Hvilket billigt AM2 bundkort?
Fra : rlauritsen

Dato : 01-08-07 22:50

Jeg skal have opgraderet min pc, og kan se at jeg skal have AM2 bundkort.
Men hvilket er ok til prisen ? Nu har jeg et Asrock Dual sata2 som har kørt
uden problemer. Jeg har PCI-E grafikkort og nogle ide hds. Jeg kan se at alt
er ved at være sata og måske kun en enkelt ide connector, men jeg kan da
også klare mig med en, så ryger en af diskene bare, og så må jeg købe en
sata hd i stedet.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-08-07 23:04

rlauritsen wrote:

> Jeg skal have opgraderet min pc, og kan se at jeg skal have AM2 bundkort.
> Men hvilket er ok til prisen ? Nu har jeg et Asrock Dual sata2 som har kørt

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=209424
Det er populært set AM2-udgaven af mit s939.

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 02-08-07 00:52

Nu kan jeg se at x2 6000 bruger en del strøm og bliver ret varm, så måske
skulle jeg kigge på en Intel core2duo i stedet.

Hvad er så det billigste ok kort til den ?

Jeg kan også se at core2duo 6600 er udgået, men hvilken yder ligeså godt af
de nye ? 6750 er vel hurtigere, men hvordan er 6320 ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-08-07 01:35

rlauritsen wrote:
> Nu kan jeg se at x2 6000 bruger en del strøm og bliver ret varm, så måske

Den clocker ned når ikke den laver noget og så er der mening med tingene
igen.

Jeg har opnået en halvering af mit elforbrug på et år ved at gå fra en
Athlon XP 3200+ til en Athlon64 3500+ - alene pga. Cool'n'Quiet.

Hvad laver du der kræver en 6000+?

Jesper Poulsen

Fra : rlauritsen

Dato : 02-08-07 10:48

> Den clocker ned når ikke den laver noget og så er der mening med tingene
> igen.

ok, det er da altid noget.

> Jeg har opnået en halvering af mit elforbrug på et år ved at gå fra en
> Athlon XP 3200+ til en Athlon64 3500+ - alene pga. Cool'n'Quiet.

ok, jeg har en amd64 3200+, og vil have en dual core. Der er ikke den store
forskel i pris fra x2 5000 til x2 6000.

Fra : Hans

Dato : 03-08-07 03:41

rlauritsen wrote:

> ok, det er da altid noget.

> ok, jeg har en amd64 3200+, og vil have en dual core. Der er ikke den
> store forskel i pris fra x2 5000 til x2 6000.

Måske skulle du overveje de mere strømbesparende 65 Watts udgaver, da en
6000+ på 125 Watt er en ganske alvorlig sag at holde kølig. Selv om
boxkøleren har heatpipes og en relativ stor blæser, så bliver den ikke sjov
at lytte på i længden.

Hans

Fra : rlauritsen

Dato : 03-08-07 01:31

> [...]
> 6000+ på 125 Watt er en ganske alvorlig sag at holde kølig. Selv om
> boxkøleren har heatpipes og en relativ stor blæser, så bliver den ikke

Nej, jeg har købt:

Asus M2V
AMD64 X2 4000 (da den er billig)
2 GB DDR2-800

Det spiller ok, så kan jeg altid opgradere til 5200 senere, hvis jeg har
brug for hurtigere cpu. Jeg skal have et 8800 GTS grafikkort, så kører det
nok ok. Jeg har et 7800 GT nu, men nu kommer DX10 spil jo snart.

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-08-07 11:57

"rlauritsen" <r-lauritsen@hotmail.com> skrev > Nej, jeg har købt:

> Asus M2V
> AMD64 X2 4000 (da den er billig)
> 2 GB DDR2-800

Jeg har lige købt en boxed 6000+, Asus M2V bundkort,
630 psu og Radeon 1950Pro med en enorm Zallmann køler.
Det siger ikke et pip, medmindre den har stået på BF2 i
en times tid. Men selv da, er det ikke noget at snakke om.

Mvh
Peter Schrøder

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-08-07 04:35

Hans wrote:
> Måske skulle du overveje de mere strømbesparende 65 Watts udgaver, da en
> 6000+ på 125 Watt er en ganske alvorlig sag at holde kølig. Selv om

Når den ikke laver noget særligt bruger den minimal effekt. Cool'n'Quiet
er faktisk utroligt effektivt.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 05-08-07 05:13

Jesper Poulsen wrote:

> Når den ikke laver noget særligt bruger den minimal effekt.
> Cool'n'Quiet er faktisk utroligt effektivt.

Det er vi skam helt enige om, men det hjælper ikke rigtig hvis maskinen
f.eks. anvendes til videoredigering med programmer som sætter sig på alle
resurser.

Hans

Fra : Hans

Dato : 05-08-07 05:17

Hans wrote:

> Det er vi skam helt enige om, men det hjælper ikke rigtig hvis
> maskinen f.eks. anvendes til videoredigering med programmer som
> sætter sig på alle resurser.

