Bundkort med 4 Gb RAM?
Fra : per f andersen

Dato : 06-07-07 11:42

Jeg vil gerne have en PC der er hurtig til at starte op, internet, skifte
programmer og køre grafik (PhotoShop, videokonvertering), men ikke spil.
Foreløbig vil jeg køre Windows XP, men vil dog også kunne køre Vista
rimeligt.
Der skal være plads til mindst 2 harddiske, et par ekstra kort, gerne med en
front på kabinettet med usb, kortlæser, evt. firewire. Tilslutning for
højtaler.

Vil have 4 Gb RAM, men ved ikke hvilke klodser, der kan anbefales.

Foreøbig har jeg følgende tanker vedr. bundkort:
ASRock ConRoeXFire-eSATA2
MSI P965 Neo-F

Harddisk: WD Raptor 150 Gb

Jeg er lydhør overfor forslag!
Kommentarer er meget velkomne

mvh per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-07-07 18:22

On Fri, 6 Jul 2007 12:42:23 +0200, "per f andersen"
<newsud@fud-andersen.com> wrote:

>Foreløbig vil jeg køre Windows XP, men vil dog også kunne køre Vista
>rimeligt.

>Vil have 4 Gb RAM, men ved ikke hvilke klodser, der kan anbefales.

>Kommentarer er meget velkomne

Mere end 3 GB RAM kan nok ikke betale sig...

Bundkort resourcerne lægger beslag på den øverste del af
adresserummet...

Det betyder at en 32-bit windows vil maksimalt kunne 'se' og bruge ca
3 - 3½ GB RAM.

Min anbefaling skal nok være at du starter med 2 GB RAM og så holder
lidt øje med fanebladet 'Ydeevne' i 'Windows Joblisten' - Hvis den
allokerede hukommelse jævnligt kommer over 2 GB kan du overveje extra
1 GB. Men holder allokerede hukommelse under, kan du roligt bruge
pengene på fadøl i stedet

<mlr>

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 06-07-07 19:08

Michael Rasmussen wrote:

> Bundkort resourcerne lægger beslag på den øverste del af
> adresserummet...

Hvor har du læst det?

Jesper Poulsen

Fra : Mads

Dato : 06-07-07 19:43

On Fri, 06 Jul 2007 20:07:42 +0200, Jesper Poulsen
<nospam@ingensteder.dk> wrote:

>Hvor har du læst det?

I manualen til bundkortet f.eks.

Der står præcis det samme i manualen til mit nye Asus P5K

Fra : N_B_DK

Dato : 19-07-07 16:24

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> wrote in message

> Hvor har du læst det?

Det er standard i desktop chipset at den øverste del reserveres til PCI,
AGP/PCI-e osv. (hvor meget der reserveres afhænger af flere faktorer, bla
mængden af ram på grafikkortet)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : per f andersen

Dato : 06-07-07 19:59

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev>
> [...]
> adresserummet...
>
> Det betyder at en 32-bit windows vil maksimalt kunne 'se' og bruge ca

1. Jeg tror nu nok jeg skal hav en 64-bit Vista
2. kunne du oplyse hvilke(n) type RAM der passer til.
PC-6400 osv???

mvh per