtigere end den nyeste.

Version 3.62 er nok verdens hurtigste grafiske browser, men den
mangler en del i at være brugbar i dag.

> Det må være fordi der er kommet flere "ekstra ting" på efterfølgerne.

Ordentlig understøttelse af CSS betyder at det tager mere tid at
sætte tingene rigtigt op.

--
Bertel

Fra : Zero

Dato : 11-07-07 11:45

> Version 3.62 er nok verdens hurtigste grafiske browser, men den
> mangler en del i at være brugbar i dag.
Ja - det du´r jo ikke, så...

> Ordentlig understøttelse af CSS betyder at det tager mere tid at
> sætte tingene rigtigt op.
Jo - det gør det vel...

> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Tak til alle for de konstruktive svar.
Jeg har nu prøvet og har de nyeste udgaver af:
Internet Explorer (Som er og bliver standard browser, gammel vane måske...)
FireFox
Opera
Safari
Netscape Navigator
Avast
Maxthon

Faktisk syntes jeg at hver af disse har sine fortrin.

Men det giver vel ikke konflikt i systemet,
hvis man har så mange browsere?
Selv om de naturligvis ikke bruges samtidig.

Spø´r Zero

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-07 12:06

Zero skrev:

> Men det giver vel ikke konflikt i systemet,
> hvis man har så mange browsere?

Nej, kun hvis du sætter dem alle sammen til at tjekke om de er
standardbrowsere. Så spørger de hver gang du skifter browser. Men
det vælger man jo én gang for alle, og så er den potte ude.

> Selv om de naturligvis ikke bruges samtidig.

Jeg har tit flere browsere åbne på en gang. Det bruger jeg når
jeg laver hjemmesider. Så skal jeg tjekke dem i forskellige
browsere, og de kan sagtens være åbne og vise den samme side
samtidig.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-07 11:37

Den 11-07-07 09.51 skrev Zero følgende:
> "Jeppe Toustrup" <tenzer@tenzer-dk.invalid> skrev

> Mange tak for denne interessante test

Bemærk lige, at testen er ret så gammel og at den tilmed er foretaget på
en 800 Mhz-computer, der vel allerede på det tidspunkt blev betegnet som
noget gammelt skrammel. Forskellene mellem programmerne er ganske givet
umærkelige på en moderne computer. Man kan jo evt sammenligne med, hvor
hurtigt IE 6/7 starter på ens computer med de 7-8 sekunder, det tager på
testcomputeren.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om de nye funktioner i Internet Explorer 7