Jeg glemte lige: Der er selvfølgelig ingen sammenligning mellem Intels
Speedstep og Cool'n'Quiet, da f.eks. min Core 2 Duo E6850 kun sænker
multiplieren fra 9 til 6, hvor Athlon 64 altid går ned på 1 GHz og sænker
spændingen på kernen til 1.1 V i Cool'n'Quiet tilstand. Her måtte Intel
gerne lære lidt af AMD.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-08-07 21:35

Hans wrote:
> hvor Athlon 64 altid går ned på 1 GHz og
> sænker spændingen på kernen til 1.1 V i Cool'n'Quiet tilstand. Hans

Går AMD's altid ned på 1 GHz uanset størrelse? Det vil jo forklare, hvorfor
jeg ikke kan få min længere ned...

Søren

Fra : Hans

Dato : 05-08-07 21:43

Søren Nielsen wrote:

> Går AMD's altid ned på 1 GHz uanset størrelse? Det vil jo forklare,
> hvorfor jeg ikke kan få min længere ned...

Korrekt, så på en 6000+ kan man virkelig tale om en besparelse i Coo'n'Quiet
tilstand.

Hans

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-08-07 21:57

Hans wrote:
> Korrekt, så på en 6000+ kan man virkelig tale om en besparelse i
> Coo'n'Quiet tilstand.
>
> Hans

Et enestående argument for at købe den største model processor så ;) Jeg er
da i hvert fald udmærket tilfreds med at kunne spare ca. 50% i
strømregningen (så'n groft regnet) :)

Søren

Fra : J

Dato : 02-08-07 09:33

On Wed, 1 Aug 2007 23:49:35 +0200, "rlauritsen"
<r-lauritsen@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er ved at være sata og måske kun en enkelt ide connector, men jeg kan da
>også klare mig med en, så ryger en af diskene bare, og så må jeg købe en

Jeg ville vælge Abit KN9 til 517 kr.

Det har nvidia nforce4 ultra chipset.

Dertil en BE2350 AMD CPU, og noget DDR2 PC6400 ram, f.eks. Geil Ultra
orange til 995,- for et 2 Gb kit
http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?products_id=2194&osCsid=f91d5913d5f945f25130cf8ba5717541

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-08-07 12:23

J wrote:
> Det har nvidia nforce4 ultra chipset.

Og?
Der er stadig kun ét PCI-Express x16... Desuden har nForce en del
problemer hvis man vil eksperimenterer med Linux (man kan ikke lavet
dist-upgrade med Debian og ubuntu).

> Dertil en BE2350 AMD CPU, og noget DDR2 PC6400 ram, f.eks. Geil Ultra
> orange til 995,- for et 2 Gb kit

Bedre RAM-køb:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 05-08-07 16:14

On Sat, 04 Aug 2007 13:22:59 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Og?
>Der er stadig kun ét PCI-Express x16... Desuden har nForce en del
>problemer hvis man vil eksperimenterer med Linux (man kan ikke lavet
>dist-upgrade med Debian og ubuntu).

Linux (K/Ubuntu) kører da udmærket med upgrades på nforce 410 chipset
her hos mig !

>Bedre RAM-køb:
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=206436

Du anbefaler noget CL5 ram ! hvad er ideen med langsom ram ?

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-08-07 07:12

J wrote:

> Linux (K/Ubuntu) kører da udmærket med upgrades på nforce 410 chipset
> her hos mig !

apt-get dist-upgrade?

> Du anbefaler noget CL5 ram ! hvad er ideen med langsom ram ?

Ideen er at spare penge - forskellen kan ikke mærkes, kun måles. Desuden
leverer Kingston kvalitets-RAM (de leverer til Verdens største
hardwareleverandører - det ser jeg som en blåstempling af rang).

Jesper Poulsen

Fra : J

Dato : 06-08-07 08:00

On Mon, 06 Aug 2007 08:12:24 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>apt-get dist-upgrade?

Den kommando har jeg vist lige nøjagtigt ikke kørt. Men når Kubuntu
7.10 kommer til oktober, smækker jeg den på.

Mit grafikkort er geforce 7300. Hvad skyldes det, at man ikke kan køre
dist-upgrade ?
Rod i nvidia pakkerne ?

mvh

John

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-08-07 09:51

J wrote:
> Den kommando har jeg vist lige nøjagtigt ikke kørt. Men når Kubuntu
> 7.10 kommer til oktober, smækker jeg den på.

Har du nVidia chipset skal du reinstallere. Har du VIA kan du opgradere
direkte.

> Mit grafikkort er geforce 7300. Hvad skyldes det, at man ikke kan køre
> dist-upgrade ?
> Rod i nvidia pakkerne ?

Jeg ved det faktisk ikke. Men jeg køber bundkort efter det (VIA).

Jesper Poulsen