Bundkort med Raid 5 på boot drevet
Fra : have a kix

Dato : 24-06-07 18:54

Efter at endnu en boot disk er stået af har jeg besluttet at der skal
investeres og det i sikkerhed.
Findes der et bundkort, hvor diskene sidder i Raid 5 - og vel og mærke boot
diskene (jeg forestiller mig at der skal være 4 stk Sata diske.

Kan det lade sig gøre at installere Windows XP evt Vista på et Raid 5 boot
drev ?

Nogen der har erfaring med det ?

CPU'en har jeg tænkt mig skal være en Intel E66xx

Jo jeg ved godt at jeg kan søge på EDBPriser og søge på Raid 5 og så finder
jeg flere bundkort med Raid 5. Men altså kan Windows installeres på en
hardware Raid 5

Nogen anbefalinger på et bundkort der er godt/stabilt til det ?

Michael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 19:14

have a kix wrote:
> Efter at endnu en boot disk er stået af har jeg besluttet at der skal
> investeres og det i sikkerhed.

Hvilken disk var det?

> Jo jeg ved godt at jeg kan søge på EDBPriser og søge på Raid 5 og så finder
> jeg flere bundkort med Raid 5. Men altså kan Windows installeres på en
> hardware Raid 5

Det burde den.

Jesper Poulsen

Fra : have a kix

Dato : 24-06-07 19:22

Jesper Poulsen skrev :

> Hvilken disk var det?
En WD på 250 GB - ved ikke lige modelnummeret

> Det burde den.

"Burde" er ikke helt nok hvis jeg skal smide 10 kKr efter projektet

/Michael Sørensen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-06-07 19:28

have a kix wrote:
> En WD på 250 GB - ved ikke lige modelnummeret

En RE?

Selv anvender jeg Maxtor MaXLine III og den næste bliver en Seagate
Barracuda ES (MaXLine er udgået).

Jesper Poulsen

Fra : have a kix

Dato : 25-06-07 17:58

Jesper Poulsen skrev :

> En RE?
Ved ikke lige hvad du mener med RE, men det er en eller anden almindelig
Western Digital disk og den sad i computeren da jeg købte den.
/Michael

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 27-06-07 22:32

have a kix wrote:

> Ved ikke lige hvad du mener med RE, men det er en eller anden almindelig
> Western Digital disk og den sad i computeren da jeg købte den.

Western Digital RE er diske til serverbrug. De står ikke bare af.

Selv anvender jeg en Maxtor MaXLine III (de er desværre udgået og
erstattet er Seagate Barracude ES) som bootdisk.

Jesper Poulsen

Fra : Svend

Dato : 25-06-07 05:12

have a kix wrote:
> [...]
> boot diskene (jeg forestiller mig at der skal være 4 stk Sata diske.
>
> Kan det lade sig gøre at installere Windows XP evt Vista på et Raid 5

Ja, du kan købe en 3ware raid controller og smide på ethvert bundkort
med pciexpress. Fungere glimrende.

<http://www.3ware.com/products/serial_ata2-9650.asp>

--
Svend

Fra : have a kix

Dato : 25-06-07 17:57

Svend skrev :

> Ja, du kan købe en 3ware raid controller og smide på ethvert bundkort
> med pciexpress. Fungere glimrende.
>
> <http://www.3ware.com/products/serial_ata2-9650.asp>

Jo men når jeg nu køber et nyt undkort kan den lige så godt ligge på
bundkortet.
/Michael

Fra : Svend

Dato : 25-06-07 21:41

have a kix wrote:

> Jo men når jeg nu køber et nyt undkort kan den lige så godt ligge på
> bundkortet.
> /Michael

Den er måske også for dyr til dig , Men fordelen skulle være at du
kan genbruge raiden. Tekram laver vist også en fornuftig ctrl.

--
Svend

Fra : Michael Sørensen

Dato : 25-06-07 22:26

Svend skrev :

> Den er måske også for dyr til dig , Men fordelen skulle være at du
> kan genbruge raiden. Tekram laver vist også en fornuftig ctrl.

Jeg tror ikke på at jeg kan købe fx et Abit bundkort og sætte en Raid5
controller på og lave det til boot disk og senere flytte controller plus
diske til fx et Asus bundkort.
Nix. (2 tilfældige bundkort mærker nævnt, kunne have været alle andre)
Controlleren kan sikkert monteres om måske kan man boote fra den, men flytte
den til et andet bundkort og genbruge Windows der, nej det tror jeg ikke på.

Købte i øvrigt en 3ware controller af en her i gruppen for et år siden, men
det var med Vesa stik Det sagde han ikke noget om og jeg opdagede
det for sent.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk

Fra : Svend

Dato : 25-06-07 23:59

Michael Sørensen wrote:

> [...]
>
> Købte i øvrigt en 3ware controller af en her i gruppen for et år siden,
> men det var med Vesa stik Det sagde han ikke noget om og jeg

lol vesa stik. nej selvfølgelig kan du ikke bare boote på andet hardware
hvis du køre windows.

--
Svend

Fra : Jens Mikkel Lausten

Dato : 26-06-07 12:53

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> Controlleren kan sikkert monteres om måske kan man boote fra den, men
> flytte den til et andet bundkort og genbruge Windows der, nej det
Hvad skulle der være i vejen for det ?. Jeg kan da sagtens flytte min LSI
SCSIRaid controller plus drev til et andet bundkort.
Det eneste Wind. har brug for er scsiraid driveren og den er jo installeret
på arrayet.
Jeg har endda jongleret med at boote mellem 2 forskellige
scsiraidcontrollere, kun ved hjælp af bios instillingerne.

Mikkel

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-06-07 17:00

Jens Mikkel Lausten skrev :

> [...]
> Jeg har endda jongleret med at boote mellem 2 forskellige
> scsiraidcontrollere, kun ved hjælp af bios instillingerne.

Jeg mener bare at bundkort drivere er forskellige fra mærke til mærke -
eller nok rettere fra chipsæt til chipsæt og det derfor kan være umuligt
bare at skifte bundkort, og nu vil I altså kunne skift bundkort, men beholde
Raid5 opsætninge som boot drev. Undskyld men det vil jeg se før jeg tror på
det.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk

Fra : Hans

Dato : 26-06-07 17:31

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> umuligt bare at skifte bundkort, og nu vil I altså kunne skift
> bundkort, men beholde Raid5 opsætninge som boot drev. Undskyld men

Det problem er jo netop løst ved at bruge en separat raid controller, da den
rigtige boot device allerede ligger i systemet. At chipsættet er et andet på
det nye bundkort er sjældent noget problem i praksis, blot der kan bootes på
eksisterende drivere.

Hans

Fra : Svend

Dato : 26-06-07 19:21

Hans wrote:

> [...]
> det nye bundkort er sjældent noget problem i praksis, blot der kan bootes på

Ja det lyder da meget rimeligt. Chipsættene kan være forskellige men det
behøver da ikke at give blå skærm ligefrem.

--
Svend

Fra : Michael Sørensen

Dato : 27-06-07 17:38

Svend skrev :

> Ja det lyder da meget rimeligt. Chipsættene kan være forskellige men det
> behøver da ikke at give blå skærm ligefrem.

OK Så blev jeg så klog. Tak!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk