4 Gb ram i windows..?
Fra : Jonathan Schwabe

Dato : 10-07-07 12:28

Hej Alle, jeg har et P5B asus bundkort og 4 x1 Gb ram i det, men bios viser
kun 3 gb og windows xp og vista 32 bit viser det samme, men sandra sisoft
med flere viser rigtig nok 4 Gb, hvad kan det skyldes?
Kan Vista 64 bruge alle 4 Gb ram evt?

vh
Jonathan

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-07-07 13:18

"Jonathan Schwabe" <jonathanschwabe@webspeed.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> viser kun 3 gb og windows xp og vista 32 bit viser det samme, men
> sandra sisoft med flere viser rigtig nok 4 Gb, hvad kan det skyldes?

Kræver 4GB Remapping som skal være understøttet af bundkortet. De
resterende "manglende" ram bliver reserveret til PCI.

--
Bjarke Andersen

Fra : steffendenize

Dato : 10-07-07 13:48

On 10 Jul., 13:28, "Jonathan Schwabe" <jonathanschw...@webspeed.dk>
wrote:
> [...]
> kun 3 gb og windows xp og vista 32 bit viser det samme, men sandra sisoft
> med flere viser rigtig nok 4 Gb, hvad kan det skyldes?

Du skal ha en 64-bit udgave af enten vista eller xp for at kunne se
alle dine ram...

Fra : Aardvark

Dato : 17-07-07 16:38

steffendenize <steffendenize@gmail.com> wrote in

> Du skal ha en 64-bit udgave af enten vista eller xp for at kunne se
> alle dine ram...

Har også 4 GB, og der vises kun 3520 mb i Vista 32 bit..
..
/Brian

Fra : Dennis Jakobsen

Dato : 17-07-07 18:30

Jonathan Schwabe wrote:
> [...]
> kun 3 gb og windows xp og vista 32 bit viser det samme, men sandra sisoft
> med flere viser rigtig nok 4 Gb, hvad kan det skyldes?

Det kræver et 64bit Operativ System at adressere 4GiB RAM.

vh
Dennis

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 16:23

"Dennis Jakobsen" <brunis@[no-fucking-spam-please]bollektivet.dk> wrote
in message news:469cfcbc$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk

> Det kræver et 64bit Operativ System at adressere 4GiB RAM.

Sludder, 2^32 er sjovt nok 4GB, og kan afhængigt af chipset sagtens ses og
udnyttes.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 19-07-07 16:41

N_B_DK wrote:

> Sludder, 2^32 er sjovt nok 4GB, og kan afhængigt af chipset sagtens
> ses og udnyttes.

OK, men nævn lige et bundkort/chipsæt der kan udnytte alle 4 GiB med win 32
bit.

Mit 7505 chipsæt afsætter ca 0,5 GiB til div. så jeg i praksis ikke får 4
GiB til Rådighed.

Mvh Mikkel

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 18:36

"Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk> wrote in message

> OK, men nævn lige et bundkort/chipsæt der kan udnytte alle 4 GiB med
> win 32 bit.

Mit Asus PR-DLSW ,mit Iwill DP533 har heller ikke problemer med det. (men
begge er også server/workstation boards).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Esben

Dato : 19-07-07 19:48

> "Jens Mikkel Lausten" <mlausten@tiscali.dk> wrote in message

> Mit Asus PR-DLSW ,mit Iwill DP533 har heller ikke problemer med det. (men
> begge er også server/workstation boards).

Et E7505 chipset er nu også et WS board.

--
Esben

Fra : jørgen

Dato : 19-07-07 22:29

N_B_DK wrote:

> Mit Asus PR-DLSW ,mit Iwill DP533 har heller ikke problemer med det.
> (men begge er også server/workstation boards).

Der har tidligere været forespørgsler til hvilket OS du benytter. Hvis
du flytter enten RAM eller MMIO op over 4GB, så kræver det også et OS
der kan komme derop

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 22:40

"jørgen" <na@invalid> wrote in message

> Der har tidligere været forespørgsler til hvilket OS du benytter.

Med ovenstående boards virker det fint med XP32 bit.

> Hvis du flytter enten RAM eller MMIO op over 4GB, så kræver det også et OS
> der kan komme derop

Korrekt.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : jørgen

Dato : 19-07-07 23:07

N_B_DK wrote:

> Med ovenstående boards virker det fint med XP32 bit.

