DVD over LAN
Fra : Anonym A.K.A mig

Dato : 13-01-01 22:39

Jeg har 1 PC (A) der har DVD drev og et grafikkort med hardware dekodning.
Jeg vil gerne se DVD film, der ligger i den omtalte film, men de skal ses på
en anden PC på netværket (B). Hvordan gøres det bedst?

Jeg forestiller mig løsninger i to hovedindelinger:
1. DVD drevet bliver delt og den fjerne computer (B) læser direkte fra
drevet og laver softwaredekodning.
2. Filmen bliver afspillet og dekodet på computer A. Billedet bliver sendt
til B.

De er i fast ethernet.

Jeg ved at det ikke er et rent netværksspørgsmål, men der er jo en del
teknologier indblandet.

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 13-01-01 22:52

"Anonym A.K.A mig" <ole321@yahoo.dk> writes:

> 1. DVD drevet bliver delt og den fjerne computer (B) læser direkte fra
> drevet og laver softwaredekodning.

Det tror jeg må være løsningen.

Du skal vel overføre maksimalt 4 GB/time. Det giver
4*1024 MB/GB * 1024 kB/MB / (60 min/time) / (60 sek/min) = 1165 kB/sek

> 2. Filmen bliver afspillet og dekodet på computer A. Billedet bliver sendt
> til B.

Lad os antage 16 bit farver i 800x600 og 25 frames/sek:

800*600*2 bytes/frame / (1024 bytes/kB) * 25 frame/sek = 23438 kB/sek

> De er i fast ethernet.

Omkring 23 MB/sekund kan du ikke hive over et 100 Mb netværk. Der kan
naturligvis komprimeres, men realtidskomprimering sutter altså
regnekraft.

Knus
   Regnar

Fra : Anonym A.K.A mig

Dato : 13-01-01 23:14

"Regnar Bang Lyngso" <rblyngso@daimi.au.dk> wrote in message

> Det tror jeg må være løsningen.

Hvilke programmer skal jeg bruge? Kan Windows Media Player?

> Lad os antage 16 bit farver i 800x600 og 25 frames/sek:
>
> 800*600*2 bytes/frame / (1024 bytes/kB) * 25 frame/sek = 23438 kB/sek

Jeg kan godt nøjes med 640x480 16bit og 15 frames/sek = 9000 kB/sek

Det er måske dårligt, men jeg har heller ikke meget lid til B's DVD
dekodning. Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet. Det er en 550 Mhz
med et 8MB s3savage mobile grafikkort og sølle 64 MB RAM.

> Omkring 23 MB/sekund kan du ikke hive over et 100 Mb netværk. Der kan
> naturligvis komprimeres, men realtidskomprimering sutter altså
> regnekraft.

Teoretisk kan man vel spare en del på at undlade at sende de sorte bjælker
der nødvendigvis vil være der.

Fra : Regnar Bang Lyngso

Dato : 13-01-01 23:43

"Anonym A.K.A mig" <ole321@yahoo.dk> writes:

> Hvilke programmer skal jeg bruge? Kan Windows Media Player?

Map dit DVD-drev som netværksdrev og brug et DVD afspilleprogram
(WinFast DVD, PowerDVD eller hvad den slags nu hedder).

Se fx <URL:http://www.egroups.com/message/opendvd/58>.

> [...]
> dekodning. Men jeg har selvfølgelig heller ikke prøvet. Det er en 550 Mhz
> med et 8MB s3savage mobile grafikkort og sølle 64 MB RAM.

Jeg tror du får svært ved at hive bare 9000 KB/sek over. Det andet er
at jeg tror du får svært ved selv at bestemme antal frames den skal
forsøge. Det tredie er lyden. Det er vel ikke acceptabelt at en
fjerdedel af lyden smutter?

Hvis du kan acceptere 640x480 i 15 frames/sek tror jeg at en 550 MHz
er OK. Selv afspiller jeg DVD på en AMD K6-2/400, hvilket sker med
lidt hakken. En kammerat bruger en AMD K6-2/500 og påstår at det ikke
hakker, men så skal maskinen heller ikke lave andet.

> Teoretisk kan man vel spare en del på at undlade at sende de sorte bjælker
> der nødvendigvis vil være der.

Naturligvis, men så tror jeg du skal til at lave programmet selv. Du
kan altid forsøge med VNC, det er jo gratis.

Knus
   Regnar

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-01-01 01:04

On 13 Jan 2001 23:42:46 +0100, Regnar Bang Lyngso
<rblyngso@daimi.au.dk> wrote:

> Naturligvis, men så tror jeg du skal til at lave programmet selv.
> Du kan altid forsøge med VNC, det er jo gratis.

For fuldstændighedens skyld bør det nok tilføjes, at der natur-
ligvis findes (professionel) hard- og software, der kan bruges
til at 'streame' video over netværk.

For de fleste (private) vil det dog være langt udenfor økonomisk
rækkevidde.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/