Ram i et nyindkøbt Asus P5B-plus ?
Fra : Kim H.

Dato : 22-06-07 22:28

Hej

Jeg syntes at kunne læse i manualen at jeg skal smide mine 2x1Gb ramstænger
i A1 (gul sokkel og A2 (sort sokkel) men, har det ikke altid været sådan, at
hvis man vil køre dual ram, så skal der smides i enten de 2 gule (A1 og B1)
eller i de 2 sorte (A2 og B2), og ikke i en af hver?

Hvad gør i andre med Asus P5B bundkort?

Kim

Fra : jørgen

Dato : 22-06-07 22:54

Kim H. wrote:
> [...]
> hvis man vil køre dual ram, så skal der smides i enten de 2 gule (A1 og B1)
> eller i de 2 sorte (A2 og B2), og ikke i en af hver?

De skal i hver sin kanal. Ifølge den manual jeg kan findem er det de to
gule (A1 og B1)

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5B-E%20Plus/e2851_p5b-e_plus.zip

Fra : Kim H.

Dato : 23-06-07 21:13

"jørgen" <na@invalid> skrev i en meddelelse

> De skal i hver sin kanal. Ifølge den manual jeg kan findem er det de to
> gule (A1 og B1)
>
> http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5B-E%20Plus/e2851_p5b-e_plus.zip

Citat fra manualen..."Support one pair of modules inserted into either
Channel A or Channel B as one pair of Dual-channel memory configuration"

A1 er gul og A2 er sort, B1 er gul og B2 er sort, og jeg forstår overstående
som at jeg skal bruge enten A eller B for at køre dual, og hvis jeg smider
dem i de gule så er det A1 og B1.

Så jeg er lidt forvirret.

Kim

Fra : Hans

Dato : 23-06-07 21:53

Kim H. wrote:

> [...]
> overstående som at jeg skal bruge enten A eller B for at køre dual,
> og hvis jeg smider dem i de gule så er det A1 og B1.

Modulerne skal sidde parvist i samme farve sokler for at køre dual-channel.

På nogle bundkort er det sokkel 1-2, 3-4, og på andre 1-3, 2-4, men det er
farven på soklerne som afgør placeringen.

Hans

Fra : Kim H.

Dato : 23-06-07 22:22

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i en meddelelse

> Modulerne skal sidde parvist i samme farve sokler for at køre
> dual-channel.
>
> På nogle bundkort er det sokkel 1-2, 3-4, og på andre 1-3, 2-4, men det er
> farven på soklerne som afgør placeringen.

Det mente jeg også, ellers giver farverne jo ikke rigtig mening, men jeg
syntes bare ikke det er det Asus skriver i deres manual, den siger enten
channel A eller B og det er en gul og en sort.

Fra : jørgen

Dato : 23-06-07 22:34

Hans wrote:

> På nogle bundkort er det sokkel 1-2, 3-4, og på andre 1-3, 2-4, men det er
> farven på soklerne som afgør placeringen.

Du kan ikke altid regne med at de skal parres i samme farve. Det kan kun
bundkortmanualen fortælle

Fra : Hans

Dato : 23-06-07 22:48

jørgen wrote:

> Du kan ikke altid regne med at de skal parres i samme farve. Det kan
> kun bundkortmanualen fortælle

Det er i såfald første gang jeg har set et dual-channel bundkort som ikke
overholder farveangivelsen, og da vi taler om Asus er sandsynligheden lig
nul.

De begtegner endda soklerne parvist som A1, B1 og A2, B2, så det giver
overhovedet ingen mening at bruge forskellige farver til to moduler.

Hans

Fra : Hans

Dato : 23-06-07 23:06

jørgen wrote:

> Du kan ikke altid regne med at de skal parres i samme farve. Det kan
> kun bundkortmanualen fortælle

Jeg fandt lige et billede fra en test af nogle OCZ ram, hvor et P5B også er
brugt, og her er der ingen tvivl om hvor modulerne sidder:

http://www.madshrimps.be/articles/OCZPC6400-thorgal-14868.jpg

Hans

Fra : Per Nielsen

Dato : 24-06-07 07:34

> Jeg fandt lige et billede fra en test af nogle OCZ ram, hvor et P5B også
> er brugt, og her er der ingen tvivl om hvor modulerne sidder:
>
> http://www.madshrimps.be/articles/OCZPC6400-thorgal-14868.jpg

Under opstart af maskinen burde der også komme en melding om dual-channel,
hvis RAM'ene er sat rigtigt i.

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-07 19:20

Jeg har sat mine ram i de to gule sokler på mit P5B-Plus bord og i cpu-z
står der "dual" under memory.

Hilsen Michael

Fra : Kim H.

Dato : 25-06-07 01:20

"Farmand" <michaelsnabelasedennet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har sat mine ram i de to gule sokler på mit P5B-Plus bord og i cpu-z
> står der "dual" under memory.

Mine ryger også i de gule sokler, det er jo også sådan på mit gamle P4C800-E
Deluxe, og det mest logiske når man nu har valgt at farvemærke dem, det
undre mig bare at manualen til mit P5B-plus siger det modsatte.

Kim