Kan ikke finde sata II HD
Fra : Mr. Ulvedal

Dato : 20-06-07 16:44

Jeg har et MSI 865PE Neo2-V. bundkort hvor der står følgende i
manualen.

Serial ATA HDD Connectors: SATA1, SATA2

The mainboard provides dual high-speed Serial ATA interface ports. The
ports

support 1st generation Serial ATA data rates of 150MB/s and are fully
compliant with

Serial ATA 1.0 specifications. Each Serial ATA connector can connect
to 1 hard disk

drive.

Jeg har nu købt en WD caviar- 500gb 8mb sata II HD men maskinen vil
ikke finde den.

Jeg har kigget i bios men der er den heller ikke. ER det for at
bundkortet ikke underståtter dette produkt. eller er det en fejl 40

Med venlig hilsen

Kristian

Fra : Per Nielsen

Dato : 20-06-07 16:52

"Mr. Ulvedal" <kr_krogh@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

--------------------

Har du prøvet at checke om du kan jumpe harddisken til SATA1 (SATA150)? Det
kan være nødvendigt på nogle bundkort.

Fra : Mr. Ulvedal

Dato : 20-06-07 17:39

Der findes ikke nogen jumper til det på HD.....

MVH.

Kristian

Fra : Hans

Dato : 20-06-07 17:42

Mr. Ulvedal wrote:
> Der findes ikke nogen jumper til det på HD.....

Er du sikker? Det er normalt en jumper mellem ben 5-6 på WD Sata II diske.

Hans

Fra : Hans

Dato : 20-06-07 17:50

Hans wrote:

> Er du sikker? Det er normalt en jumper mellem ben 5-6 på WD Sata II
> diske.
Jumperen hedder i øvrigt OPT1.

Hans

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 20-06-07 19:06

Der findes ikke nogen jumper til det på HD.....

MVH.

Kristian

Som andre skriver - så bør der være en jumper, så den kan optræde som en
sata 1 disk, for ellers vil du aldrig få den genkendt på dette bundkort, da
det kun kan køre med sata 1 diske.
Bemærk iøvrigt at der i bios er et sted som hedder ON-chip IDE
configuration. Derunder skal du kontrollere, at S-ATA keep enabled står til
YES, da kontrolleren ellers står til ikke at lede efter nogen diske (side
3-20 i manualen).
Nogle kort har det vist iøvrigt bedst med, at den første disk der sættes på,
sættes på sata 1 porten. Men det har nok ikke noget med dit problem at gøre.

Kurt

Fra : Mr. Ulvedal

Dato : 20-06-07 23:39

On 20 Jun., 20:06, "Kurt B. Andersen" <kurtanos...@privat.dk> wrote:
> [...]
> sættes på sata 1 porten. Men det har nok ikke noget med dit problem at gøre.

Skide godt Hans og Kurt....

Nu er den fundet. nu skal jeg bare have maskinen til at formatere den.
Lyder det helt forkert at en disk på 500 gb kun har 465gb der kan
bruges.

Endnu engang mange tak for hjælpen

Kristian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-06-07 00:01

Mr. Ulvedal wrote:

> Lyder det helt forkert at en disk på 500 gb kun har 465gb der kan
> bruges.

Nej, det er skam helt korrekt.

500 * 1000 * 1000 * 1000 / (1024 * 1024 * 1024) = 465 GiB

Harddiskfabrikanter opgiver diskens størrelse korrekt - det er softwaren
der benytter en forkert enhed ift. den opgivne værdi; 500GB = 465 GiB.
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Jesper Poulsen