Dvs den xp du gør brug af, har MMIO eller RAM liggende over 4GB? Du kan
evt give en copy/paste af dit memory map (kan hentes ud med msinfo32)

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 23:50

> Dvs den xp du gør brug af, har MMIO eller RAM liggende over 4GB?

Nej det gør den ikke, xp32bit kan ikke benytte PAE, og er derfor fysisk
begrænset til 2^32.

> Du kan evt give en copy/paste af dit memory map (kan hentes ud med
> msinfo32)

Det kunne jeg hvis jeg stadig brugte den som workstation, men nu kører den
med 2003 server, (og reinstallerer ikke blot for det)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : jørgen

Dato : 20-07-07 00:00

N_B_DK wrote:

> Nej det gør den ikke, xp32bit kan ikke benytte PAE, og er derfor fysisk
> begrænset til 2^32.

Jeg ved snart ikke hvad vi er ude i, når du bliver ved at sige xp kan
benytte 4GB RAM. Det board du har, gør måske slet ikke brug af MMIO?

XP kan godt køre i PAE tilstand, min gør det lige nu. Men det er så ikke
ensbetydende med, at den gør brug af adresserummet over 4GB

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-07 00:03

> Jeg ved snart ikke hvad vi er ude i, når du bliver ved at sige xp kan
> benytte 4GB RAM. Det board du har, gør måske slet ikke brug af MMIO?

Nej pga det chipset der er benytter er memory remapping ikke nødvendigt (som
jeg har skrevet en del gange snart ;) )

> XP kan godt køre i PAE tilstand, min gør det lige nu. Men det er så
> ikke ensbetydende med, at den gør brug af adresserummet over 4GB

du kan godt sætte PAE switchen ja, men den den har ingen indflydelse what so
ever. (og nej den gør ikke brug af adresse området over 4GB)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : jørgen

Dato : 20-07-07 00:14

N_B_DK wrote:

> Nej pga det chipset der er benytter er memory remapping ikke nødvendigt
> (som jeg har skrevet en del gange snart ;) )

MMIO er ikke remapping.

> du kan godt sætte PAE switchen ja, men den den har ingen indflydelse
> what so ever. (og nej den gør ikke brug af adresse området over 4GB)

Jo, den kører skam i PAE mode. Det giver mig hardware supporteret DEP

Fra : N_B_DK

Dato : 20-07-07 00:27

> Jo, den kører skam i PAE mode. Det giver mig hardware supporteret DEP

Ja men som jeg skrev, det hjælper IKKE på adresserings problematikken.

http://www.microsoft.com/whdc/system/platform/server/PAE/PAEdrv.mspx

Although support for PAE memory is typically associated with support for
more than 4 GB of RAM, PAE can be enabled on Windows XP SP2, Windows Server
2003, and later 32-bit versions of Windows to support hardware enforced Data
Execution Prevention (DEP).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : jørgen

Dato : 20-07-07 00:31

N_B_DK wrote:
> Ja men som jeg skrev, det hjælper IKKE på adresserings problematikken.

Det skrev jeg vist allerede i mit første indlæg.

Fra : jørgen

Dato : 19-07-07 22:41

N_B_DK wrote:

> Sludder, 2^32 er sjovt nok 4GB, og kan afhængigt af chipset sagtens ses
> og udnyttes.

Du skal læse lidt omkring memory mapped I/O.

Så er der lige pludselig ikke længere 2^32 adresser til RAM

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 22:45

> Du skal læse lidt omkring memory mapped I/O.
>
> Så er der lige pludselig ikke længere 2^32 adresser til RAM

Jo det er der, hvis det ikke er nødvendigt med memory remapping, så er der
altså 2^32 adresser til rådighed.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : jørgen

Dato : 19-07-07 23:05

N_B_DK wrote:

> Jo det er der, hvis det ikke er nødvendigt med memory remapping, så er
> der altså 2^32 adresser til rådighed.

Hvis du har et adresserum på 2^32, og bruger noget af det til MMIO, så
er der jo ikke plads til 4GB RAM.

Hvis du memory remapper, så skal du netop bruge mere end 2^32