Asus A8V og Hitachi 7K160 duer ikke sammen~
Fra : lk

Dato : 21-06-07 11:22

Jeg har et Asus A8V, som jeg indtil nu har været meget tilfreds med. Cpu'en
er en Atlon64 3000+ , 1,5 Gb ram.
Nu skulle det gå lidt stærkere så jeg anskaffede en
Hitachi 7K160 160GB SATA2 harddisk.
Jeg enablede Sata controlleren i Bios'en og troede at så skulle jeg til at
køre stærkt.
Nix!
Bundkortet kan ikke se disken.
I opstartsfasen lige efter bundkortets bios er indlæst søger Sata
controlleren efter diske..... og fryser.
Så får jeg besked på at trykke p G for at fortsætte og at jeg skal checke
mine devices
Jeg trykker på gog får at vide at Sata bios'en ikke er indlæst hvorefter
windows startes op på IDE disken.
Der er ingen jumpere at gøre noget med, hverken på mobo eller disk.
isken er der ikke noget i vejen med. Den virker fint på at andet mobo, som
har SATA1.
Er det mon controlleren(via8237) og disken, der ikke er compatible?
Eller er controlleren i udu?
Asus har indtil videre ikke kunnet hjælpe mig.
Hvad gør jeg nu?
Gode ideer efterlyses.
På forhånd tak
Leif

Fra : J

Dato : 21-06-07 11:35

On Thu, 21 Jun 2007 12:21:31 +0200, "lk" <lkrisxx@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>Eller er controlleren i udu?
>Asus har indtil videre ikke kunnet hjælpe mig.

A8V er vel så gammel, at den kun kan sata1. Så skal du vist jumpe
disken som en sata1.
Jeg har ikke selv erfaring med problemet, da jeg har undgået det.

mvh

John

Fra : Hans

Dato : 21-06-07 13:51

lk wrote:

> [...]
> Eller er controlleren i udu?
> Asus har indtil videre ikke kunnet hjælpe mig.

VT8237 er ganske rigtigt én af de south bridges som er problematiske sammen
med Sata II harddiske, og du kan læse her hvad WD anbefaler:

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1337&p_created=1112379341&p_sid=sYIkPGEi&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9NjcmcF9wcm9kcz0yMDMmcF9jYXRzPTEzMCZwX3B2PTEuMjAzJnBfY3Y9MS4xMzAmcF9zZWFyY2hfdHlwZT1hbnN3ZXJzLnNlYXJjaF9mbmwmcF9wYWdlPTE*&p_li=&p_topview=1

Du kan enten købe en løs Sata II controller, f.eks. denne fra Promise:

Eller udskifte til et nForce4 chipsæt bestykket bundkort, men så skal du
også skifte grafikkort da de har PCI-E i stedet for AGP.

Hans